ریشه سیاه‌نمایی‌ها در تداوم نگاه انتخاباتی است

استاندار خراسان رضوی گفت: الان چند ماه است که انتخابات برگزار و دولت جدید مستقر شد. وظیفه این دولت و همه دولت‌مردان خدمت‌رسانی به آحاد مردم اعم از موافق یا مخالف دولت است. اما عده‌ای مدام در حال سیاه‌نمایی هستند، ریشه این سیاه‌نمایی آقایان تداوم نگاه‌های تبلیغاتی و انتخاباتی که پس از پایان انتخابات همچنان ادامه داشت، اما دوران رقابت‌ها گذشته و دوره رفاقت رسیده است و باید در کنار هم به پیشرفت کمک کرد.

علیرضا رشیدیان روز چهارشنبه در نشست خبری که به مناسبت دهه فجر برگزار شد،افزود: هر جامعه‌ای در درون خود نارضایتی‌هایی دارد و این مختص به کشور ما نیست چرا که این طبیعت زندگی اجتماعی است و این واقعیت را باید پذیرفت که نارضایتی در جامعه‌ ما وجود دارد. به هر مقطع از زندگی خود و اطرافیانمان که نگاه کنیم خواهیم دید که نارضایتی از شرایط وجود داشته و این در فرهنگ ما جا افتاده که دیروز را بهتر از امروز ببینیم درحالی که باید آموخت که فردا را بهتر از امروز ببینیم.

 

گرانی‌های 89 تا 92 قابل مقایسه با اکنون نیست

رشیدیان ادامه داد: مثلا در بحث کمپین «نه به گرانی» که در جامعه راه افتاد، اگر نگاهی به افزایش قیمت‌هایی که بین سال 89 تا 92 در کشور ایجاد شد نگاه کنیم متوجه می‌شویم که این گرانی هرگز قابل قیاس با آن دوره نیست. الان چند ماه است که انتخابات برگزار شد، دولت جدید مستقر شد و وظیفه این دولت و همه دولت‌مردان خدمت‌رسانی به همه آحاد مردم اعم از کسانی که به این رئیس جمهور رای دادند یا به فرد دیگری و حتی در انتخابات شرکت نکردند است.

وی تصریح کرد: نقد بسیار امر مفیدی است چرا که اگر نقد اصولی صورت نگیرد هیچ اصلاحی نخواهد بود اما بعضی از دوستان در موضع‌گیری‌های خود دستاوردهای ملت که به قیمت خون جوانان ما بدست آمده را با نقدهای تخریبی خود زیر سوال می‌برند.

استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: ریشه این سیاه‌نمایی آقایان تداوم نگاه‌های تبلیغاتی و انتخاباتی که پس از پایان انتخابات همچنان ادامه داشت، اما دوران رقابت‌ها گذشته و دوره رفاقت رسیده است و باید در کنار هم به پیشرفت کمک کرد.

 

همه مرز اعتراض و اغتشاش را تشخیص می‌دهند

وی افزود: این حقیقت است که ما دچار مشکلت اقتصادی هستیم و بایستی به آن‌ها فکر کنیم، به همین دلیل است که از سال 92 که مقام معظم رهبری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کردند اولویت کشور رفع‌ مشکلات اقتصادی قرار گرفت. اما ملت ما متوجه شدند کسانی قصد داشتند از اعتراضات به مسائل اقتصادی سوءاستفاده کنند، اعتراض حق مردم است اما در چهارچوب قانون، متاسفانه یکی از مشکلاتی که وجود دارد عدم آگاهی به مرز اعتراض و اغتشاش است.

رشیدیان ابراز کرد: گاهی افرادی برای مطالبه حقوق خود از طریق تجمع و مراجع قانونی اعتراض می‌کنند مثل انواع تجمع‌هایی که برای عدم پرداخت حقوق کارگران صورت می‌گیرد، اما گاهی افرادی به بهانه اعتراض به خیابان‌ها می‌آیند، لاستیک آتش می‌زنند، به اموال عمومی‌ آسیب می‌زنند و نظم را مختل می‌کنند. این دیگر اعتراض نیست و همه ما مرز این دو را به خوبی تشخیص می‌دهیم.

وی با بیان این که برای تجمع اعتراضی دستورالعمل‌هایی باید نوشته شود تا مجوز گرفته شود، مسئول تجمع مشخص شود، هدف و درخواست اعلام شود و ساعت شروع پایان تعیین گردد و… که این وظیفه وزارت کشور است، عنوان کرد: در حال حاضر تنها احزاب قانونی هستند که می‌توانند درخواست تجمع قانونی بکنند و افراد و طبق ماده 10 قانون احزاب گروه‌هایی که ثبت شده نیستند نمی‌توانند تقاضای تجمع کنند.

 

درخواست برخی برای تجمع سنخیت قانونی ندارد

رشیدیان ادامه داد: برخی در فضای مجازی جریانی را راه انداخته‌اند که می‌خواهند تجمع داشته باشند ولی به آن‌ها اجازه داده نمی‌شود اما این حرف گزافه‌ای است و خود این افراد بهتر می‌دانند که خلاف قانون است چرا که به قول مقام معظم رهبری خود این افراد دوسال در شهرداری و هشت سال در دولت مسئول بودند و به خوبی می‌دانند ماده 10 قانون احزاب شامل احزاب و گروه‌هایی می‌شود که مجوز قانونی دارند پس درخواست آن‌ها هیچ سنخیت قانونی ندارد.

وی افزود: در این جریان هم مردم ما و هم مسئولین سیاسی فهمیدند که ریشه اغتشاشات ریشه در دشمنی‌ها دارد و شاهزاده سعودی جشن گرفته بود که گفته بودیم جنگ را به داخل ایران می‌بریم و بردیم. در همین جهت برای اولین بار در تاریخ انقلاب حرکت‌های مردمی‌شبانه شکل گرفت و بعد از نماز مغرب و عشا به حمایت از دولت می‌پرداختند. حتی یک شب در پارک ملت که قرار بود اختشاش باشد کسبه به صورت خودجوش با گل به استقبال مامورین امنیتی و انتظامی‌رفتند که به شدت در روحیه این عزیزان تاثیر مثبت داشت.

رشیدیان در خصوص تعداد بازداشت شدگان اغتشاشات که هنوز در زندان هستند گفت: از کسانی که در این اغتشاشات بازداشت شدند 12 نفر هنوز در زندان هستند و مراحل قانونی مجازات آن‌ها در حال طی شدن است. در مجموع اکثر دستگیری‌های پیشگیرانه بود و در همان روزها با یک تعهد ساده عموما آزاد شدند.

 

برای اغتشاش‌گران صدقه می‌دادم

استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: من برای این افراد اغتشاشگر همیشه صدقه می‌دادم چرا که همه این‌ها فرزندان ما هستند و هیچ تفاوتی نمی‌کند که حامی‌ما باشند و یا معترض به ما باشند و وظیفه من در قبال همه یکسان است.

وی در خصوص تعیین محلی برای اعتراضات در مشهد، گفت: تعیین محل برای تجمعات اعتراضی مشهد در فرمانداری رد شد زیرا حوزه مدیریت مسائل امنیتی و سیاسی با وزارت کشور و شورای امنیت است، گفتیم اجازه دهند موضوع در حوزه خودش مدیریت شود، مدیریت آن با وزارت کشور است نه شوراها و شهرداری.

 

حاضرم پشت نرده‌ها نماز بخوانم

وی در خصوص درخواست آیت‌الله علم‌الهدی مبنی بر بررسی امکان حذف نرده‌های امنیتی نماز جمعه، اظهار کرد: اگر منظور من باشم که حاضر آن طرف نرده‌ها نماز بخوانم اما دوستان ستاد نماز جمعه و کسانی که در حرم مطهر مدیریت عمومی‌انجام می‌دهند، معتقدند وجود این نرده‌ها برای نظم و انضباط مراسم‌ها لازم است اما حسب دستور نماینده ولی‌فقیه در استان، موضوع را به شورای تأمین ارجاع دادم تا با دعوت از آستان قدس و مسؤولان نماز جمعه، در شورای تأمین بررسی کرده و رسماً جواب دهند.

رشیدیان در خصوص طرح‌های اقتصادی آماده بهره‌برداری استان گفت: همزمان با ایام دهه فجر، یک هزار و 508 پروژه عمرانی و اقتصادی اعم از صنعتی، کشاورزی، گردشگری در استان به بهره برداری می‌رسد.

وی افزود: مجموع اعتبار هزینه شده برای این پروژه‌ها که متعلق به 95 دستگاه اجرایی شامل شامل 48 دستگاه و 47 شهرداری است و 38 هزار و571 میلیارد ریال است.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: از این تعداد 229 پروژه از محل اعتبارات ملی با رقم یک هزار و553 ریال، 47 مورد ازمنابع اعتباری ملی – استانی شده به میزان 133 میلیارد ریال و 392 پروژه نیز با اعتبارات استانی معادل 892 میلیارد ریال به انجام رسیده است.

رشیدیان اظهار کرد: مابقی840 پروژه نیز با اعتبار35 هزار و 993 میلیارد ریال از سایر منابع اعم از داخلی، تسهیلات و مشارکتی تامین اعتبار شده اند. بیشترین تعداد پروژه‌های افتتاحی نیز مربوط به دهیاری‌های استان با 260 پروژه و اعتبار 241 میلیارد ریال و جهاد کشاورزی با 206 پروژه و اعتبار یک هزار و 341 میلیارد ریال است.

 

بیشترین هزینه کرد اعتبار در تربت‌جام، جوین و نیشابور

استاندار خراسان رضوی خاطر نشان کرد: از نظر اعتباری، شهرستان تربت جام با 5 هزار و 948 میلیارد ریال، جوین با 5هزار و 121 میلیارد ریال و نیشابور با 4 هزار و 845 میلیاردریال بیشترین اعتبار هزینه شده را در بین شهرستان‌های استان دارا هستند.

رشیدیان افزود: بیشترین تعداد پروژه با 181 مورد مربوط به شهرستان مشهد است و بعد از آن شهرستان‌های نیشابور و قوچان به ترتیب با 108 و 87 پروژه آماده افتتاح، دارای بیشترین آمار پروژه‌ها می‌باشند .

وی گفت: از نظر موضوعی هم بیشترین طرح‌های قابل بهره برداری در این ایام مربوط به فصل صنعت است که 15 پروژه صنعتی با اعتبار 21 هزار و 655 میلیارد ریال را شامل می‌شود.

استاندار خراسان رضوی عنوان کرد: این پروژه‌ها حدود 11 برابر نسبت به اعتبار پروژه‌های بهره برداری شده در این بخش در دهه فجر سال 95 رشد دارد.

وی بعد از صنعت بیشترین طرح‌ها را مربوط به فصل ارتباطات و مخابرات به تعداد 22 طرح در قالب بیش از دو هزار زیر پروژه مخابراتی با اعتبار 6 هزار و 316 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: این تعداد نسبت به دهه فجر سال قبل رشد 170 درصدی دارد.

 

رشد دوبرابری بهره‌برداری اعتبار پروژه‌های شهری

رشیدیان ادامه داد: پروژه‌های بخش محرومیت زدایی هم شامل 228 مورد است که در رده بعد قرار می‌گیرد؛ از جمله آن‌ها می‌توان به کمک به احداث چهار هزار و 667 واحد و مقاوم سازی مسکن روستایی و همچنین طرح‌های اشتغالزایی توسط دستگاه‌های اجرایی مانند کمیته امداد امام (ره) و بنیاد مسکن و بهزیستی با یک هزار و 643 پروژه، اشاره کرد.

استاندار خراسان رضوی عنوان کرد: در پروژه‌های شهری نیز که در این ایام توسط شهرداری استان و مشهد مقدس بهره برداری می‌شود 195 پروژه با اعتبار هزینه شده یک هزار و 552 میلیارد ریال آماده شده که رشد دو برابری نسبت به دهه فجر سال قبل دارد.

وی ادامه داد: فصل کشاورزی و منابع طبیعی هم با 216 پروژه اعتبار هزینه شده یک هزار و 349 میلیارد ریال، مسکن مهر یک هزار و 304 واحد و اعتبار 783 میلیارد ریال، فصل انرژی با 214 پروژه و اعتبار یک هزار و 216 میلیارد ریال بهره برداری می‌شود که دارای رشد خوبی نسبت به سال قبل هستند.

رشیدیان گفت: پروژه‌های فصل بهداشت و درمان هم در سطح 5 دانشگاه علوم پزشکی در استان 75 مورد با اعتبار 594 میلیارد ریال، فصل جاده ای 17 پروژه راه روستایی و شهری با اعتبار 326 میلیارد ریال و فصل آموزش هم 74 پروژه با اعتبار صرف شده 366 میلیارد ریال می‌باشد.

استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: در فصل توسعه روستایی هم 260 پروژه با اعتبار 241 پروژه آماده بهره برداری و افتتاح است.

وی افزود: از این پروژه‌ها 34 مورد با مجموع اعتبار هزینه شده 31 هزار و 390 میلیارد ریال پروژه‌های سطح یک هستند که در واقع طرح‌های بزرگ و مهم محسوب می‌شوند و اعتبار هزینه شده برای آن‌ها بیش از 100 میلیارد ریال می‌باشد.

 

رشد 42 درصدی پروژه‌های عمرانی در سال جاری

رشیدیان با بیان اینکه پروژه‌های سطح دو هم طرح‌هایی هستند که اعتبار هزینه شده آنها بین 10 تا 100 میلیارد ریال است، گفت: 181 پروژه در این رده با مجموع اعتبار 4 هزار و 977 میلیارد ریال و پروژه‌های سطح سه هم یعنی طرح‌هایی که بین یک تا 10 میلیارد ریال برای بهره برداری از آن‌ها هزینه شده نیز 593 مورد با مجموع اعتبار یک هزار و 905 میلیارد ریال است. طرح‌های سطح چهار که اعتبار هزینه شده آنها کمتر از یک میلیارد ریال است و نیز 700 مورد با مجموع اعتبار 298 میلیارد ریال است.

وی در ادامه تصریح کرد: از ابتدای امسال تا کنون حجم پروژه‌های تکمیل شده و افتتاحی اعم از هفته دولت، سفر رئیس جمهوری در دیماه و نیز طی ایام دهه فجر در مجموع سه هزار و 416 مورد می‌باشد.

رشیدیان عنوان کرد: مجموع اعتبار ریالی صرف شده برای این طرح‌ها نیز 75 هزار و 66 میلیارد ریال می‌باشد که برای عمران و آبادانی استان به انجام رسیده و بهره برداری شده و می‌شود. این تعداد نسبت به سال قبل در این زمان رشد 42 درصدی دارد و از نظر اعتبارات صرف شده هم رشد 130 درصدی نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: همچنین طی این ایام بر اساس اعلام دستگاه‌های اجرایی تعدادی از پروژه ه‌ها هم کلنگ زنی می‌شود که تعداد آن 172 مورد می‌باشد.

رشیدیان گفت: از نظر تعدادی، دهیاری‌ها و شهرداری‌های استان با 84 پروژه دارای بیشترین تعداد طرح‌هایی است که عملیات اجرایی آن‌ها در این ایام آغاز می‌شود.
 

 

سرویس سیاسی «صبح امروز»

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *