یک نفر در قم نشسته و شکر وارد می‌کند

نماینده تربت‌حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی گفت: یک نفر در قم نشسته و به کار واردات شکر مشغول است و در حالی که قیمت مصوبه وزارت جهاد برای هر کیلوگرم شکر 2722 تومان است، اما وی با تابلو و به صورت رسمی به قیمت هر کیلوگرم 2450 تومان دارد عرضه می‌کند و برای ما سوال است که چطور شما به ادعای خودتان عبدالمالک ریگی را از آسمان پایین کشیده و دستگیر کردید اما از پس چند نفر قاچاقچی که در نظام اقتصادی کشور اختلال بوجود می‌آورند بر نمی آیید؟

سعید باستانی روز پنجشنبه در جلسه دیدار و تشریک مساعی با کشاورزان منطقه تربت حیدریه که به میزبانی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی این شهرستان برگزار شد، در پاسخ به سوالی در خصوص قیمت شکر افزود: در دیداری که با وزیر اطلاعات داشتم به ایشان گفتم شما با مجموعه خودتان، اطلاعات سپاه و بازرسی‌های وزارتخانه‌ها و نواع و اقسام حراست‌ها مشغول یک فعالیت هستید، اما به ناگاه خبر یک اختلاس را می‌شنویم و نتیجه این شده که الان در قوه قضاییه ما هشت سال است که چند پرونده قاچاقچی کلان کشور خوابیده است.

 

خرید تضمینی زعفران قابل دفاع اما پر ایراد

وی در خصوص طرح خرید تضمینی زعفران از کشاورزان گفت: در عین حال طرح دارای اشکالاتی هست که دولت اگر مصمم به تکرار آن در سال‌های آینده است، باید در صدد رفع آن‌ها برآید.

باستانی اضافه کرد: طرح قابل دفاع است به این دلیل که برای نخستین بار توسط کارشناسان خبره زعفران با کمک 9 نماد استاندارد زعفران عیارسنجی و به عبارت بهتر تکلیف تک تک زعفران کاران از حیث کیفیت محصولی که تولید کرده اند، مشخص شد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: این در حالی است که تاکنون این دلالان بودند که با یک نگاه سطحی و غیرکارشناسانه زعفران را عیارسنجی و در نهایت قیمت گذاری می‌کردند و نتیجه این فرایند آن بود که دست رنج کشاورزان به ثمن بخس معامله می‌شد.

 

کل زعفران کشور در انحصار 20 دلال بزرگ

باستانی افزود: این رویه زمانی برای زعفران کاران ما زجرآورتر می‌شود که بدانند کل معاملات زعفران ایران در انحصار 20 دلال بزرگ است که حاضر نیستند حتی یک ریال هم برای صادرات این محصول مهم سرمایه گذاری کنند.

وی اظهار کرد: زیرا شیوه کار آن‌ها بدان صورت است که خریداران اروپایی تماس گرفته و سفارش زعفران می‌دهند و دلال ایرانی زمانی جنس را تحویل می‌دهد که پول دریافت کند و به همین خاطر است که می‌بینیم آن‌ها حاضرند دست رنج کشاورزان هم وطن خود را با سود بسیار نازل به اصطلاح صادر کنند.

باستانی در ادامه به انتقاد از نحوه اجرای طرح خرید توافقی زعفران پرداخت و گفت: به تازگی بیش از صد نماینده طی نامه از رییس جمهوری در خواست کرده ایم از این پس وزارت جهاد کشاورزی را ملزم کند هر سال و در فصل کاشت محصولاتی چون گندم و جو که مشمول طرح خرید تضمینی هستند، باید نرخ خرید را اعلام تا کشاورزان تکلیف خود را بدانند.

 

10 اشکال اساسی را به وزارت جهاد گفتیم

وی افزود: در خصوص شیوه خرید قطعی زعفران نیز از ابتدا قرار بود 40 درصد قیمت زعفران به کشاورزان پرداخت و مابقی نیز ظرف مدت سه ماه پرداخت شود که منتهی در مقطعی وزارت جهاد پول داشت و تا سقف 70 درصد مبلغ را نیز به کشاورزان پرداخت اما این رویه به شکل نادرستی منعکس و در نتیجه زمانی که وزارت جهاد پولی برای پرداخت نداشت، زمینه تکدر خاطر زعفرانکاران فراهم آمد.

باستانی در ادامه با بیان اینکه خودمان بیش از 10 اشکال اساسی در این نحوه خرید پیدا و به مسوولان وزارت جهاد کشاورزی منعکس کرده ایم، گفت: در عین حال برایشان خنجر نکشیدیم چون دیدیم برای معرفی و ثبت زعفران تربت حیدریه دارند قدم برمی دارند.

 

لزوم نظارت بر اجرای قانون ممنوعیت حفر چاه

وی در ادامه در خصوص اسناد بهره برداری از آب چاه گفت: آب جزو انفال است و اگر سندی هم صادر می‌شود نه به معنای مالکیت است بلکه تنها به منزله مجوزی برای بهره برداری می‌باشد و تا امروز به بدترین شیوه استفاده کرده ایم.

باستانی افزود: از این روی کلیه حفاری‌های صورت گرفته از سال 62 که قانون ممنوعیت حفر چاه وضع شد، کلیه چاه‌های حفاری شده غیرمجاز هستند و به عنوان نمونه تنها در رشتخوار 300 حلقه چاه زده شده که غیرقانونی و غیرمجاز است.

 

فرماندار تربت حیدریه:

برای حل مشکلات تدبیری بیاندیشید

معاون استاندار و فرماندار ویژه تربت حیدریه نیز با بیان اینکه در کشور برای حل مشکلات، تنها معضلات و کاستی‌ها اشاره می‌شود و عملکردهای خوب منعکس نمی شود که این رویه به هیچ عنوان پسندیده نیست و مشکلی را برطرف نخواهد ساخت، گفت: مشکلات هر حوزه‌ای باید تفکیک شده و در کارگروه‌های تخصصی بررسی، تا بتوان برای حل آن تدبیری اندیشید.

احمدعلی موهبتی افزود: درد دل کشاورزان و زحمت کشان را قبول داریم اما برگزاری جلسات با این سبک و مدل راه به جایی نخواهد برد و لذا باید مشکلات هر حوزه با ارایه راهکارها و نقطه نظرات در کارگروه‌های تخصصی با حضور دستگاه‌ها و دانشگاهیان مرتبط مورد بحث و بررسی قرار گیرد تا نماینده مجلس بتواند با رایزنی و در راستای اصلاح برخی قوانین و یا با آوردن طرح به مجلس و یا دولت با ارایه لایحه بخشی از این مشکلات را برطرف کنند.

 

تبلیغات زعفران را انجام ندادیم

وی در ادامه به طرح خرید توافقی زعفران اشاره و اظهار کرد: طرح با همه نواقص و معایبی که داشت اجرا و باعث کوتاه کردن دست دلالان و فرصت طلبانی شد که در فصل برداشت، این محصول گران بها را از تولید کننده با قیمت نازل خریداری و در زمان مناسب به بالاترین قیمت ممکن معامله می‌کردند.

موهبتی افزود: طرح خرید توافقی زعفران تا حدود زیادی موقعیت را از فرصت طلبانی که در مشهد بر موج دلالی سوار شده بودند، سلب کرد و این زنجیره را از بین برد.

وی در پاسخ به برخی تولید کنندگان که به قاچاق پیاز زعفران معترض هستند، گفت: با انسداد راه و یا کار برای دیگران موفقیتی حاصل نمی شود، لذا در حال حاضر برند سازی و تبلیغات مناسبی برای زعفران بعنوان یک گیاه دارویی نشاط آور در جامعه انجام نشده است.

موهبتی افزود: در کشور 80 میلیونی اگر سالانه سرانه مصرف هر ایرانی 5 گرم زعفران باشد برابری می‌کند با 400 تن زعفران در سال که تولید داخل کشور تنها 300 تن است و اگر بخواهیم این محصول را فقط در داخل کشور مصرف کنیم، حتی با کمبود 100 تنی نیز مواجه هستیم.

 

 

منبع: ایرنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *