امیدواریم موزه «جیگی‌جیگی» را افتتاح کنیم

مدیرعامل موسسه سیمرغ گفت: امیدواریم موزه «جیگی‌جیگی» را در روز آغاز جشنواره هنرهای نمایشی افتتاح کنیم، شهرداری این قول را به ما داده است که مکانی را برای این موزه در اختیار ما بگذارد.

محمد برومند در نشست خبری جشنواره بین‌المللی هنرهای نمایشی «جیگی‌جیگی» که در پردیس تئاتر مستقل مشهد برگزار شد، اظهار کرد: شورای شهر ما همه افرادی فرهنگی هستند، اگر معاونت فرهنگی حذف شود و فقط سازمان فرهنگی داشته ‌باشیم قدرت معاونت کم می‌شود و باید در همه زمینه‌ها اجازه شهردار صادر شود، شهرداری باید معاونت داشته باشد و سطح فرهنگ و هنر نباید تا این حد پایین بیاید.

محمد برومند بیان کرد: تا به حال در ایران جشنواره نمایشنامه‌نویسی بین‌الملل نداشتیم و تمام مسابقات نمایشنامه‌نویسی که در ایران برگزار شده، بومی و در حقیقت ملی بوده است. شورای سیاست گذاری این جشنواره از داوود کیانیان، حمید قلعه‌ای، پوپک عظیم‌پور، آزاده انصاری و همچنین بنده تشکیل شده است. مشاوران این شورا هم آقایان تحفه‌گر، محسن امیری و حجت طباطبایی هستند.

وی عنوان کرد: جیگی‌جیگی ننه خانم یک نوازنده مطرب دوره‌گرد بوده که یک عروسک بز داشته است. این عروسک روی یک چهارپایه قرار داشته که وقتی ساز میزد این عروسک شروع به حرکت می‌کرد و آواز می‌خواند و نمایش اجرا می‌کرد.

مدیر عامل موسسه سیمرغ ادامه داد: جیگی‌جیگی بعد از سال‌ها هنوز در مشهد معروف است و رمز ماندگاری این آدم فوت او بوده است، وی انسان فقیری بود و علاقه خاصی به امام‌رضا داشت، اهل مشهد نبود و هیچ‌کس هم نمی‌داند اهل کجا بوده است حتی اسم واقعی او هم مشخص نیست و معروف به جیگی‌جیگی است زیرا شعری که می‌خواند جیگی‌جیگی ننه خانم بوده است و در سال 1342 از سرما فوت کرد.

برومند گفت: داوود کیانیان نمایشنامه‌ای درباره جیگی‌جیگی نوشته است که به‌صورت دو زبانه چاپ می‌شود و در زمان جشنواره رونمایی می‌شود. جیگی‌جیگی شخصیتی است که نه وابستگی سیاسی دارد و نه به جناحی ربط دارد و نه آدم خاصی بود که خانواده او معترض شوند.

وی خاطرنشان کرد: جشنواره دارای 8 نمایش خارجی است که تا آخر اسفند فرصت دارند آثار خود را برای ما ارسال کنند. هشت کار حرفه ای هم از سراسر ایران است که برای اولین بار بخش کودک و نوجوان هشت کارگاه با کمک آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری، آستان قدس و تئاترهای خصوصی در هشت نقطه از مشهد با حضور هشت نفر از اساتید که با بچه‌ها تئاتر عروسکی کار می‌کنند؛ برگزار می‌شود و هر کارگاه 5 نمایش تولید می‌کند و در کل 40 نمایش (5تا8دقیقه‌ای) اجرا می‌شود و هر پنج نمایش به‌صورت یک نمایش اجرا می‌شود.

مدیر عامل موسسه سیمرغ افزود: عروسک‌ها از کشورهای مختلفی از جمله ایتالیا، هند، آفریقا و ترکیه آمده است. بنده چند ماه است به شهرداری اعلام کرده‌ام شهر نیاز به یک موزه عروسکی دارد. مشهد هر سال شاهد چند میلیون زائر از سراسر کشور است و این شهر نیاز به مکان‌هایی برای نشان دادن فرهنگ ما دارد زیرا مشهد در بخش کودک و نوجوان در سراسر ایران حرف اول را می‌زند.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *