ظرفیتی که تربت‌جام را متحول می‌کند

مجموعه آرامگاه شیخ احمد جامی با قدمتی نزدیک به 800 سال و معماری خاص و کم نظیرش همچون مرواریدی در صدف، تاکنون پنهان و از دید گردشگران داخلی و خارجی مغفول مانده است.

اقتصاد شهرستان تربت جام که از قدیم بر مبنای کشاورزی و دامپروری بوده است، امروز به دلیل بحران آب مورد مخاطره قرار گرفته و زنگ خطر برای زندگی و معیشت بسیاری از مردم این دیار به صدا در آمده است.

صنعت گردشگری یکی از صنایع پرمنعفت و پرسود دنیای امروز است که می‌تواند به شهرها و کشورها رونق زیادی ببخشد و در حوزه اشتغال‌زایی بسیار موثر باشد. تربت‌جام یکی از نزدیک‌ترین شهرها به مشهد مقدس است؛ شهری که سالانه بیش از 20 میلیون مسافر دارد و جذب پنج الی 10درصدی این مسافران می‌تواند اقتصاد تربت‌جام را دگرگون کرده و به اشتغال‌زایی بیش از 20 هزار بیکار تربت جامی پایان دهد و جایگزینی برای کشاورزی و دامپروری باشد.

در سال های اخیر مطالبی در خصوص ثبت مزار شیخ احمد جام در یونسکو مطرح شد که به سرانجامی نرسید. حسن جامی الاحمدی، نایب التولیه و مسئول شورای فنی این آرامگاه در این مورد  در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: حدود چهار سال پیش این مزار به‌عنوان یکی از بناهای شاخص استان کاندیدای ثبت در یونسکو شده بود و حتی در آن زمان دکتر طالبیان که مسئول ثبت آثار در یونسکو بودند و سپس به‌عنوان معاون سازمان میراث‌فرهنگی منصوب شدند به شهرستان سفری داشتند و جلساتی تشکیل شد.

وی افزود: میراث فرهنگی، شورای شهر و… بسیار راغب بودند که این اقدام انجام شود و باتوجه به اهمیت و ویژگی‌های این موضوع وظایفی به هرکدام از مجموعه‌ها محول شد. معین شد که مجموعه مزار برخی اقدامات که در داخل آرامگاه انجام داده بودند را از بین ببرند و چنانچه نقشه‌ها و مدارکی قدیمی از آرامگاه موجود است در اختیار میراث فرهنگی قرار دهند که این کارها به انجام رسید. همچنین برخی وظایف به شورای شهر و شهرداری محول شده بود که اطراف مزار را تغییراتی دهند که این اقدامات نیز به صورت تقریبا آرام دنبال شد.

جامی الاحمدی متذکر شد: اما بخش مهم و بزرگ این فرآیند به میراث فرهنگی استان واگذار شد که می‌بایست مستندسازی کاملی را از مجموعه آرامگاه انجام می‌دادند که بر اساس برآورد آن‌ها یک میلیارد تومان هزینه این مستندسازی و اسکن‌ها بود و متاسفانه میراث فرهنگی این بودجه را اختصاص ندادند و گفتند بودجه نداریم و در نهایت فرآیند ناقص ماند.

وی ادامه داد: مهلتی برای مجموعه مزار شیخ احمد جام تعیین شد که طی مدتی این فرآیندها صورت پذیرد و در غیر این صورت بناهای دیگری در استان جایگزین این مجموعه برای ثبت در یونسکو خواهند شد. باتوجه به این که تامین هزینه در آن سال انجام نشد، آرامگاه شیخ احمد جام در حدود سال 92 به یونسکو معرفی نشد و گفتند در سال بعد هم چنانچه این اقدامات انجام شود، معرفی به یونسکو به انجام خواهد رسید. در ادامه و در سال‌های بعد هم جلساتی برگزار و بیان شد، هر زمان این اقدامات انجام شود، موضوع معرفی به یونسکو دنبال می‌شود.

مسئول فنی آرامگاه خاطرنشان کرد: در همان سال قنات قصبه گناباد هم در کنار مزار شیخ احمد جام کاندید شده بود که میراث فرهنگی بودجه آن مجموعه را تامین کرد و ثبت در یونسکو شد. پرونده ثبت آرامگاه شیخ جام حدود دو سال مسکوت ماند که به تازگی متوجه شدیم متاسفانه این آرامگاه به طور کلی از دستور کار ثبت در یونسکو خارج شده و چنانچه مستندسازی هم صورت بگیرد مشخص نیست چه زمانی مجددا برای یونسکو کاندید خواهد شد.
 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *