درباره FATF باید به اجماع برسیم

نماینده تربت‌جام،تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی معتقد است که موافقت یا مخالفت در خصوص FATF باید همراه با اجماع باشد و اگر اجماع وجود نداشته باشد، در عرصه بین المللی اثری ندارد.

جلیل رحیمی جهان آبادی در خصوص اینکه تعلیق ایران از لیست سیاه FATF تمدید شده است، افزود: کار کارشناسی در خصوص FATF در مرکز پژوهش‌‎ها به پایان رسیده و گزارشی از آن به کمیسیون قضائی ارائه و مورد بررسی قر ار گرفت.

عضو هیات رئیسه کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: برخی از نهادها و دیگر سازمان‌ها نیز نظرات خود را مطرح کردند ولی رسیدگی در کمیسیون قضائی به اتمام نرسید، زیرا نمایندگان معتقد بودند در شورای عالی امنیت ملی نیز این موضوع باید بررسی شود و بعد از آن گزارش کمیسیون در صحن قرائت شود.

وی افزود: اکنون در مرحله بررسی سازمان‌ها و نهادهایی هستیم که صاحب نظر هستند تا جوانب کار سنجیده شود.

 

نگاه‌های متفاوت به FATF  / از دغدغه‌های امنیتی تا رضایت نهادهای بانکی

رحیمی جهان آبادی با بیان اینکه نظر نهادهای سیاسی مانند دستگاه سیاست خارجی کشور در خصوص FATF مثبت است و نهادهای بانکی نیز دیدگاه مثبتی دارند، ادامه داد: نهادهای امنیتی کشور در زمینه FATF به دو گروه تقسیم می‌شوند و برخی موافق و برخی نیز دغدغه‌هایی دارند، در کمیسیون قضائی و حقوقی نیز فضای موافقت وجود دارد.

رئیس کمیته بین الملل کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آنچه که در صحن ارائه شود بسته به گزارشی از است که از کمیسیون و نهادهای مختلف ارائه می‌شود، گفت: مهم این است که جمع بندی‌ها پیش از ارائه به صحن چیست و بستگی به شرایط دارد، اکنون نمی‌توان نتیجه‌ای که در صحن رخ می‌دهد را پیش‌بینی کرد.

وی با بیان اینکه در خصوص  FATF دغدغه‌هایی وجود دارد که به دلیل منافع ملی و امنیت ملی باید با دیدی فراجناحی به آن نگاه کرد، افزود: در این زمینه بحث جناح‌های سیاسی مطرح نیست و باید این مسئله را به دقت بررسی کرد و با هر نتیجه‌ای که به صحن می‌آید لازم است که اجماع همگانی داشته باشد.

 

موافقت یا مخالفت در خصوص FATF باید همراه با اجماع باشد

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه چه موافقت و چه مخالفت در خصوص FATF باید همراه با اجماع باشد و اگر اینگونه نباشد در عرصه بین المللی اثری ندارد، بیان کرد: با سیستم‌های مالی در جهان کار می‌کنیم و آن‌ها نیز قوانین مربوط به خود را دارند و موضوع مبارزه با پولشویی و مقابله با تروریسم سازمان یافته دارای اهمیت است.

رحیمی جهان آبادی با بیان اینکه دغدغه‌هایی داریم را باید مدیریت کنیم و از آنجایی که این موضوع دارای حساسیت است باید به دور از احساسات عمل کنیم، ادامه داد: نباید مانند برخی گروه‌های سیاسی و مطبوعات به مسئله نگاه سیاه یا سفیدی داشته باشیم و رد و پذیرش آن می‌‎تواند مشکل‌هایی را ایجاد کند، همانگونه که پذیرش آن می‌تواند مفید باشد.

 

FATF بعد از برجام ایجاد نشده و قراردادی بین المللی است

عضو هیات رئیسه کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه FATF بعد از برجام ایجاد نشده و قراردادی بین المللی و نظارتی بین المللی است، گفت: مجموعه‌ای از کشورها با گردش مالی بالا این قرارداد را منعقد کرده‌اند و کشورهایی که مبادلات مالی زیادی دارند و در حال توسعه هستند نیز نیم نگاهی به این پیمان دارند، باید توجه داشت که این موضوع به صورت مستقیم ربطی به برجام ندارد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *