عضو شورا با انتقاد از دستگاه های نظارتی به استاندارد دوگانه درباره استخدام های دوره های مختلف مطرح کرد:

افزایش 10 هزار نیرو به بدنه شهرداری در دوره اصولگرایان

اواخر هفته گذشته اتفاقی تقریبا دور از انتظار در شهرداری مشهد رقم خورد، شهریار آل شیخ که  در میان مدیران شهرداری به شیخ و مغر متفکر شهرداری در دوره پنجم شورای شهر نام برده می شود و حتی از گزینه های اصلی شهرداری در رقابت با محمدرضا کلائی شهردار فعلی مشهد بود اما در اقدامی جوانمردانه عقب نشینی کرد تا کلائی به آسودگی بر صندلی شهرداری تکیه زند و البته او هموراه یار صدیق و وفادار تیم این دوره شهرداری به ویژه شهردار بوده است. پس از استعفای آل شیخ عضو شورای در پیامی اینستاگرامی از عملکرد دوگانه دستگاه های نظارتی درباره استخدام ها گلایه کرد و یادآور شد که اصولگرایان طی سال های 82 تا 96  به میزان 10هزار نیرو به بدنه شهرداری اضافه کرده اند.

متن نامه استعفای شهریار آل شیخ

اما هفته گذشته نامه استعفای خود را نوشت، در بخشی از نامه استعفایش نیز آمده است: قریب به دو سال و 9 ماه تصدی معاونت برنامه ریزی و توسعه شهرداری مشهد را به عهده داشته ام و نزدیک به یک سال و نیم است که مسئولیت سرمایه های انسانی شهرداری نیز به این حوزه افزوده شده است. در این مدت تمام کوشش و تلاش خود را به کار گرفته ام تا هر آنچه از دستم بر می آید برای رشد و ارتقاء این حوزه انجام دهم.
با هدف سامان بخشی به سازمانی بزرگ و گسسته، با پیشینه صد ساله، قوانین متداخل و متناقض با سنت ها و رویه های خاص و ارتباط لحظه ای و مستمر با زندگی مردم که دشواری تغییر را در آن صد چندان می کند، مجموعه فعالیت ها آغاز و انجام شد. اقداماتی که برخی در گستره ملی و بین المللی بازتاب داشته و برخی در لبه دانش و فناوری روز دنیا انجام شده است .

بخشی از کارنامه شهریار آل شیخ
تهیه و تصویب ساختار سازمانی شهرداری پس از ۱۱سال، ایجاد نظام بودجه ریزی عملیاتی و برش های منطقه ای و سازمان ها برای اولین بار در کشور، ایجاد مناطق شهرداری الکترونیک برای اولین بار در کشور، ایجاد سوپر اپ شهروندی شهر من، ایجاد مرکز نوآوری شهری، ایجاد گروه شهر خلاق، کسب عنوان شهر یادگیرنده، هماهنگی استقرار دفتر مرکزی آیتا، یکپارچه سازی سیستم های مالی، اصلاح فرآیندهای اداری، ایجاد نظام پاسخگویی، ایجاد نظام ارزیابی عملکرد، ایجاد داشبورد مدیریت شهری، ایجاد سامانه فاش ( فضای اطلاع رسانی شفاف) به عنوان کامل ترین مجموعه انتشار اطلاعات در کشور، ایجاد سامانه یکپارچه منابع انسانی، نظام سامانه های یکپارچه و اطلس روستاهای حریم مشهد بخشی از اقدامات انجام شده در معاونت برنامه ریزی وتوسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد طی این مدت است.

با همه امکانات خود چه به عنوان رئیس کمیسیون برنامه ریزی کلان شهرها و چه به عنوان عضو کمیته مدیریت شهری مجمع تشخیص مصلحت نظام، کوشیده ام تا قوانین و نظامات امور شهرداری ها اصلاح شود.

آرزوی تداوم اصلاحات
وی در بخش دیگری از متن استعفا خود آورده است؛ ضمن تشکر از آقای تقی زاده خامسی که اینجانب را لایق این مسئولیت دانستند و سپاس از جنابعالی که ادامه این مسئولیت به پشتوانه حمایت شما میسر شد، و ضمن تشکر از همه مدیران و همکاران ارجمندم و اعضای محترم شورای اسلامی شهر مشهد که مرهون حمایت آنان هستم، و همچنین همفکری معاونین سابق برنامه ریزی شهرداری مشهد که امید دارم خداوند همواره ایشان را به سلامت دارد، تشکر می کنم و امیدوارم در حفظ و توسعه کیان مجموعه ای که پایه گذاری کردند، شرمنده نباشم.
از صمیم قلب آرزو می کنم اصلاح قوانین در سطح ملی و ضوابط در سطح شهرداری ها، با مهندسی مجدد فرآیندها که با تاکید جنابعالی آغاز شده، در کاهش مراجعات، کوتاه شدن رویه ها، حذف گردش کارهای و امضاهای غیر ضرور و سلامت و شفافیت به نتیجه برسد و صرفه جویی ناشی از آن و مدیریت بهتر منابع در انتخاب و اجرای پروژه ها بتواند مدیریت شهری را به نهادی کارآمدتر تبدیل کند.
در ادامه آمده است؛ همچنان خود را بر همان عهدی که بستم پایبند می دانم، در تکمیل و مساعی هر بخشی از برنامه ها و کارها، هر چه در توان دارم در هر جا که باشم به انجام رسانم. امیدوارم که همه آنانی که مرهون حمایت و تلاش هایشان هستم، قصور اینجانب را ببخشند و عفو و دعای خود را دریغ نفرمایند. از این پس نیز هر جا که باشم اندیشه ای جز پیشرفت و توسعه میهن عزیزمان ندارم و چون گذشته و با همان ایمان، ادامه خواهم داد.

واکنش رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر

بیشترین ارتباط کاری را کمیسیون برنامه و بودجه و امور اداری شورای شهر با معاونت برنامه ریزی شهرداری دارد که بتول گندمی رئیس این کمیسیون در واکنش به استعفای شهریار آل شیخ در صفحه اینستاگرام اش این گونه نوشته است.:

اصلاً حال خوشی نداریم. آن روزهای اردیبهشت96، چه کسی فکرش را می‌کرد امروز، با چنین وضعیتی روبرو شویم؟ چه شد آن همه آرزو و رویا که ما و رأی‌دهندگان در سر می‌پروراندیم؟ یکی پس از دیگری یاران‌مان می‌روند. عضو شورا که رفت، دیگران هم رفتنی شدند؛ کارشناس، رئیس اداره، مدیر و حالا هم که معاون شهردار. عجب وضعیتی است.
سنگ محک و داوری اگر بخواهد عملکرد را بسنجد به خوبی می‌بیند که چه تحویل گرفتیم و چه کردیم. همین معاون شهردار ما که امروز دیگر در مسئولیت خود نیست و با فرسایشی‌شدن فشارها استعفا کرد، عملکرد متفاوتی نسبت به گذشتگانش و اَسلافَش داشته است. اما با او چه کردند؟ به اذعان دوست و دشمن، او موفق‌ترين معاون برنامه‌ريزى شهردارى‌هاى كلان‌شهرها در همين دوره بوده است.
افزایش نیروی شهرداری از 5 هزار به 15 هزار نفر اماکسی صدایش در نیامده است

در ادامه بتول گندمی که در دوره اول عضو شورای اسلامی شهر و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه بوده و در سال 82 شهرداری را تا سال 96 به اصولگرایان تحویل بوده است اشاره کرد و نوشته است: شهرداری را در سال82 با5000 نفر نیرو تحویل دادیم و در96 با 15هزار نیرو تحویلش گرفتیم. محک‌ها کجایند که بگویند چطور5000 به15000 نیرو بدل شده و کسی صدایش در نیامده؟ در دوران گل و بلبل و درآمدهای افسانه‌ای شهر را اداره کردن هنر نمی‌خواهد که دوستان پیشا 96 به آن افتخار کنند. اما کجا بود سنگ محک؟ گویا اصولگرایان و تعامل‌گرایان و جماعت هواشناس، زرهی نامرئی دارند که حتی نوک پیکان نظارت را در سال94 منحرف می‌کند و بسته‌شدن قرارداد مستقیم و خلاف قانونِ بعضی افراد خاص را در شهرداری نادیده می‌گیرد. انگار فقط باید مدیرانی که جسورند، کار تازه می‌کنند، کارشان را بلدند، فقط و فقط، اینها باید به داوری گذاشته شوند.

تعمل در این شهر جواب نمی دهد، اصلاح طلبی تاوان دارد
تعامل، مسیر خوبی است. اما گویا در این شهر، جواب نمی‌دهد. بخشی از دوستان همراه ما در این سه سال، به تعامل روی آوردند. اما دیدیم نتیجه آن را. ما اصلاح‌طلبیم و اصلاح‌طلبی تاوان دارد. کسی که تنش چون بید به غُرِشی می‌لرزد، همان بهتر که به وادی معرکه پای نگذارد. به قول عطار:
گر سر مویی ز ما باقی بُوَد، تاوان کنیم
شهریار آل شیخ و همه ياران جوانانی که چند ماهی است در کنار خود نداریم‌شان و بالاجبار از مجموعه رفته‌اند، همگی تاوان اصلاح‌اند. مهم این است که سرشان بالاست.

image_print
2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *