گفت‌وگو موثر است ولی کافی نیست

عضو هیئت رئیسه خانه احزاب خراسان رضوی گفت: بیشتر باید به سمت تغییر و اصلاح ساختارهای ناکارآمد و ناسالمی که در طول این سال‌ها شکل گرفته، رفت، در عین حال گفت‌وگو نیز موثر است ولی کافی نیست.

طاهره رحیمیان در خصوص ابلاغ منشور گفت‌وگوی سیاسی به استان‌ها افزود: بعد از سال 92 اتفاقات نسبتا خوبی نسبت به گذشته افتاده که جریان‌های سیاسی برای هم‌افزایی و گفت‌وگو  به هم نزدیک‌تر شده‌اند تا بتوانند فضای سیاسی کشور را متعادل و مشکلات را حل کنند که این اتفاق خوبی بوده است.

وی افزود: تجربه جدیدی بعد از 92 با ائتلاف میان جریان‌ها و طیف‌های مختلف سیاسی کشور بر سر منافع ملی اتفاق افتاد که این روند هنوز ادامه دارد. این تصمیم  بخش خصوصی و جریان‌های سیاسی و احزاب با توانمندی و فکر خود و با پشتوانه‌های قانونی است.

رحیمیان با بیان اینکه  جریان‌های سیاسی، احزاب و نهادهای مدنی قبل از سال 92 هیچگونه حمایتی نمی‌شدند، عنوان کرد: کارشکنی و مانع‌تراشی در مسیر فعالیت‎های جریان‌ها و احزاب سیاسی صورت می‌گرفت؛ در حالیکه حضور و فعالیت گروه‌های سیاسی دارای شناسنامه به نفع کشور و امنیت ملی است. در هشت سال قبل از 92 موانع بسیاری در مسیر فعالیت این جریان‌ها و احزاب سیاسی اتفاق افتاد اما بعد از 92 این جریان‌ها بر سر منافع ملی کشور برای رسیدن آقای روحانی به ریاست جمهوری با هم توافق کردند و به وضعیت میانه‌ای تن دادند.

وی ادامه داد: در مجموع از عملکرد دولت دفاع می‌کنیم و منشور گفت‌وگوی سیاسی نیز حتما در راستای توقع و انتظار ما از رعایت قانون است.البته احزاب سیاسی و نهادهای مدنی از زمانی که شکل گرفتند، نیاز به حمایت و توجه داشتند اما این اتفاق نیفتاد. احزاب سیاسی باید پشتوانه داشته باشند.

عضو هیئت‌رئیسه خانه احزاب خراسان رضوی گفت: انتظار احزاب سیاسی این است که قوانین و چارچوبی که برای فعالیت سیاسی در وزارت کشور وضع شده، رعایت شود و اگر این قانون اشکالی دارد، باید از مسیر رسمی و قانونی خود تغییر کند.

وی افزود: من نمی‌دانم در این منشور چه چیزی مدنظر است و چه هدفی برای آن تعیین شده اما رئیس‌جمهور باید مجری قانون اساسی باشد و احزاب هم بتوانند فعالیت خود را انجام دهند. احزاب می‌توانند موافق یا مخالف دولت باشند. احزاب در چارچوب نظام هستند و آن را قبول دارند اما منتقد اصلاحگر نظام نیز میتوانند باشند و این توقع وجود دارد که دولت به عنوان مجری قانون اساسی از احزاب دفاع کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه به طور قطع خلا گفت‌وگو وجود دارد و بودن آن می‌تواند به حل مشکلات کمک کند، عنوان کرد: این که به چه دلیل کشور اکنون در این وضعیت قرار گرفته است به گذشته برمی‌گردد. آقای خاتمی یکی از رهبران جریان اصلاح‌طلبی است که بنیان‌گذار گفت‌وگو ی تمدن‌ها و فردی بوده که نظریه گفت‌وگوی تمدن‌ها را در سازمان ملل مطرح کرده است.

وی ادامه داد: ما یقینا گفت‌وگو را قبول داریم و آن را مفید و موثر می‌دانیم. گفت‌وگو باید قواعد و زیربنای عادلانه‌ای داشته باشد. فضایی که بین اصلاح‌طلبان و اصولگرایان وجود دارد عادلانه نیست. اصولگرایان از فضاها و امکاناتی برخوردار هستند که اصلاح‌طلبان نیستند.

عضو کمیته بانوان خانه احزاب خراسان رضوی گفت: گفت‌وگو می‌تواند موثر باشد. اکنون مشکلات ریشه‌داری در کشور ایجاد شده و ساختار‌های مدیریتی ناکارآمد شکل گرفته که سبب بروز مشکلات در جامعه شدند. گفت‌وگو می‌تواند کمک و تنش‌ها را کم کند و فضای جامعه را به سمت آرام‌تری ببرد اما گفت‌وگو تنها کمک کننده نیست و باید فضای عادلانه‌تری شکل بگیرد.

وی افزود: رئیس‌جمهوری که بنیان‌گذار گفت‌وگوی تمدن‌ها است، ممنوع‌التصویر و از صحنه سیاسی کشور حذف می‌شود اما رئیس‌جمهوری دیگر با تمام آسیبی که به کشور رسانده هر حرفی را می‌زند و هیچ اتفاقی هم نمی‌افتد. مشکلات کشور به قدری حاد است که اصولگرایانی که سال‌ها منتقد نبودند و با هر شرایطی همراهی می‌کردند امروز منتقدتر از اصلاح‌طلبان هستند.

رحیمیان با بیان اینکه گفت‌وگو موثر است اما نقش چندان پررنگی در این شرایط ندارد، عنوان کرد: باید اکنون به زیرساخت‌ها و تغییر وضعیت موجود پرداخت. گفت‌وگو نمی‌تواند به اتفاقی که اکنون در عرصه جامعه افتاده کمک جدی کند. اگر در یک گفت‌وگو افراد به چارچوب نظری برسند که باید قانونی پیاده شود آیا شرایط پیاده شدن آن وجود دارد و ساختارها جواب می‌دهد؟

وی ادامه داد: گفت‌وگو کردن مناسب است اما در این شرایط چندان تاثیرگذار و عامل مهمی نیست. بیشتر باید به سمت تغییر ساختارهای ناکارآمد و ناسالمی که در طول این سال‌ها شکل گرفته، رفت. بعید است که  این موارد از طریق گفت‌وگو به وجود آید. در عین حال گفت‌وگو موثر هست ولی کافی نیست.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *