صادرات باید به فرهنگ تبدیل شود

مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان خراسان رضوی در سالن همایش‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی برگزار شد. در این مراسم رشیدیان استاندار خراسان رضوی، غلامحسین شافعی ریاست اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، راضیه علیرضایی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، محمد حسین روشنک رئیس اتحادیه صادرکنندگان و تعداد زیادی از صادرکنندگان بخش‌های خصوصی حضور داشتند.

استاندار خراسان رضوی در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان در سالن نمایش‌های اتاق بازرگانی گفت:کشور ما در این سال‌ها با اتحاد و همدلی توانسته بسیار جلو برود ولی فشارها برای حضور در عرصه‌های بین‌المللی اقتصادی سبب دشواری کار و محدودیت‌های برای فعالان اقتصادی ما نسبت به سایرکشورها شده است.

رشیدیان حفظ سه اصل حکمت، عزت و مصلحت در ارتباطات اقتصادی با سایرکشورها را مهم دانست و افزود: در این نوع ارتباطات رشد خوبی داشتیم، روحیه تفاهم بین دولت و بخش خصوصی بهبود یافته است، نیازمندی تولید و اشتغال در توسعه صادرات غیر نفتی است و در خراسان رضوی چرخه‌ای که باید به صادرات تبدیل شود و تولیداتی که می‌شود برایشان در جهان مخاطب پیدا کرد به همت بخش خصوصی این پتانسیل‌ها شناسایی شد و در بازارهای جدید کار مطالعاتی انجام گرفت.

وی با اشاره به برنامه توسعه صادرات در سال گذشته مطرح کرد: سال گذشته برنامه‌ای برای توسعه صادرات ایران گذاشته شد که با 80 کشور دنیا صادرات داشتیم، امسال با ارتباطی که با برخی کشورهای افریقایی، جنوب شرق آسیا و حتی بعضی کشورهای اروپایی برقرار کردیم، اکنون صادرات استان خراسان رضوی به 90 کشور رسیده است،  از طرفی با توجه به مزیت‌هایی که در استان خراسان رضوی است و با ارتباطات خوب در داخل استان توانستیم صادرات برخی کالاها را تنوع بیشتر ببخشیم، صادرات نرم‌افزار و دانش‌بنیان و تنوع کالا ایجاد کنیم. وی با اشاره به برخی از دستاوردها شرکت‌های دانش‌بنیان بیان کرد: تولیدات پزشکی را به برخی کشورهای اروپایی صادر کردیم، پمپ‌ها و دستگاه‌های مشابه را به آسیای جنوب شرقی صادر کردیم که با ظرفیت‌های دانش‌بنیان ما ممکن شد.

رشیدیان از ضرورت‌های جدید یاد کرد وگفت: در کنار این حضور توسعه یافته، ضرورت‌های جدیدی ایجاد شده از جمله این که باید بتوانیم به صورت شرکت‌های تقسیم کارکرده وارد عرصه شویم که هنوز در این خصوص به ایده‌آل نرسیده‌ایم، مثلا برای سیمان، فولاد و زعفران باید این روش را پیش گرفت تا بازار به نفع تولیدکننده استانی شود.

وی به ضرورت ایجاد بازار در کشورهای هدف اشاره کرد و گفت: بخش خصوصی در برخی کشورهای هدف مثل روسیه، تاتارستان، قزاقستان و عمان توانسته بازار متمرکزی ایجاد کنند و ما باید این بازار را تقویت کنیم، برخی تلاش‌ها هم شکست خورده مانند بازار آسیای میانه که باید در حوزه حمل و نقل و سایر مشکلات همراهی کنیم.

استاندار در ادامه داد: امیدواریم روزی اوضاع به قدری خوب باشد که کسی نیاز به وام بانکی در صادرات نداشته باشد، گمان نمی‌کنم مسئله‌ای دراین مورد وجود داشته باشه، ما اولین استانی بودیم که رقمی را برای کمک به صادرکنندگان کنار گداشتیم و هنوز جذب نشده و جواب منفی به عزیزان نمی‌دهیم؛ این ظرفیت برای تامین تسهیلات صادراتی مورد نیاز وجود دارد.

وی در پایان بیان داشت: این همکاری نزدیک بین تولیدکنندگان و صادرکنندگان توانسته وضعیت بهتری ایجاد کند و من از همه تشکر می‌کنم، ان‌شاءالله بتوانیم بازار را به 190 کشور افزایش دهیم که هم ظرفیت‌های لازم را داریم و هم می‌توانیم.

 

رئیس اتاق بازرگانی ایران:

تنوع نداشتن در صادرات یک آسیب است

در ادامه مراسم رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران درباره عدم تنوع در اقلام صادراتی گفت: یکی از کانون‌های جدی و آسیب‌پذیر در اقتصاد کشور عدم تنوع در اقلام صادراتی است و متأسفانه دایره تنوع در صادرات بسیار کم و اندک است.

غلامحسین شافعی افزود: از الان باید برای آینده صادرات فکر اساسی کرد و این کالاهای محدود و غیرنفتی بیشتر سنتی و متکی بر کالاهای خام هستند.

رئیس اتاق بازرگانی با اظهار تأسف در صادرات محصولات اضافه کرد: باید این تغییرات را از الان در برنامه‌ها قرار دهیم و متأسفانه همه ما در خواب غفلت هستیم و زمانی ضایعات و یا اتفاقات ناگواری در بخش صادرات می‌افتد تازه برای رفع آن مشکل هم‌اندیشی می‌کنیم. وی در ادامه گفت: هر صادرات موفقی که صورت می‌پذیرد پشتوانه آن تولید موفقی است که با برنامه‌ریزی انجام شده است. استفاده از تولید و تکنولوژی‌های روز به بازار صادراتی موضوع مهم و حیاتی است و در صادرات محصولات هرکسی ساز خودش را می‌زند و دیگری را قبول ندارد.

شافعی بیان کرد: صادرکنندگان گرفتار عجیبی در پروسه زمانی هستند و اگر این مسائل حل نشود نباید انتظار جهش در صادرات محصولات را داشته باشیم. در وضعیت فعلی باید از دولت قدردانی کرد و در دیپلماسی و فعالیت‌های برون مرزی اقتصادی وزارت خارجه و سایر مسئولین نقش مهمی را ایفا کرده اند.

وی اشاره‌ای به قیمت بعضی کالاها کرد و گفت: یکی دیگر از مشکلات صادرات قیمت بالا و تمام شده محصولات نسبت به سایر کشورهای دیگر است و خیلی از کالاهای ما جای برای رقابت با بازارهای جهانی ندارند.

 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی:

باید برای حفظ توانمندی در بازارهای جهانی جنگید

در ادامه این مراسم رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: امسال فرصتی ایجاد شد پایه ای بیش از 5 میلیون دلار برای سنجش صادرکنندگان نمونه مد نظر قرار گیرد. امسال در ترکیب صادرکنندگان استان صنعتگران خبره تولید و تجارت و نسل های دوم و سوم صنعتگران دیده می شدند.

راضیه علیرضایی افزود: امروز تحولی کیفی در نظام سیاست های صادراتی استان صورت گرفته است. در سیاست های تجاری استان آن دسته از صنایعی که روی آن سرمایه گذاری بیشتری شده در اولویت قرار گرفته است. به عنوان نمونه ما در تولید محصولات صنایع غذایی سابقه زیادی داریم اما در سال های اخیر روی برخی صنایع برنامه ریزی افزایش تولید شده است. به عنوان نمونه روی صنایع معدنی استان در این برنامه ریزی ها تمرکز شد.

علیرضایی خاطرنشان کرد: روزی که ما این طرح را آغاز کردیم 820 هزار تن تولید آهن داشتیم که امسال ظرفیت گندله ما 10 میلیون تن گندله آهن افتتاح شد. دو خط معادن سیلیس استان مورد بهره برداری قرار گرفته که شیشه جام تولید می کند. همچنین روی تولید مس کار شد و واحدهای تولیدی در بهره برداری مس ایجاد شد. در ابتدای کار میزان سرمایه گذاری این بخش در استان 295 میلیارد تومان بود که این میزان در 9 ماهه امسال به 3400 میلیارد تومان سرمایه گذاری در استان رسیده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه تنوع زیادی در محصولات ما وجود دارد، گفت: با این حال در برخی موارد شکوفایی رخ داده است. ما در تولید خود به مزیت های منطقه ای توجه کرده ایم و از تمرکز در مرکز استان پرهیز کنیم.وی اضافه کرد: سیاست ما در تولید این بوده است و در عین حال نیازمند پشتیبانی برای توسعه، اشتغال و سرمایه گذاری هستیم. باید محصولات تولید شده باید به سر برسد یعنی صادرکننده به کشور هدف باید برود و شبکه فروش ایجاد کند. باید محصول ما به دست مشتری توسط خود ما برسد و اطلاعات بازار را بازگردانیم و به تولید کننده برسانیم. یعنی در این سیاست تجاری نباید کالا رها شود.

علیرضایی گفت: باید تولیدکنندگان ما به دنبال اعطای نمایندگی و قانونمند کردن آن در صادرات باشند. باید این اعطای نمایندگی و شاخص های آن روشن شود. باید ما قادر باشیم با حفظ توانمندی ها خود را در بازارهای جهانی ادغام کنیم. نمی توانیم در یک کشور و بازار آن حضور داشته باشیم ولی به مسایل آن کشور توجهی نداشته باشیم. ما پس از این نمی توانیم کالاهای ساده را صادر کنیم، به زودی این کشورها این کالاها را تولید می کنند و تعرفه های واردات خود را افزایش خواهند داد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی خاطرنشان کرد: باید برای ماندگاری کالا در بازار هدف به نوعی از فرایندهای سرمایه گذاری توجه کنیم. این برنامه ریزی نمی تواند تک بنگاهی باشد. ضرورت دارد که از تشکل های بالادستی بازرگانی مشترک استفاده شود و از ظرفیت های حمایتی بهره برداری شود. باید با شرکای تجاری خود روی سرمایه گذاری مشترک بیاندیشیم. وی با بیان اینکه باید برای این کار مشترک به بازارهای جدید و خلق محصولات جدید فکر کنیم، گفت: امسال 26 مورد اعزام و پذیرش هیات اقتصادی داشته ایم. هدف ما این است که در سیاست تجاری ما رویه ای اتخاذ شود که پشتوانه تولید باشد. ما چاره ای غیر از این نداریم که در تولید خود به مصرف کننده کشور هدف فکر کنیم و به سهم خود در بازار هدف بیاندیشیم و به دنبال شراکت تجاری با آن ها باشیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: باید در ادغام ما در بازارهای دنیا به هویت ملی مان نیز فکر کنیم. در رقابت منفی در بازار هدف باید به صورت جدی وارد شویم. وی گفت: بعد ازمدت‌هایی که مشکلاتی در ترکمنستان داشتیم، یک نمایشگاه در این کشور قرار است برگزار شود که باید با تمام ظرفیت در این نمایشگاه حضور یابیم. همچنین از سوریه نیز هیاتی پذیرش خواهد شد و میزبان افغانستان نیز خواهیم بود.

 

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی:

صادرکنندگان زحمتکش‌ترین فعالین اقتصادی هستند

محمدحسین روشنک رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی در انتهای مراسم گفت:امشب قصد انتقاد ندارم و این مراسم جای انتقاد نیست، در طول سال گله‌ها را گفته‌ام، صادرکنندگان خراسان زحمتکش‌ترین فعالین اقتصادی کشور هستند، چرا که مال خود را به کشورهای آسیایی بدون هیچ مدرکی به صورت امانی می‌فرستند و بعد فروش پول خود را می‌گیرند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی با اشاره به تجارت امانی صادرکنندگان این استان گفت: در استان صادرکننده‌ای که از ال سی استفاده کند، نداریم. فقط اعتماد بین خریدار و صادرکننده حاکم است، این تاجران حقیقتا با همه جا متفاوتند و جنس آنها با دیگر فعالان اقتصادی فرق دارد، در واردات هم همین طور است، پول خود را می دهند و اگر کشور صادرکننده کالا را نفرستد، هیچ کاری نمی شود کرد، اما تاکنون خوشبختانه صداقت حاکم بوده، پس جا دارد به همه صادرکنندگان چه آن ها که مدال آوردند چه نه، تبریک بگوییم و از آن ها تقدیر کنیم.

 

طبق قانون صادرات باید از مالیات معاف باشد

وی از تشکل‌ها و سازمان‌های دولتی تشکر کرد و بیان داشت: تا به حال چیزی از مدیران استان نخواسته‌ام که در اختیار داشته باشند و حمایت نکنند! مشکلات زیاد است و پیشرفت لازم را در کشور نکرده‌ایم، مثلا به چه دلیلی مالیات می‌خواهید؟ طبق قانون نظام، صادرکننده معاف است و باید بعد یک ماه مالیات ارزش افزوده را برگردانید و این اشکال از قانون است.

روشنک با تاکید بر این معافیت مالیاتی افزود: چرا باید مالیات ارزش افزوده را از کالای صادراتی بگیرند؟ چون نمی‌دانیم مالیات را پس می‌دهید یا نه، قیمت کالای صادراتی را گران می‌کنیم و در ادامه توان رقابت در بازارهای خارجی را نداریم، چرا برگ سبز را به عنوان پول از ما نمی‌گیرید؟
وی با تشکر از تشکل‌های خصوصی اتاق اصناف و اتاق تعاون گفت: از همت همه عزیزان در خانه صنعت و معدن و اتحادیه‌ها تشکر می‌کنم، علت این که پاسخ درخور زحمتی که ما و شما می‌کشیم را در صادرات نمی‌بینیم، این است که صادرات را تبدیل به فرهنگ نکردیم؛ محور تولید اقتصادی، تنها راه توسعه و اشتغال، صادرات است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان افزایش 17درصدی صادرات استان را حاصل تلاش فراوان همه فعالان اقتصادی دانست و گفت: امیدوار هستیم که تا پایان سال به 20 درصد برسیم، برنامه الزامات توسعه صادرات چند سالی است که شروع شده و در سفر هیات دولت تصویب و شورای گفت‌وگو مهر تایید بر آن زد تا ان‌شاءالله به رقم بهتری در سال برسیم، گاهی شرمنده جوانان متقاضی کار می‌شوم، اگر به صادرات برسیم به اقتصاد شکوفا هم می‌رسیم.

 

 

گزارشی از مرجان فرهمند

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *