آرایش بهم‌ریخته صورت شهر

معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد گفت: ساماندهی نماهای شهر یک نسخه واحد ندارد.

محمدرضا حسین‌نژاد با بیان این مطلب در «سمینار تخصصی نمای ساختمان با رویکرد بررسی الزامات طراحی و فنی» که در هتل پردیسان برگزار شد، اظهار کرد: پیدا کردن نقطه تعادل و نما و منظری که نشان‌دهنده هویت شهر باشد و اغتشاش و آشفتگی بصری را از بین ببرد، مهندسی خاصی می‌طلبد و اینگونه نیست که ساماندهی نماهای شهر یک نسخه واحد داشته باشد و همه از پس آن برآیند.

وی با اشاره به اینکه در 4 سال اخیر دبیرخانه کمیته نما و منظر شهری در شهرداری مشهد تشکیل شده است، گفت: با کمک نخبگان شهرسازی، حرکتی برای نماسازی در مشهد شکل گرفت. اما حقیقت آن است که مشهد شهری با700 تا 800 هزار بنا است که همه این بناها به مرور زمان شکل گرفته و دارای تنوع نما در سبک‌های رومی، کلاسیک، آلمینیومی و نماهای برگرفته از سفر به کشورهای مختلف است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد با اشاره به اصل کثرت دلیل بر وحدت، توضیح داد: تیپ ساخت و ساز در گذشته در هر بافت و محیط شهری یکسان بود. موضوعی که به دلیل یکسان بودن مصالح شکل می‌گرفت و وحدت را شکل می‌داد.

به گفته حسین‌نژاد، ساختمان‌ها عمدتا یک طبقه بوده و مواردی مانند سبک‌سازی و توجه به اصول زلزله‌شناسی وجود نداشت.

وی به بروز پیشرفت در صنعت، تکنولوژی و ارتباطات اشاره کرد و بیان داشت: به مرور تغییر در نوع سازه ساختمان‌ها نیز محقق شد. مصالحی چون آهن، آلومینیوم، سیمان و غیره وارد ساخت و سازها گردید و محاسبات مهندسی سازه وارد معادلات جدید شد.

 

آشتی مصالح سنتی و مصالح نوین در نماسازی شهر

معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد خاطر نشان کرد: بدین ترتیب وحدت، هویت و چشم‌نوازی نمای ساختمان در شهرها به دنبال تغییرات تکنولوژی از بین رفت.

حسین‌نژاد در ادامه افزود: کسانیکه به زیارت مدینه منوره و مکه مکرمه مشرف می‌شوند، برداشت و تصور خاصی از این شهرهای مذهبی دارند. اما به مشهد که قدم می‌گذارند، بیان می‌کنند حس مذهبی از این شهر به آنان منتقل نمی‌شود و این امر گلایه‌ها را بر می‌انگیزد.

وی بر آشتی مصالح سنتی و مصالح نوین تاکید کرد و گفت: می‌توان در بنایی شاهد کاربرد کاشی آبی فیروزه‌ای و در نمایی دیگر آجر بود. این امر منافاتی با اصل مقاوم سازی و به روزرسانی ندارد. شرکت‌های سازنده می‌توانند توصیه‌های شهرسازی را رعایت کرده و در عین حال شهروندان از همان مصالح سبکی که تولید می‌شود در منظر نماها استفاده کنند. در نهایت نیز همان منظری به وجود آید که مورد توقع است و مواردی چون سبک‌سازی، صنعتی سازی، حامل‌های انرژی و غیره رعایت شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد با تاکید بر اینکه هیچ تخصصی از تخصص دیگر بی‌نیاز نیست، بیان کرد: علم مهندسی نیازمند سایر تخصص‌ها است و در نهایت نیز به دنبال این هدف است که معیشت، آرامش، سازگاری با محیط و غیره را در کنار هم ببیند.

 

تعیین تکلیف نماها با در نظر گرفتن نبوغ و خلاقیت شهروندان

حسین‌نژاد ابراز امیدواری کرد: انسجام، وحدت و هماهنگی بین مهندسان برای به وجود آوردن محیطی موثر در ارتباط خوب انسان و محیط شاهد باشیم و با خرد جمعی و استفاده از تمامی تخصص‌ها در همه نیازها -که سیما و منظر نیز یکی از این نیازها است- توقع هویتی، تاریخی، چشم‌نوازی و صرفه‌جویی در مصرف را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه شهرداری نهادی است که در طرح‌های جامع و تفصیلی و در مرحله اجرا ضابطه ساخت ارائه می‌دهد، گفت: شهرداری قطعا باید علاوه بر سطح و سطوح، مقاومت بنا و غیره موضوع نمای ساختمان‌ها را نیز در پروانه تعیین تکلیف کند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد افزود: البته این امربه معنای ازبین بردن خلاقیت شهروندان وکانالیزه شدن آن‌ها نیست، بلکه باید نبوغ و خلاقیت‌ها نیز دیده شده و در ضابطه صادر شده ضمن در نظر گرفتن این خلاقیت‌ها و خرد جمعی در عمران و آبادانی شهرها کمترین هزینه و بهترین کاربرد و نتیجه را به وجود آورد.

وی در ادامه افزود: البته با توجه به نگاه ویژه مدیریت شهری مشهد به موضوع نماسازی ساختمان‌ها، مبلمان شهری، پیاده‌روسازی و نماسازی 4 محور ورودی به حرم مطهر رضوی مورد تاکید ویژه قرار دارد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *