سفارتخانه‌ها باید در کارکرد اقتصادی موفق شوند

نماینده قوچان و فاروج در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اهمیت مباحث اقتصادی در تامین منافع ملی کشور امیدواریم نمایندگی‌های ایران در اقصی نقاط دنیا علاوه بر انجام وظایف سیاسی در کارکردهای اقتصادی نیز موفق باشند.

هادی شوشتری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص نقش و جایگاه رایزن‌های اقتصادی، اظهار کرد: از ابتدای تشکیل دولت دوازدهم با فراغت نسبی که وزرات امور خارجه از فرآیند مذاکره ایران با گروه 1+5 پیدا کرد، دو اولویت در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفت.

وی ادامه داد: موضوع اول بازتعریف روابط و یا به نوعی اولویت بخشی به کشورهای پیرامون محیط جغرافیایی ایران بود و موضوع بعدی هم تغییر و باز مهندسی ساختار وزارت امور خارجه بوده است به این معنا که معاونت‌های سیاسی منطقه‌ای مختلف ادغام شدند و معاونت جدیدی تحت عنوان معاونت اقتصادی اضافه شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی توضیح داد: در مقاطعی ما در وزارت امور خارجه معاونت اقتصادی داشته ایم، اما به علت نوع ساختار این وزارتخانه این معاونت چندان موفق عمل نکرده است، اما این بار با یک تعریف جدید و مهندسی ساختاری این کار صورت گرفته که امیدواریم این معاونت بتواند موفق باشد.

شوشتری بیان کرد: به لحاظ کلاسیک و سنتی در کارکرد سفارت بحث اقتصادی مورد تعریف قرار نمی گرفت، اما به تدریج در دهه‌های اخیر با توجه به اهمیت پیدا کردن مباحث اقتصادی در تامین منافع ملی یک کشور بازنگری در کارکرد سفارت و همچنین سفیران صورت گرفت.

عضوکمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان تصریح کرد: کارکرد اقتصادی یک سفارت در واقع بخشی از وظایف و ماموریت‌های ذاتی یک سفارت و سفیر محسوب می‌شود،لذا در پروسه جدید با تغییر ساختاری که صورت گرفته است امیدواریم شاهد این باشیم که نمایندگی‌های ایران در اقصی نقاط دنیا علاوه بر انجام وظایف سیاسی و دیپلماسی، کارکرد اقتصادی را نیز در برنامه خودشان داشته باشند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *