معضلی به نام «پریشانی در سرمایه‌گذاری»

استاندار خراسان رضوی در همایش بین المللی حمایت و حاکمیت قانون که در محل آمفی تئاتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد برگزار شد، با اشاره به جذب 580 میلیون دلارسرمایه گذاری خارجی درنه ماهه امسال در استان گفت: باتوجه به موقعیت راهبردی خراسان رضوی درحوزه های مختلف وتسهیل شرایط جذب سرمایه گذار امیدواریم بتوانیم در آینده ای نزدیک رتبه اول کشوری رادراین حوزه بدست آوریم.

علی رضا رشیدیان افزود :هم اکنون خراسان رضوی از نظر تعدادطرح های اقتصادی درکشور پیشتاز است وبایدبا تزریق ایده های نو درابعاد مختلف وتوجه به حقوق تجارت بین الملل وجذب سرمایه گذار به سمت توسعه اقتصادی حرکت کنیم .

رفع موانع جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ایران

مجتبی زاهدیان، دبیر این همایش گفت : در این همایش که صاحبنظران عرصه های علمی و اجرایی حقوق، سرمایه گذاری، اقتصاد و تجارت حضور دارند چالش ها و راهکارهای اجرائی در رفع موانع جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ایران بررسی می‌شود. همچنین افزایش حمایت های قانونی از توسعه اقتصادی، سرمایه گذاری داخلی و خارجی و افزایش روابط اقتصادی داخلی و خارجی با هدف افزایش فرصت های اقتصادی، رشد و شکوفایی اقتصادی از اهداف این همایش است.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: 200مقاله با موضوعات همایش به دبیرخانه ارائه شده است که 20 مقاله آن به صورت سخنرانی ارائه می شود .

غیر از اقتصاد مقاومتی مسیر دیگری وجود ندارد

دادستان مشهد در ادامه این همایش گفت: زمانی عنوان می‌شد که مردم برای آب خوردن هم به برجام وابسته هستند اما امروز همه این اتفاق نظر را دارند که آن حرف‌ها اشتباه و آن نظرات انحراف بود.

غلامعلی صادقی افزود: امروز بر هیچ کسی پوشیده نیست که اگر در مسائل اقتصادی ضعف و کوتاهی وجود داشته باشد، ضربه ای که متوجه نظام، مردم، ارزش‌ها و کشور  خواهد بود، ممکن است این ضربه را دشمن نتواند وارد کند. زمانی عنوان می‌شد که مردم برای آب خوردن هم به برجام وابسته هستند اما امروز همه این اتفاق نظر را دارند که آن حرف‌ها اشتباه و آن نظرات انحراف بود. امروز که دانشگاه‌ها و حوزه دانش و علم به سراغ این ضرورت و نیاز کشور آمده این را به فال نیک می‌گیریم تا با هماهنگی و حمایت‌های مراجع مختلف و تغذیه علمی دانشگاه‌ها بتوانیم قدم‌های بهتری را دراین حوزه نسبت به گذشته برداریم.

دادستان مشهد با بیان اینکه در بحث اقتصادی این  انتظار وجود ندارد که طی یک مدت کوتاه تمام مشکلات رفع شود، عنوان کرد: تکیه مقام معظم رهبری طی چند سال در صحبت های اول سال خود در مشهد بر اقتصاد مقاومتی است اما اقتصاد مقاومتی زمان می‌برد. هر کشور و نظامی هم امروز اگر قدم‌هایی برداشته و توفیق‌هایی حاصل کرده کار دو سال نبوده و این مسیر باید با تحمل، سرعت و دقت طی شود.

صادقی با اشاره به اینکه من قصد ندارم که عنوان کنم در اقتصاد مقاومتی هیچ گامی برداشته نشده است، تصریح کرد: متاسفانه براساس اسناد قضایی،حرکتی که تاکنون داشتیم مطلوب نبوده و اگر قرار باشد به این شکل حرکت کنیم راهی چندین ساله در پیش داریم که نه مردم این را می‌پذیرند، نه مورد پسند مقام معظم رهبری است و نه نیاز امروز کشور این را اقتضا می‌کند که در چندین سال آینده این مسیر  طی شود.

وی ادامه داد: اگر مشکلات در اقتصاد مقاومتی به دو دسته تقسیم شود، تقصیرات از قصورات بیشتر است که این جای تاسف دارد. تا زمانی که این قضیه حل نشود، انتظار خروجی از همایش‌ها و جلسات، شاید انتظار به جایی نباشد. ما آمادگی خود را برای قدم برداشتن در این راه اعلام می‌کنیم. کاری به سیاست‌ها و حرکت‌های کشوری نداریم. باید در استان چند مصداق و حوزه را مشخص کنیم.این توانایی، منابع انسانی و سرمایه در استان وجود دارد.

پریشانی نقدینگی در کشور

صادقی گفت: امروز اگر نقدینگی در کشور به هر سمتی هجوم می‌آورد و آثار مخربی را به جا می‌گذارد به این دلیل است که ما در حوزه اقتصاد مقاومتی نتوانستیم این سرمایه را به مسیر صحیح خود هدایت کنیم. یک روز سکه و یک روز ارز دارای مشکل است. یک روز نیز  اگر نقدینگی و صاحبان نقدینگی متوجه شوند زمین و مسکن ممکن است بستر مناسبی برای سرمایه‌گذاری باشد به این سمت هجوم می‌آورند.

دادستان مشهد با اشاره به اقداماتی که تاکنون انجام شده است، تصریح کرد: در اوایل دهه 90 در ارتباط با انحرافاتی که سرمایه بانک‌ها و شرکت‌های موسسات مالی ،اقتصاد، تولید ، تجارت و کشاورزی را تهدید می‌کرد اسنادی وجود دارد. از همان زمان  مکاتبه و هشدار شروع شد. در بحث شرکت‌های سرمایه‌گذاری اقدام صورت دادیم زیرا برای ما روشن بود که شرکت‌ها و تبلیغات بادکنکی به غیر از این که کشور را دچار مشکل کند هیچ حاصلی ندارد و این مساله برای ما مسلم بود .

وی افزود: بانک مرکزی در این زمینه کوتاهی کرد، همه بر اساس اسناد قبول دارند که حداقل 30 درصد نقدینگی کشور در اختیار تعاونی‌های غیر مجاز است که هیچ ضابطه‌ای بر آن‌ها حاکم نیست. این اقدامات از استان شروع شد و دستگاه اجرایی و استاندار نیز کمک کردند. مسیرهای انحرافی با اقدامات اجرایی و پرونده‌های قضایی بسته شد. این نکاتی محرمانه نیست. ما باید خودمان متوجه باشیم که چه اشتباهاتی مرتکب شدیم تا فردی که می‌خواهد سرمایه گذاری کند، این اعتماد برایش ایجاد شود.

صادقی با بیان اینکه ما اینجا به سرمایه‌گذار داخلی وخارجی اعلام می‌کنیم در استان به اندازه مقدورات با مسیرهای انحرافی برخورد می‌کنیم، عنوان کرد: به سرمایه‌گذاران و هر فردی که نقدینگی دارد اعلام می‌کنیم که در حد مقدورات از آن‌ها حمایت می‌کنیم. کمیته‌ای تشکیل دادیم که کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی را در این زمینه حمایت کردیم. اگر قرار است کاری را در این زمینه شروع کنیم باید مبادرت‌هایی داشته باشیم.

به جوان ‌ها میدان دهیم

 

صادقی با بیان اینکه باید به قشر جوان میدان داد، عنوان کرد: اگر پشت تریبون اعلام می‌کنید که جوان‌ها وارد میدان شوند عملا این کار را انجام دهید. ما در دادسرا این کار را انجام دادیم و اگر کادر دادسرا با دو سال قبل مقایسه شود دیده می‌شود در کادر ما امروز طیف جوان وجود دارند. در بحث اقتصاد نیز باید همین کار صورت گیرد. مسائل حزبی و سیاسی باید کنار گذاشته شود. حزب و سیاست با اقتصاد سازگار نیست، کار اقتصاد باید دست اقتصاد و فعال اقتصادی باشد. اعتقاد ما این است که اقتصاد مقاومتی، رشد اقتصادی وافزایش درآمد جزو  حقوق عمومی و حق مردم است. باید در استان و کشور با این سرمایه منابع انسانی و زیرساخت ها از این سرمایه و نقدینگی استفاده بیشتری برده شود ومردم از بهره‌های بهتری برخوردار باشند، بنای ما در دادستانی نیز بر سیاسی‌کاری و مسامحه‌کاری نیست.

در پایان لازم به ذکر است برگزاری چهار کارگاه حقوق بانکی و ضمانت نامه های بانکی، تجارت بین الملل، داوری بین الملل و جرائم اقتصادی با حضور استادان حقوق از مهد حقوق دنیا کشورفرانسه ازدیگر برنامه های این همایش است.

 

مبنای رشد و کارآمدی، ارتباطات جهانی است

استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران گفت: مبنای رشد و کارآمدی، ارتباطات جهانی است، اگر تاریخ تجارت اروپا را مطالعه کنیم به این موضوع پی می‌بریم که آن‌ها ابتدا تجارت بین‌الملل را آغاز کردند و در نهایت تجارت قاره‌ای توسعه پیدا کرده است.

محمود سریع القلم ظهر امروز در افتتاحیه پنجمین همایش ملی توسعه پایدار با رویکرد بهبود محیط کسب و کار در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اظهار کرد: اگر بخواهیم موضوع  کسب و کار را مطرح کنیم باید آن آناتومی و اسکلت کلانی که در این حوزه وجود دارد را مدنظر خود قرار دهیم.

وی ادامه داد: کسب و کار در چه قالبی می‌تواند بهتر عمل کند این سوال مهمی است هر دانشجو و سیاستمدار و… به بخواهد رشد کند باید در مدارهای بین‌المللی قرار گیرد.

استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران افزود: مبنای رشد و کارآمدی، ارتباطات جهانی است اگر تاریخ تجارت اروپا را مطالعه کنیم به این موضوع پی می‌بریم که آن‌ها ابتدا تجارت بین‌الملل را آغاز کردند و در نهایت تجارت قاره‌ای توسعه پیدا کرده است.

سریع‌القلم عنوان کرد: ما در حاکمیت کشور به نتیجه نرسیدیم و لازم است بگویم حکمرانی یک امر تخصصی نیست و انتقال ان از طریق خویشاوندی و دوستی میسر نمی‌شود و کشورهایی که توسعه و دانش حکمرانی را مدنظر قرار دادند توسعه را نیز تجربه کردند.

وی خاطرنشان کرد: هیچ کشوری در جهان پیدا نمی‌شود که 20 درصد از تجارتش با چین نباشد و آن‌ها توانستند مساله جدی اولویت بندی خود را در حاکمیت رعایت کند، باید بگویم هیچ حاکمیتی نمی‌تواند بدون مشارکت با بخش خصوصی به جایی برسد.

استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران تاکید کرد: ما باید در نهایت دانش حاکمیت را نسبت به آینده ایران گسترش دهیم که آینده ایران در گرو تفکرات حاکمیت است.

سریع‌القلم تصریح کرد: برای ما جای بسی سوال دارد که بین هویت، امنیت و اقتصاد چه نوع تقسیم‌بندی وجود دارد؟ همه ما می‌شنویم که می‌گویند  باید به فکر امنیت باشیم اما کشوری که ثروت تولید نکند نمی‌تواند از امنیت و هویت خود دفاع کند .

وی گفت: اصول توسعه یافتگی بر تجربه بشری شامل صنعتی شدن، بوروکراسی کارآمد، شایسته سالاری، هماهنگی میان سه قوه، توزیع عادلانه امکانات، محوریت تولید و فناوری و تصمیم‌گیری اقتصادی غیر سیاسی می‌شود.

استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران با بیان اینکه وظیفه ما دانشگاهی‌ها و فعالان بخش خصوصی این است که فهم و دانش را از مسائل بین المللی تغییر دهیم، تاکید کرد: باید بگویم که بسیاری از پارادایم های فکری ما نیازمند تغییر است و همچنین علاوه بر این موارد باید تعریف را از جهان و ساختارها تغیر دهیم تا بتوانیم رشد را حس و تجربه کنیم.

سریع القلم بیان کرد: یکی از وظایف مهم ما این بوده که باور خود را نسبت به نظام بین الملل و مفهوم حکمرانی تغیر دهیم و این مفهوم کاملا غیر سیاسی و در راستای توسعه بوده است.

وی اضافه کرد: شایسته سالاری از طریق همایش، آیین نامه و سخرانی و… به دست نمی آید بلکه از راه بین المللی بودن میتوان آن را لمس کرد، اگر نظام های آموزشی و دانشگاهی و بخش خصوصی به جهان متصل شوند شایسته سالاری محقق می‌شود.

استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران اظهار کرد: بنیان های فکری در مورد اجماع شامل قفل شدن به کشورهای دیگر، بین المللی شدن، فعالیت متمرکز تخصصی، تفکیک قدرت اقتصادی از قدرت سیاسی، تبادل با بازارهای کار، سرمایه و فن آوری و پیشتیبانی طبقه متوسط و اقشار حرفه ای جامعه می شود.

سریع القلم اظهار کرد: امروزه ما نیازمند سیاست های خارجی هستیم که منجر به توسعه شود و علاوه بر آن اگر می خواهیم مرزهای ایران و هویت آن در امنیت باشد، باید در تعامل با جهان باشیم.

وی گفت: اگر پشتوانه یک دولت کارآفرینان باشند رشد را شاهد خواهد بود اگر این اصل مهم را در نظر نگیرد به درد پوپولیسم دچار می‌شود.

 

 

سرویس اجتماعی «صبح امروز»

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *