وزارت نیرو باید پاسخگوی عملکرد خود در حوزه آب باشد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گفت: در حوزه آب نباید موضوعات یک طرفه نگاه کنیم باید یک مدیریت جامع علمی و منطقه‌ای داشته باشیم. وزارت نیرو باید پاسخگوی نحوه عملکرد خود در این مساله باشد.

مجتبی مزروعی روز چهارشنبه در نشست خبری در جمع خبرنگاران افزود: 34.6 درصد اعتبارات خراسان رضوی در برنامه پنجم توسعه در اختیار بخش آب وزارت نیرو بوده است. کل اعتباراتی که به بخش کشاورزی در همین مدت اختصاص یافته است 7.6درصد بوده است.

وی اضافه کرد: یعنی برای مدیریت 5درصد آب که شامل آب شرب و صنعت است 34.6 درصد را اختصاص داده اند ولی برای بیش از 70درصد آب تنها 7.6 درصد اعتبار داشته ایم. اگر امروز ما ادعایی داریم و با اقتدار و جرات از عملکرد خود دفاع می‌کنیم. تغییراتی است که به واسطه نوع نگاه دولت روحانی به مساله رخ داده است. ما با جدیت به سمت اجرای طرح‌های آبیاری حرکت می2کنیم.

مزروعی تاکید کرد: کشاورزان ما در بحث آب عمر خود را گذاشته اند. اگر می‌خواهیم مصرف آب را مدیریت کنیم باید برای آن سرمایه گذاری کنیم و گرنه با حلوا حلوا کردن دهان شیرین نمی‌شود. کاهش مصرف آب مستلزم سرمایه و ابزار است. اگر این سرمایه تامین شود ما می‌توانیم با همین میزان مصرف آب تولید خود را تا 50درصد افزایش دهیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تصریح کرد: در همه جای دنیا سهم کشاورزی از آب زیاد است. به این دلیل که تامین و تولید غذا یک اصل استراتژیک است. این که ما کمبود آب داریم و میزان مصرف ما در واحد سطح بالا است را ما قبول داریم و برای رفع آن تلاش کرده ایم. از سوی دیگر باید به ریشه‌های آن توجه کرد یکی از موارد این است که در 18 سال اخیر ما با مشکل خشکسالی دست و پنجه نرم کرده ایم.

وی با اشاره به این که بر علیه کشاورزی نباید سیاه‌نمایی شود، افزود: ما اعتبارات مربوط به آبیاری تحت فشار را 20 برابر افزایش داده ایم و طرح‌های خود را اجرایی کرده ایم. وزارت نیرو بگوید که برای کاهش مصرف آب چه کرده است. جز این که در دشت‌های ممنوعه تعداد چاه‌ها دو یا سه برابر شده است. آن‌ها موظف بودند که منابع آب را مدیریت کنند ولی نکردند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: من بارها از وزارت نیروز پرسیده ام که بهچه حقی در دشت‌های ممنوعه چاه‌ها را افزایش داده اید؟ دشت‌هایی که می‌دانستید ظرفیت ندارند. چاه زده شده و پروانه هم داده شده است.

آب در بخش کشاورزی محل شغل و ارتزاق افراد است. آب شرب کلا از آب کشاورزی جدا است. وزارت نیرو آب بخش کشاورزی را به شدت در برخی مناطق کاهش داده است آن هم به صورت یک طرفه.

مزروعی تاکید کرد: قرار نیست به خاطر جمعیت شهری روستاییان را از دست بدهیم. هر دو را باید با هم مدیریت کنیم. کاهش مصرف آب در کشاورزی مستلزم تامین سرمایه و تغییر روش‌هاست. جهاد کشاورزی به نوبه خود در 39 سال اخیر توانسته است150هزار هکتار از مزارع را به سیستم‌های آبیاری مجهز کند.

وی اضافه کرد: در روش‌های خود نیز شیوه‌های نوینی را به کار گرفته‌ایم سطح زیر کشت پنبه که 50 هزار هکتار بوده است را به شدت کاهش داده ایم و امروز شاهد توسعه باغات پسته در استان هستید. قبل از انقلاب در استان باغات پسته کمتر از 5هزار هکتار بود ولی امروز به بالای 60هزار هکتار رسیده است. سطح زیر کشت زعفران قبل از انقلاب که کمتر از 3هزار هکتار بوده است امروز به بیش از 80هزار هکتار در استان رسیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: 213 طرح کشاورزی با اعتباری افزون بر 1300 میلیارد ریال در دهه فجر در استان به بهره برداری می‌رسد. با بهره برداری از این تعداد طرح برای بیش از هزار نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد می‌شود و این طرح‌ها پنج هزار و 980 خانوار بهره بردار دارد.

وی بیان کرد: 148 طرح از این تعداد در حوزه آب و خاک، 22 طرح حوزه دام، 16 طرح مدیریت صنایع،14 طرح حوزه باغبانی، 6 طرح شیلات و آبزیان، سه طرح در حوزه ترویج، سه طرح حوزه مکانیزاسیون و یک طرح در حوزه تولیدات گیاهی و طیور به صورت مشترک اجرا شده است.

مزروعی تصریح کرد: خودکفایی و عدم وابستگی از اهداف اصلی انقلاب اسلامی بوده است، خوشبختانه هم اکنون در مقایسه با دوران قبل از انقلاب اسلامی در بخش کشاورزی تحولات شگرفی رخ داده است.

وی اظهارکرد: به عنوان مثال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی کل تولیدات زراعی خراسان قبل از تقسیم 2 میلیون و 440 هزار تن بوده است که این میزان هم اکنون در خراسان رضوی به تنهایی به پنج میلیون و 700 هزار تن افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: مقایسه میزان تولید همین حوزه‌ها در بخش تولیدات باغی نیز از 146 هزار تن قبل انقلاب به بیش از یک میلیون تن رسیده و در تولیدات بخش دامی هم از 266 هزار تن قبل از انقلاب اسلامی به یک میلیون و 258 هزار تن رسیده است.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: مجموع تولیدات بخش کشاورزی خراسان قبل از تقسیم 2 میلیون و 852 هزار تن قبل از انقلاب اسلامی در سال 95 در خراسان رضوی به هفت میلیون و 983 هزار تن افزایش یافته است.

 

 

گزارشی از انسیه علویون

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *