اگر بازار را به اصناف بسپارند، مدیریت می‌شود

رئیس اتحادیه صنف بارفروشان مشهد گفت: اگر سازمان جهاد کشاورزی بازار عید را به دست اصناف بدهد و در تنظیم بازار دخالت نکند هیچگاه نوسان قیمت‌ فاحش نخواهیم داشت و اصناف با مدیریت عرضه و تقاضا و لحاظ نمودن شاخص‌های کمی‌و کیفی بازار را با قیمت مناسب تنظیم خواهند کرد.

حیدر ساکن‌برجی روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران افزود: در ایام نوروز ۹۷ به جز روز اول فروردین خدمات اتحادیه بارفروشان مشهد در دو نوبت صبح و عصر انجام می‌شود و بازرسان اتحادیه، اتاق اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت نظارت کامل را بر بازارهای سطح شهر دارند.

 

امسال 50 واحد پلمب شده است

ساکن‌برجی در خصوص اعضای این اتحادیه تصریح کرد: در حال حاضر ۷۵۰ عضو در اتحادیه بارفروشان مشهد به‌ صورت عمده‌ فروش فعالیت دارند و 100 عضو نیز در رسته‌های زیر مجموعه اتحادیه داریم مثل دان طیور وغلات هستند. اتحادیه بارفروشان از سال ۹۴ تاکنون تعداد 500 مورد صدور پروانه داشته‌ است و نظارت جامعی بر اعضای خود دارد. در راستای این نظارت‌ها از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۲۵۰ اخطار پلمب به متخلفان داده شد که از این تعداد ۵۰ واحد نیز پلمب شده است.

رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد با بیان اینکه روزانه بیش از ۳۵۰۰ تن انواع میوه، تره‌بار و سیفی جات وارد مشهد می‌شود، خاطرنشان کرد: هیچ کم و کاستی‌ای برای تامین میوه شب عید نخواهیم داشت و اگر جهاد کشاورزی دخالت در بحث میوه نداشته باشد شاهد نوسان قیمت در بازار شب عید نخواهیم بود!
سلامت مردم اولویت صنف بارفروشان است

وی در بحث سبزیجاتی که با فاضلاب، آبیاری می‌شود تصریح کرد: ما مدت‌ها است که این گونه کشت را ندیده‌ایم و مواردی که در سال‌های گذشته دیده شد تماما گزارش شده که سازمان‌های ذی‌ربط برخورد کرده‌اند اما این اطمینان را می‌دهیم که اولویت صنف ما سلامت کامل محصولات عرضه شده است.

ساکن‌برجی در خصوص قاچاق میوه گفت: در بحث قاچاق میوه هم شاهد ضعف‌هایی از سوی جهاد کشاورزی هستیم. البته قاچاق در میوه چندان زیاد نیست. ضعف جهاد در این است که محصولاتی که تولید آن در داخل نیست ویا در زمانی که برداشت تمام شده و امکان نگهداری آن محصول وجود ندارد، باید کالای مشابه از مجاری مجاز و قانونی با تعرفه مناسب ودر جهت حمایت از تولید داخلی امکان ورود داشته باشد تا قاچاقی که خسارت زیادی هم به تولید و هم به سلامت افراد جامعه میزند وارد نگردد.

وی با اشاره به فعالیت اتحادیه بارفروشان مشهد در بخش عمده‌ فروشی، تاکید کرد: با توجه به پیشرفتی که در حوزه بسته‌بندی ایجاد شده و علی رغم این که خرده فروشی نداریم ولی بسته‌بندی‌های مناسب برخی محصولات را داریم و با وجود آنکه کارمان عمده‌فروشی است، اما با توجه به نیاز مردم و احترام به خواست و مراجعه آنها، خدمات ارائه می‌شود.

 

مسئولین به وعده خود عمل نکردند

رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد بیان کرد: بنا بود که از تولیدکننده داخلی حمایت شده و دست واسطه‌ها قطع شود، اما مسئولان به این وعده عمل نکردند. در واقع کل عرضه کنندگان در سازمان میادین در بازارها تولیدکننده نیستند و متاسفانه در این بخش شاهد سوءاستفاده سودجویان از حُسن اخلاق بارفروشان هم بودیم که منجر به کلاه‌برداری‌های میلیاردی شده است.

 

از شهرداری گلایه‌مندیم

ساکن‌برجی گفت: از شهرداری و سازمان میادین در برخی موارد گلایه‌مند هستیم. در فروشگاه‌های ایجاد شده توسط شهرداری شاهد اتفاقاتی هستیم که اصلا شایسته نیست، این فروشگاه‌ها برای تسهیل خرید مردم ایجاد شده‌اند اما به جای شهرداری توسط پیمانکارانی اداره می‌شود که هیچ تعهدی به مردم ندارند و متاسفانه توسط شهرداری نظارتی مناسب و اثرگذار صورت نمیپذیرد.

ادعای رسانه‌های شهرداری با کیفیت کالاها مطابقت ندارد

وی افزود: غرفه‌های این فروشگاه‌ها به عده‌ای اجاره داده شده و خرید کالا نیز در دست پیمانکاران دیگری است که همه تنها به دنبال سود هستند نه منفعت مردم که این موضوع در کیفیت کالاها کاملا مشهود است. کالایی که در این فروشگاه‌ها فروخته می‌شود با چیزی که در رسانه‌های شهرداری ذکر شده و قیمت‌گذاری می‌شود از لحاظ کیفی کاملا متفاوت است.

ساکن‌برجی ادامه داد: حتی طرح‌های عجیبی مثل بازارهای شهری ایجاد شده در سطح معابر عمومی که نه مالیات پرداخت میکنند و نه عوارض و .. ‌هرگز نتوانستند موفق عملکرده و به نفع شهروند و با قیمت مناسب محصول را به مشتری برسانند.

 

80 میلیون تومان هزینه ماهانه پسماند یک میدان بار

وی با اشاره به اینکه ماهانه ۸۰ میلیون تومان هزینه پسماند و دفع می‌دهیم، افزود: با این وجود در قبوض دریافتی هزینه‌های ناعادلانه‌ای درج شده است و به واقع چنین برخوردهایی بسیار ظالمانه و ناعادلانه بوده است.

رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد با اشاره به اینکه در سخت‌ترین شرایط ممکن وظیفه خود می‌دانیم که شایسته‌ترین خدمت را به زائران و مجاوران امام رضا(ع) ارائه دهیم، گفت: هیچ نیازی به حمایت جهاد کشاورزی و تعاون روستایی نخواهیم داشت و تنها درخواستمان این است که پایانی بر اخذ تصمیمات ناعادلانه‌شان داشته باشند.

وی تاکید کرد: شرکت بخش خصوصی زیر نظر جهاد کشاورزی جهت عرضه، توزیع و صادرات محصولات کشاورزی فعال شد و یکی از اعضای هیئت امناء آن شرکت خودم است، اما در تصمیم‌گیری‌های خود نظر این مجموعه را جویا نشدند و تنها در ظاهر این عضویت را در این شرکت داریم.

رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد خاطرنشان کرد: تمامی‌قیمت‌گذاری‌ها در دو سایت اتحادیه بارفروشان مشهد به نشانی‌های اینترتی www.mftu.ir و www.esbm.ir موجود است و مردم می‌توانند قیمت اعضای ما را با بازار مقایسه کنند؛ همچنین تلفن‌های ۰۵۱۳۷۲۸۲۹۹۱الی ۲ هم پاسخگوی سوالات، پیشنهادات، انتقادات و شکایات مردم خواهند بود.

 

 

گزارشی از رضا شجاع

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *