نفی خشونت لازمه حرکت تعالی بخش

پس از گذشت دو روز از وقایع تلخ و خشونتبار خیابان پاسداران ،مسئولین و رسانه‌ها همچنان واکنشهای مختلف ودر برخی موارد متناقضی نسبت به این حوادث تلخ نشان می‌دهند. واکنش‌هایی که از سوی مسئولین بیشتر مسالمت امیز و در محکومیت گسترش خشونت در جامعه بیان شده و البته در بعضی موارد توسط برخی رسانه‌ها و اشخاص هم بسیار تند و به درو از احتیاط بوده است .

 

رئیس جمهور:

ضمن احترام به عقاید؛ خشونت و اهانت به پلیس را تحمل نمی‌کنیم

در جلسه روز چهارشنبه هیئت دولت به ریاست حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری، گزارش وزرای کشور و اطلاعات از حوادث روزهای اخیر و اغتشاشاتی که منجر به شهادت تعدادی از نیروهای انتظامی و بسیج شد، به هیئت وزیران ارائه شد.

رئیس جمهور ضمن تسلیت به خانواده‌های شهدای عزیز و اظهار همدردی با آنان ، از مدیریت سنجیده و مدارای حداکثری نیروهای عملیاتی بویژه نیروی انتظامی قدردانی کرد.

روحانی اظهار کرد: برخوردهای خشونت آمیز و اهانت به پلیس که حافظ نظم و امنیت جامعه است را به هیچ وجه تحمل نمی‌کنیم.

وی ضمن احترام به همه عقاید و افکار و پذیرش تنوع‌های فکری و فرهنگی، رفتارهای خشونت آمیز از طرف هر گروهی را به شدت محکوم کرد.

رئیس جمهور در ادامه دستگاه‌های مسئول را با هدف تقویت انسجام و یکپارچگی ملی و افزایش وحدت و همگرایی، به بررسی و کند و کاو در ریشه‌های شکل گیری اینگونه حوادث مامور کرد.

 

وزیر کشور : دراویش را منطقی و معتدل می‌دانیم

وزیر کشور با بیان اینکه جریان دراویش را جریانی عاقلانه، منطقی و معتدل می‌نامیم، اظهار کرد:‌ به هیچ وجه حوادث دوشنبه شب خیابان پاسداران را به این جریان منتسب نمی‌کنیم.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور صبح چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به حادثه دوشنبه شب خیابان پاسداران تهران با بیان اینکه این اتفاق واقعا ناگوار و متاثرکننده بود، افزود: مردم عزیز ما حتما کسانی را که نظم عمومی را بر هم بزنند و قانون را زیر پا بگذارند و با خشونت برخورد کنند، نخواهند بخشید.

وی تصریح کرد: دولت، دستگاه‌های امنیتی و انتظامی، بسیج و سپاه به هیچ وجه در مقابل خشونت‌طلبی و افراطی‌گری و قانون‌شکنی مراعات کسی را نخواهند کرد و از قوه قضاییه انتظار می‌رود تا با همه مسببین این ماجرا برخوردی قانونی و صریح انجام دهند.

وزیر کشور اظهار کرد: افرادی که به دنبال قانون‌شکنی هستند، گمان نکنند که مدارا، خویشتنداری و هوشمندی ناجا ناشی از انفعال این مجموعه است بلکه با تمام برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده بود تلاش شد تا با مذاکره و صحبت مساله حل شود اما متاسفانه افرادی که اغتشاشگر بودند به دنبال رعایت شئون قانونی و همکاری با ناجا نبودند و به هیچ وجه حاضر به مذاکره نشدند و اقدام به انجام فعالیت‌های غیرقانونی و خشونت‌طلبانه کردند. نهایتا نیز ظرف مدت 15 دقیقه نیروی انتظامی توانست افرادی که در آن محل بودند را بازداشت کند و به مراجع قضایی بسپارد.

رحمانی فضلی با بیان اینکه مسائل و موضوعاتی که رخ داده را نباید به یک جریان بسیار بزرگ اجتماعی به نام دراویش عمومیت داد، افزود:‌ در هر کدام از اقشار و گروه‌ها افرادی هستند که به جای آنکه به قانون متوسل شوند، اقدامات خود را در ورای قانون می‌دانند. در این زمینه رسانه‌های خارجی به ویژه برخی کانال‌های فضای مجازی و سایت‌ها این موضوع را به گونه‌ای مطرح کردند که به جریان دراویش در کشور منتسب شوند.

وی گفت: جریان دراویش کشور جریانی عاقلانه، منطقی و معتدل می‌نامیم و به هیچ وجه حوادث خیابان پاسداران را به این جریان منتسب نمی‌کنیم.

وزیر کشور تاکید کرد: باید با کسانی که مرتکب خلاف شدند برخورد قانونی شود.

 

کیهان مثل همیشه تاخت

شریعتمداری در کیهان دراویش معترض را«تفاله‌های داعش» و نورعلی تابنده را «بیگانه‌پرست و بدسابقه» خواند

حسین شریعتمداری در روزنامه کیهان درباره حوادث خیابان پاسداران نوشت: «جنایاتی که این گروه در پوشش دراویش مرتکب شده‌اند فقط با جنایات وحشیانه داعش قابل مقایسه است و کمترین تردیدی باقی نمی‌گذارد که بخشی از تفاله‌های داعش هستند که این‌بار از آستین یکی از فرقه‌های به شدت بدنام دراویش بیرون کشیده شده‌اند.»

شریعتمداری در مقاله خود قطب دراویش گنابادی، نورعلی تابنده را «بیگانه‌پرست و بدسابقه» و عامل آمریکا و اسرائیل نامید و از آنها به عنوان «جرثومه‌های فساد و تفاله‌های جنایتکار و وحشی داعشی» یاد کرد.

 

نفی خشونت ؛ لازمه هر حرکت تعالی بخش و ارتقا دهنده حقوق انسانی

در جهان کنونی خوشبختانه بشر به رشدی رسیده که درجوامع مختلف با نظام‌های حقوقی و سیاسی متنوع این فهم و درک مشترک وجود دارد که هر حرکت اصلاحی مدنی برای تحقق مطالبات بر حق انسانی باید مقید به چارچوب‌های منطقی باشد از جمله اینکه به ساختارهای مردم سالار احترام گذارد ، به حقوق دیگران صدمه نزند، به خشونت متوسل نشود یا خشونت ورزی را ترویج نکند، تنفر و تبعیض و دشمنی در جامعه را دامن نزند و کمک دهد تا روندهای عادلانه و منصفانه در جامعه با رعایت حاکمیت قانون نهادینه شود. هم چنین این فهم مشترک همه نظام‌های مردم سالار و مقید به حقوق مردم است که نهادهای قانونی نیز حق ندارند از ابزارهای قدرتی که در اختیار دارند جز برای منافع و مصالح عمومی، نظم و امنیت عمومی و رعایت حقوق آحاد جامعه بهره بگیرند و اگر در موردی ناچار شدند از ابزارهای قهریه برای حفظ مصالح یاد شده استفاده کنند باید کاملا قانونمند و با رعایت ضوابط دقیق باشد وهر ذی‌نفعی بتواند نسبت به عملکردهای انجام شده نزد مراجع نظارتی ذیصلاح شکایت کند تا امکان ارزیابی دقیق عملکردها فراهم شود و بدین طریق هیچ صاحب قدرتی امکان سو استفاده از اختیارات خود را پیدا نکند.

پس از وقایع دی‌ماه و بروز برخی خشونت‌ها که به جان باختن چندین نفر در چند شهر منتهی شد متاسفانه دو شب قبل باز مصادیقی از رفتار خشونت آمیز در جریان یک اعتراض شبانه در تهران بروز یافت که تاسف عمومی را برانگیخت و آحاد مردم به ویژه نخبگان فکری جامعه را در بهت فروبرد که چطور ممکن است این گونه در دام خشونت ورزی و عصبانیت‌های عجیب و غریب ویرانگر بیفتیم؟ آیا به این مهم توجه کرده‌ایم که اگر چارچوب‌های نفی خشونت را رعایت نکنیم همه دستاوردهای بزرگ خود را مخدوش خواهیم ساخت؟ مگر می‌شود قدر همدیگر را ندانیم اما بخواهیم روند تعالی و پیشرفت و ارتقای حقوق انسانی را با موفقیت طی کنیم؟

جامعه ایران جامعه آبدیده و سرد وگرم چشیده ای است وبحران‌های بزرگی را از سر گذرانده فلذا انتظار آن است که مسائل خود را با تدبیر و درایت و با روش‌های مسالمت آمیز حل وفصل کند.

ضمن تقدیر از حساسیت عمومی در نفی خشونت که در مواضع همه جریان‌های فکری به جز گروهی از اپوزیسیون هرج ومرج طلب خارج مرزها دیده شد، امید است علاوه بر رفع و رجوع ابعاد مختلف رویدادهای هفته‌های اخیر کشوربا رعایت دقیق قانون و حقوق شهروندی، ریشه‌ها و عوامل اصلی شکل دهنده روندهای عصبانیت ساز و خشونت گستر را شناسائی و برای درمان آنها چاره اندیشی اساسی به عمل آوریم تا رفتارهای افراطی و خشن در کشور ما روز به روز سیر نزولی پیدا کند و به جای آن گفتگو و تلاش برای درک مشترک و تفاهم و احترام متقابل وحرکت در مسیر قانون عادلانه نهادینه شود.

 

 

تحلیلی از علی روغنگران

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *