چونه بیت‌المال اعاده می‌شود؟

نماینده چناران، طرقبه و شاندیز در مجلس شورای اسلامی به تشریح زیروبم طرح دو فوریتی «اعاده اموال نامشروع مسئولان» پرداخت که تاکنون ۱۰۲ امضا از نمایندگان کسب کرده و قرار است بعد از کارشناسی دقیق به هیأت رئیسه تقدیم شود.

محمد دهقان به تشریح ضرورت و اهمیت طرح دو فوریتی «اعاده اموال نامشروع مسئولان» پرداخت و گفت: در طول 39 سال گذشته نسبت به برخی از اصول قانون اساسی غفلت شد و علیرغم اینکه مسئولان باید به تمام اصول این قانون پایبند باشند، برخی از آنها نسبت به برخی از قوانین بی توجه بوده و از آن غفلت کردند.

 

اصولی از قانون اساسی که برای بررسی اموال مسئولان مغفول مانده است

نماینده مردم چناران وطرقبه شاندیز در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه طرح تدوین شده مربوط به اجرای اصول 49 و 142 قانون اساسی است، عنوان کرد: اصل 49 قانون اساسی می‌‎گوید دولت موظف است اموالی که ناشی از اختلاس، رشوه، سوءاستفاده و یا هرگونه طریق غیر مشروع دیگر باشد باید از صاحب آن گرفته شده و به بیت المال یا صاحب اصلی حق بازگردانده شود.

وی ادامه داد: اصل 142 قانون اساسی نیز می‌‎گوید رئیس قوه قضاییه باید به اموال مسئولان قبل و بعد از مسئولیت آنها رسیدگی کند که به ناحق افزایش پیدا نکرده باشد لذا علیرغم وجود این دو اصل قانون اساسی تا کنون برای هیچ کدام تاکنون قانون متناسبی وضع نشده واین دو اصل به درستی اجرا نشده اند.

 

تا کنون عزم جدی برای بررسی اموال و دارایی مسئولان در دوران پیش از مسئولیت و بعد از آن وجود نداشت

دهقان در ادامه با بیان اینکه در سال 63 قانونی تحت عنوان «نحوه اجرای اصل 49 قانون اساسی» به تصویب رسید تا این اصل اجرا شود، اظهار داشت: با این حال این قانون متاسفانه  اطلاق اصل ۴۹ را نادیده گرفته و این اصل را صرفا معطوف به مسئولان پیش از انقلاب کرده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم در ادامه با بیان اینکه تا سال 94 درباره اصل 142 قانون اساسی نیز یک خط قانون وجود نداشت، بیان کرد: از سال 84 در مجلس هفتم طرح رسیدگی به اموال مسئولان یعنی همان طرح «ازکجا آورده ای» مطرح شد که در آغاز سال 86 به صحن علنی آمد و تصویب شد اما بعد ازایراد شورای نگهبان در مجلس هشتم بر آن  اصرار کردیم و به مجمع رفت و آنها نیز سوالی از مجلس کردند که در مجلس نهم از کمیسیون قضایی پاسخ سوال را دادیم وبعد از گذشت 10 سال از طرح آن و 8 سال پس از تصویب آن در مجلس بالاخره در سال ۹۴ مجمع تشخیص با تغییرات بسیار آن را به تصویب رساند.

 

طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان اموال مسئولان لشگری و کشوری را در دو لایه بررسی می‌کند

وی افزود: اکنون نیز مدت 2 سال است که این قانون در انتظار تنظیم آیین نامه از سوی رئیس قوه قضاییه است که هنوز انجام نشده است و در صورتی که آن قانون توسط رئیس قوه قضائیه به اجرا درآید فقط مربوط به آینده است و برای دارایی مسئولان کشور نسبت به ۳۹ سال گذشته در حال حاضر خلاء قانونی داریم  از این رو لازم است برای اجرای اصل 142 که مربوط به اموال مسئولان در ۳۹ سال گذشته است مجلس وارد شود که به استناد اصل ۴۹ قانون اساسی که برای جبران خسارات بیت المال و تحصیل اموال نامشروع توسط برخی مسئولان در 39 سال گذشته این طرح قانونی ارائه شده است.

دهقان در ادامه به تشریح طرح «اعاده اموال نامشروع مسئولان» پرداخت و گفت: در این طرح مسئولان به دو لایه تقسیم شده اند که نخست شامل روسای قوا، معاونان و مشاوران آنها، وزرا و معاونان آنها، شهرداران و استانداران و معاونان آنها از ابتدای انقلاب تا کنون می‌‎شود همچنین در لایه دوم مسئولان اجرایی و همه مقامات و مسئولان کشور قرار می‌‎گیرند.

 

گزارشی از مازاد متعارف اموال و دارایی‌های مسئولان در دوران پیش از مسئولیت و بعد از آن تهیه می‌شود

این نماینده مردم در مجلس دهم همچنین تصریح کرد: در این طرح که ممکن است با کارشناسی‌های بیشتر تغییراتی داشته باشد، مقرر است هیاتی از نمایندگان سه قوه و یک نماینده از دفتر مقام معظم رهبری با اذن ایشان تشکیل شود که نخست اموال لایه اول مسئولان، همسر و فرزندان و وابستگان را بررسی کرده و بعد به بررسی دارایی‌های سایر مسئولان نظام بپردازد.

وی افزود: هرگاه این هیأت به اطلاعات موثقی برسد که فرد مسئولی یا مقامی در دستگاه‌های حکومتی یا فرماندهان نیروهای مسلح اموالی داشته که مازاد از حد متعارف است، گزارش و اطلاعات آن به هیات توسط مقامات اطلاعاتی ونظارتی ارائه می‌‎شود و هیأت به اموال آنها نیز رسیدگی می‌‎کند.

دهقان در تعریف اموال متعارف اذعان داشت: منازل مسکونی و خودروهای سواری و سایر امکانات زندگی که افراد متوسط جامعه دارند متعارف به حساب می‌‎آید و مازاد آن باید مورد رسیدگی قرار گیرد و منشأ تحصیل مال روشن شود.

وی ادامه داد: البته این پیش بینی صورت گرفته که بحث ارث و میراث از این قضیه مستثنی شود و یا اگر کسی به صورت صوری اموال و دارایی خود را به شخص دیگری منتقل کرده بررسی شده و این اموال نیز بازپس گرفته شود و حتی اگر در این مسیر شرکایی داشته و از رانت‌هایی استفاده کرده نیز بررسی خواهد شد ودر صورتی که اموال وابستگان به افراد موضوع قانون هم نامشروع باشد این هیات به آن رسیدگی خواهد کرد.

 

طرح دو فوریتی «اعاده اموال نامشروع مسئولان» تا کنون 102 امضا جمع کرده است

دهقان در ادامه با بیان اینکه طرح «اعاده اموال نامشروع مسئولان» یک ماده واحده و 13 تبصره دارد که محتوای  آن را به رویت نمایندگان رسانده و تا کنون 102 امضا برای این طرح دو فوریتی جمع کرده ایم، عنوان کرد: همچنان راه برای اظهارنظر سایر نمایندگان، نخبگان، عدالتخواهان و دلسوزان باز است و به ویژه از دانشجویان واساتید انتظار داریم در اظهار نظر و نیز حمایت از این طرح وارد میدان شوند چرا که بنای ما این است تا بعد از تجمیع نظرات مختلف و با هماهنگی با همه نمایندگان امضا کننده این طرح را درموقع مناسب به هیأت رئیسه تقدیم کنیم.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در پایان تصریح کرد: طبیعتا هر طرحی مخالفانی دارد که پیش بینی می‌‎کنیم آنها که ثروت‌های قارونی از اموال مستضعفان تحصیل کرده اند توطئه‌ها را برای رد این طرح شروع کنند با این حال جمعی از نمایندگان عدالتخواه از همه جریان‌های سیاسی تاکنون از اصل طرح حمایت کرده اند و این طرح تا کنون مورد استقبال نمایندگان از فراکسیون‌های مختلف بوده است.

 

 

منبع: خانه ملت

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *