وزیر کشور عراق وارد مشهد شد

بعد از «پایان داعش» در عراق این اولین بار است که یک مقام ارشد از این کشور به خراسان رضوی سفر می‌کند. در سال‌های اخیر روابط دو کشور همواره تحت تاثیر دخالت‌های عربستان و آمریکا بوده است. تعمیق روابط بین ایران و عراق از نفوذ بیشتر ایران در خاورمیانه خبر می‌دهد و زنگ خطری است که مسئولین ریاض و واشنگتن را می‌ترساند. در شرایطی که عربستان در جنگ یمن گرفتار است و آمریکایی‌ها نمی‌خواهند بیشتر از آن چه تاکنون هزینه کرده‌اند، برای عراق سرمایه‌ای خرج کنند، ایران برگ برنده خود را در گسترش روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با این کشور همسایه خود دارد.

اگر چه عراق تنها کشور همسایه‌ای است که در 100 سال اخیر وارد جنگ مستقیم با ایران شده و در مدت زمانی دراز پایگاه مخالفین نظام بوده است، اما در عصر جدید روابط این کشور تمایل دارد که همزمان با برقراری ثبات نسبی وارد مرحله جدیدی در تعامل با ایران شود. داشتن 6گذرگاه و دوازده بازارچه مرزی، وجود مراکز مذهبی، توریستی و سیاحتی در دو کشور، فرصت‌ها را برای همکاری به ویژه در بازسازی عراق پس از جنگ فراهم آورده است.

در فاز جدید این روابط وزیرکشور عراق روز گذشته با استقبال معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی استانداری خراسان رضوی وارد مشهد شد.

سید جواد حسینی در بدو ورود وزیرکشورعراق ضمن تشکر ویژه از مسئولان عراقی در برگزاری باشکوه راهپیمایی اربعین افزود: بیش از دو میلیون زائر امسال به کشور عراق سفر کردند.

وی اضافه کرد: در هم شکستن داعش در کشور عراق نیز از جمله خبر‌های بسیار خوب بود و این پیروزی را به ملت و مسئولان عراق تبریک عرض می‌کنم.

وزیر کشور عراق نیز با اشاره به آمادگی پذیرش چهار میلیون زائر ایرانی در ایام اربعین گفت: در اربعین امسال خوشبختانه هیچ زائری بدون ویزا وارد کشور عراق نشد و در صدد بازگشایی مجدد مرز خسروری از سال آینده هستیم.

قاسم الاعرجی افزود: این آمادگی را داریم که برای زائران استان خراسان رضوی ویزای فرودگاهی در فرودگاه نجف صادر کنیم.

 

 

سرویس سیاسی «صبح امروز»

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *