هیچ نظارتی بر صنعت خودرو نیست

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل مشهد گفت: در حال حاضر صنعت خودروسازی در ایران انحصاری شده و هیچ نظارت صحیحی بر این صنعت صورت نمی‌گیرد.

حمیدرضا حیدری روز چهارشنبه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که در محل اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران برگزار شد، افزود: سال 1317 ما به عنوان واسطه‌گر و یا حق عمل کار بوده‌ایم که این ماهیت کار ما است و براساس همین ماهیت برای اعضای صنف خود پروانه صادر می‌کنیم از آنجایی که در دنیا ما عنوان نمی‌کنیم اقتصاد اول و یا دوم هستیم اما قطعا خودرو در جایگاه سوم قرار دارد.

وی ادامه داد: در کشور نیز ما ادعا می‌کنیم اقتصاد تقدیری دولت وابسته به خودرو‌سازی بوده، قطعا زمانی که این صنف در جهت تولید خودرو قوی است باید در زمینه‌های مختلف به پیشرفت آن کمک شود و فضای مناسب با تولید و استاندارد عالی ایجاد کنیم.

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل مشهد افزود: چند سالی است که صنف ما با رکود درگیر بوده متاسفانه متولی و یا نظاره‌گری در خصوص خودرو نداریم، در حال حاضر خودروسازی در ایران انحصاری شده و هیچ نظارت صحیحی بر آن صورت نمی‌گیرد و این امر سبب می‌شود سرمایه ملی ما به هدر برود.

حیدری عنوان کرد: تنوع کیفیت ماشین در کشور ما بسیار پایین بوده و مردم مجبورند برای خرید ماشین‌های متنوع به ماشین‌های چینی رجوع کنند.

وی خاطرنشان کرد: ما توقع داریم همیشه روبه جلو حرکت کنیم دورنمای خودروسازی کشور ما باید دورنمایی خودروسازی کشور ژاپن باشد با وجود پتانسیل‌های که در کشور ما وجود دارد تحقق بخشیدن این امر کار سختی نخواهد بود.

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل مشهد با بیان اینکه یکی از مشکلات اصلی ما مالیات بر ارزش افزوده است، بیان کرد: مالیات یکی از مشکلات جدی ما بوده که همواره کار ما را به مشکل روبه رو کرده است. همچنین مالیات‌های جدیدی نیز که قانونی نیستند تحت عنوان مالیات متمم نیز لحاظ شده که در آن حساب‌ها و تراکنش‌های مالی اعضای صنف مورد بررسی قرار می‌گیرد.

حیدری گفت: جا دارد بگویم ما مالیات گریز نیستم بلکه مالیات محور هستیم، اما باید این مالیات به درستی و با نظارت دقیق صورت گیرد.

وی اضافه کرد: طبق ماده 357 تجارت تعریف شده که ما واسطه‌گر و حق عمل کار هستیم اما جدیدا از تراکنش مالی مالیات اخذ می‌کنند که ما معترض هستیم و پیگیری خواهیم کرد و این امر یکی از مشکلات و ریزش‌های ما در آینده خواهد بود.

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل مشهد تصریح کرد: بازار خودرو و جمعه بازار نیز یکی از مشکلات عمده ما بوده که همیشه به آن اعتراض داشته‌ایم و برای ما جای سوال دارد که شهرداری چرا این کار را انجام می‌دهد؟

حیدری تاکید کرد: زمانی که قانون جمعه بازار گذاشته شد پیش‌بینی شد برای راحتی مردم بازاری درست شود که توسط آن بتوانند بازار را تنظیم کنند. آیا جمعه بازار برای خودرو توجیه دارد؟ آیا کالایی است که سبب می‌شود بازار تنظیم شود؟ این موارد جز سوالاتی بوده که همواره ذهن ما را درگیر کرده است.

وی اظهار کرد: با راه‌اندازی این بستر شهرداری درآمدزایی را برای خود ایجاد کرده و یک بستر مناسب را برای یک عده افراد سودجو به وجود آورده که سبب گمراهی مردم می‌شود.

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل مشهد عنوان کرد: همچنین سایت‌های مجازی نیز مانند دیوار، امری خوبی است امروزه بازار تکنولوژی فعال بوده و ما موافق این امر بوده‌ایم اما باید این سایت‌ها با مدیریت و اصول خاص نظارت شود.

حیدری ادامه داد: سایت‌هایی که در حال حاضر برای خرید خودرو وجود دارد اصلا قابل قبول نیست خودرو باید در سایت به گونه‌ای فروخته شود که افراد آگهی خود را ثبت کنند و برای معاملات واحدهای معتبر را معرفی کنند.

وی در خصوص خودروهای وارداتی گفت : از میزان واردات خودرو چینی به کشور آماری نداریم اما شاهد آن هستیم که این گونه خودروها همه‌گیر شده و به سرعت وارد کشور ما می‌شود.

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل مشهد در خصوص وضعیت ماشین‌های کلاسیک بیان کرد: خودروهای کلاسیک ماشین‌هایی بوده که فرد علاقه دارد ماشین‌های زیرخاکی را خریداری کند و خرید آن به سلیقه شخصی باز می‌گردد قیمت این خودروها بالا بوده و هر فرد بر حسب علاقه شخصی آن را خریداری می‌کند.

حیدری در خصوص بازار شب عید نوروز نیز تصریح کرد: یکی از دغدغه‌ها ما این بوده که شب عید بازار خوب و با ثباتی را رقم بزنیم و تمام تلاش خود را در این جهت انجام خواهیم داد.

حیدری در خصوص دلالانی که در واحد‌ها حضور دارند گفت: دلال‌ها و افرادی که خودرو خرید و فروش می‌کنند در نمایشگاه‌ها وجاهت قانونی ندارند و در صورت هرگونه شکایت از این افراد، اتحادیه با فرد صاحب جواز برخورد خواهد کرد.

وی اضافه کرد: ما در روزهای سه شنبه کمیسیون رسیدگی به شکایات را برگزار می‌کنیم و به پرونده‌ها در طول هفته رسیدگی می‌شود. همشهری‌ها مطلع باشند که در صورت وجود هرگونه شکایت از واحدهای ما در سطح شهر و یا کسانی که در این واحدها خرید و فروش می‌کنند، با قولنامه به اتحادیه مراجعه کنند، ما قول پی‌گیری جدی هر تخلفی را می‌دهیم.

حیدری با تاکید بر دریافت قولنامه از نمایشگاه‌ها گفت: همشریان حتما برای هر پرداخت و معامله تضامین لازم را دریافت کنند. متاسفانه گاهی افراد برای شکایت به اتحادیه مراجعه می‌کنند در حالی که حتی قولنامه ‌ندارند در حالی که قولنامه مدرک دفاع از حقوق آن‌ها است و هیچ معامله‌ای بدون قولنامه چهاربرگی با علامت قوه قضاییه اعتبار ندارد.

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل مشهد درخصوص تاثیر افزایش دلار بر بازار خودرو اضافه کرد: یقیناً افزایش نرخ دلار بر ماشین‌های وارداتی تأثیر می‌گذارد وسبب می‌شود که بازار داخلی نیز دچار نوسان شود.

حیدری عنوان کرد: تعداد واحد‌های فعال پروانه دار ما ۸۰۰ مورد بوده و متاسفانه در چند سال گذشته ریزش و رکود را شاهد بوده‌ایم که باعث تعطیلی واحدهای صنفی ما شده است.

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل مشهد در خصوص قیمت‌گذاری خودروهای دست دوم گفت: این نوع قیمت‌گذاری تعرفه و چارچوب خاصی ندارد چرا که به شرایط تقاضای بازار و انواع خودرو بستگی دارد. خودروهای مختلف ویژگی‌ها و تجهیزات جانبی مختلفی دارند که قیمت‌ها را متفاوت می‌کند حال این که شرایط هر واحد ما و تقاضای بازار نیز بر این قیمت اثر گذار است.

وی افزود: با این حال ما به تمام واحد‌های خود ابلاغ کرده‌ایم تا از قیمت‌گذاری کارشناسی خودداری کنند و اگر کسی مایل است که خودروی خود را قیمت‌گذاری کارشناسی کند باید به اتحادیه مراجعه کند تا مراکز مجاز به او معرفی شود. طبق ابلاغ جدید ما تمام واحدهای سطح شهر باید عنوان کارشناسی قیمت را از تابلوهای خود حذف کنند و اگر چنین موردی دیده شود به عنوان تخلف برخورد می‌شود.

 

 

گزارشی از رضا شجاع

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *