نبض اقتصاد کشور در خراسان رضوی می‌تپد

معاون اول رئیس جمهور گفت: خراسان رضوی از نظر گردشگری بویژه گردشگری مذهبی از جایگاه ویژه­ای برخوردار است و در مجموع نبض مسائل اقتصادی کشور در این استان می‌تپد.

اسحاق جهانگیری عصر چهارشنبه در بدو ورود به مشهد مقدس در فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد در جمع خبرنگاران افزود: در مجموع در شرایط کنونی اقتصاد کشور بر روی ریل صحیحی قرار گرفته و مسیر درستی را در پیش دارد.

جهانگیری بیان کرد: ممکن است در مقطعی از زمان برخی از فشارهای اقتصادی به مردم وارد شود ولی آنچه مهم است آن است که دولت اصرار دارد مردم زیر فشار قیمتی کالاها قرار نگیرند.

وی اظهار کرد: دولت ابزارهای مختلفی برای کنترل قیمت و نظارت بر آنها دارد و از جمله این ابزارها حمایت از کالاهای داخلی، جلوگیری از واردات بی­رویه، مسائل مربوط به تعزیرات و غیره است.
تورم تک رقمی خواهد شد

معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: من به مردم اطمینان می‌دهم که سیاست­هایی اتخاذ شده و دولت به گونه‌ای حرکت خواهد کرد که همان طور که تورم را در کشور تک رقمی کرد، نگذارد مردم زیر فشارهای ناشی از افزایش قیمت کالاها قرار بگیرند.

جهانگیری با اشاره به هدف خود از سفر به خراسان رضوی گفت: از یک سو مشهد پایتخت معنوی کشور است و از سوی دیگر به لحاظ اقتصادی خراسان رضوی جزو مهم­ترین استان­های کشور است که کارکرد ملی و فراملی دارد.

وی ادامه داد: خراسان رضوی با دو کشور مهم همسایه است و در واقع کارکردی از نظر اقتصادی و سیاسی به صورت توام دارد.

جهانگیری بیان کرد: خراسان رضوی استان مهم صنعتی کشور است و مهمترین سرمایه­گذاری­های صنعتی کشور خصوصا در زمینه صنایع معدنی در این استان انجام گرفته است.

معاون اول رئیس جمهور افزود: بخش خصوصی خراسان رضوی توانمندی­های بسیار بالایی دارد که فعالیت های مهمی در حوزه صنعت انجام داده است؛ همچنین این استان بخش کشاورزی بسیار شکوفا و فعالی دارد به طوری که در تولید برخی محصولات در رده اول، دوم و سوم کشور است.

جهانگیری اظهار کرد: با توجه به ویژگی­های این استان به مشهد آمده­ام تا مسائل مختلف را بررسی و برای حل مشکلات منطقه اقدام کنیم.
بازسازی دوهزار واحد مسکونی تخریب شده کار بزرگی بود

وی افزود: در سفرم به خراسان رضوی برخی طرح­های اقتصادی افتتاح می‌شود که نمونه­ای از کارهای بزرگ دولت در زمینه محرومیت­زدایی در مناطق روستایی است.
وی اضافه کرد: همچنین در این سفر بخشی از طرح­های مربوط به صنایع معدنی در منطقه سنگان خواف افتتاح می­شود، دولت در این منطقه 110 هزار میلیارد ریال طرح در حوزه صنایع معدنی در دست اجرا دارد که بخشی از آن پیش از این به بهره­برداری رسیده است.

اسحاق جهانگیری افزود: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بازسازی دوهزار واحد مسکونی تخریب شده در زلزله سال گذشته در حدود هشت ماه کار بسیار بزرگی کرد تا مردم در فصل زمستان سرپناه مستحکم و مطمئنی داشته باشند.

وی افزود: متاسفانه کشور ما در منطقه­ای واقع شده که گسل­های متعددی وجود دارد. این شرایط در اکثر استان­ها کشور وجود دارد و مردم ما باید با این واقعیت زندگی خود را تنظیم بکنند. دولت نیز باید شرایطی فراهم کند تا مردم در سرپناهی مطمئن و مستحکم زندگی کنند تا دغدغه مردم در رابطه با زلزله برطرف شود. البته ما بلایای طبیعی دیگری چون سیل و خشکسالی نیز در کشور داریم اما زلزله جدی­ترین تهدید طبیعی برای کشور است.

جهانگیری ادامه داد: رئیس جمهور تصمیم گرفتند و به تمام دستگاه­ها ابلاغ کردند تا همه بسیج شوند و بافت­های فرسوده شهری و روستایی استحکام­بخشی شود. در استان کرمان تاثیر این موضوع استثنائی بوده است. چند سال قبل زلزله در همین منطقه رخ داد و چندصد نفر تلفات انسانی داشتیم، اما با استحکام­بخشی­های صورت گرفته در زلزله امسال تلفات انسانی نداشتیم.

معاون اول رئیس جمهور اظهار کرد: در مناطق روستایی که بحث بازسازی در حال انجام است از 6 میلیون واحد، دو میلیون بازسازی و استحکام­بخشی شده است و باید مابقی نیز به سرعت بازسازی شوند. بافت­های شهری در این موضوع از اهمیت بالایی برخوردارند. مخصوصا این­که در شهرهای شلوغ بعد از یک اتفاق همه به خیابان­ها می­آیند و امکان هرگونه خدمت­رسانی را محدود می‌کنند.

جهانگیری تصریح کرد: باید مطمئن شویم مراکز حیاتی ما در هنگام حوادث خود تبدیل به یک مشکل و مرکز آسیب نمی­شوند. لذا این استحکام­بخشی­ها باید با عزم ملی و به سرعت صورت پذیرد.

 

93 درصد روستاییان خراسان رضوی از نعمت گاز بهره­مند هستند

وی افزود: یکی از اتفاقات خوبی که این دولت بنای آن را گذاشته ایجاد امکانات رفاهی مناسب در روستاهای کشور به عنوان مراکز تولید و زندگی مردم است. در همین راستا میزان بسیار زیادی از جاده های روستایی کشور آسفالت شد، آب آشامیدنی روستاها با 500میلیون دلار از صندوق توسعه ملی اختصاص پیدا کرد و تنها در سال 1395 به اندازه 10 سال گذشته آبرسانی بهداشتی در روستاهای کشور صورت گرفت. یعنی متوسط ده سال گذشته 250 تا 300 روستا در سال بود ولی فقط در سال گذشته 2950 روستا آبرسانی بهداشتی انجام گرفت.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: کار بسیار بزرگ و حیاتی دیگری که انجام گرفت گازرسانی به روستاها بود. ما با افتخار در جهان اعلام می­کنیم شبکه­ای در کشور ایجاد کردیم که مردم از پایتخت تا دورترین روستاهای کشور مردم می‌توانند از گاز در زندگی خود استفاده بکنند.

وی با بیان این­که در شروع دولت یازدهم کل روستاهایی که امکان استفاده از گاز داشتند 14 هزار روستا بوده و در چهار سال و نیم گذشته 10هزار روستای دیگر گازرسانی شده است، ابراز کرد: امیدوارم هرچه زودتر این کار کامل شود تا هیچ روستای بدون گاز نباشد. در شروع دولت یازدهم 56 درصد روستاهای استان خراسان رضوی گاز داشتند اما امروز 93 درصد از جمعیت روستایی استان از نعمت گاز بهره می­برند.

 

اطمینان می­دهم مشکلات کشور حل خواهد شد

جهانگیری تاکید کرد: مابقی مسائل چون آب ، شبکه فاضلاب و جاده­ها را نیز با نظر مثبت در نهاد ریاست جمهوری مطرح خواهم کرد و امیدوارم در این زمینه­ها نیز تاثیر مثبت داشته باشیم. انتظار مردم به خصوص طبقات ضعیف این است که دولت به آنها خدمات بدهد، ما نیز تمام تلاش خود را در این زمینه و آرمان­های امام و رهبری در سرلوحه کار ما خواهد بود و من به شما اطمینان می­دهم مشکلات کشور توسط دولت یکی پس از دیگری حل خواهند شد.

استاندار خراسان رضوی در شورای اداری چهارشنبه که با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد گفت: 22 هزار میلیارد ریال پروژه اقتصادی، عمرانی در جریان سفر دو روزه معاون اول رئیس جمهوری به استان به بهره برداری خواهد رسید.

 

پروژه سنگان خواف با 110 هزار میلیارد ریال به بهره‌­برداری می­رسد

علی رضا رشیدیان افزود: در حاشیه ورود معاون اول رئیس جمهور به مشهد مقدس افزود: طی این سفر یک هزار و 690 واحد مسکونی روستایی در مناطق زلزله زده چهار شهرستان با 570 میلیارد ریال هزینه بهره برداری می‌شود.

وی تصریح کرد: همچنین 12 پروژه گازرسانی شامل گازرسانی به شهر همت آباد و 180 روستای دیگر استان در شهرستان های فیروزه، قوچان، تربت جام، زاوه، باخرز، گناباد ، مشهد، چناران، داورزن، نیشابور و مه ولات آغاز می‌شود.

استاندار خراسان رضوی با بیان این که کل اعتبار هزینه شده برای این پروژه‌ها حدود یک هزار و 300 میلیارد ریال است؛ گفت: علاوه بر این عملیات اجرایی خط انتقال گاز تربت حیدریه– کاشمر و 147 روستای دیگر در مناطق مختلف استان نیز با رقم اعتباری یک هزار و 56 میلیارد ریال طی این سفر آغاز می‌شود.

رشیدیان خاطر نشان کرد: پروژه های سنگان خواف هم با اعتبار 110 هزار میلیارد ریال توسط معاون اول رئیس جمهوری در این سفر بهره برداری می‌شود.

وی تصریح کرد: کلنگ آغاز عملیات اجرایی راه آهن مشهد – زاهدان هم در حوزه خراسان رضوی به زمین خواهد خورد و این پروژه هم اجرایی می‌شود.

 

مردم خراسان رضوی 5 درصد بیشتر از سایر نقاط کشور احساس امنیت می‌کنند

استاندار خراسان رضوی گفت: مردم خراسان رضوی 5 درصد بیشتر از سایر نقاط کشور احساس امنیت می‌کنند. علیرضا رشیدیان امروز سوم دی ماه در جلسه شورای اداری استان خراسان رضوی، اظهار کرد: براساس نظرسنجی‌ یک موسسه مطالعاتی معتبر احساس امنیت در خراسان رضوی 5 درصد بیشتر از سایر استان‌های کشور است که این موضوع نشان می‌دهد دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی ما توانسته‌اند در حوزه شناسایی تهدیدات، پیشگیری و مقابله با آن‌ها عملکرد مناسبی داشته باشند و مردم استان از آن‌ها رضایت دارند.

وی با بیان اینکه به لطف الهی و با هماهنگی بین تمام نهادها و سازمان‌های اجرایی خراسان رضوی، شرایط استان آرام و رو به توسعه است، تصریح کرد: ما در حوزه تولید، اشتغال و اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید دارند، ابتدای سال را با 14.2 نرخ بیکاری شروع کردیم و در پایان تابستان به این نرخ را 10.1 رساندیم که کمتر از نرخ بیکاری در سایر نقاط کشور است و براساس آمارهای جدید این روند کاهشی همچنان ادامه دارد.

استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: درحال حاضر تعداد زیادی از واحدهای صنعتی استان آماده افتتاح هستند که امیدواریم تعدادی از آن‌ها را با سفر معاون اول رییس جمهور به استان افتتاح کنیم. این امر نشان می‌دهد که استان خراسان رضوی روند توسعه در حوزه تولید، اشتغال و صادرات را به سرعت طی می‌کنند.

رشیدیان با اشاره به اینکه سال گذشته بیش از 30 درصد صادرات استان افزایش یافته است، اضافه کرد: ما در حوزه‌های فرهنگی استان نیز شاهد رشد و شکوفایی هستیم و امیدواریم این روند روبه رشد ادامه داشته باشد.

وی با بیان این که روز 5 دی ماه روز ایمنی در برابر زلزله در نظر گرفته شده است، گفت: با توجه به اینکه ما شاهد وقوع زلزله در نقاط مختلف کشور هستیم، اگر بتوانیم با تدبیر، پیش‌بینی و اقدامات پیشگیرانه فضای ایمنی را برای مردم فراهم کنیم، مسلما زلزله نمی‌تواند باعث وحشت و نگرانی آنان شود.

استاندار خراسان رضوی با تاکید براینکه ما در خصوص ایمنی‌سازی به دنبال این هستیم که ساختمان‌های ضعیف را بازسازی و بهسازی کنیم، ادامه داد: طی سال جاری 28 حادثه غیرطبیعی در استان رخ داده که با پیگیری‌ها و هماهنگی دستگاه‌های مختلف استان، اقدامات خوبی در زمینه بازسازی ساختمان‌های آسیب دیده در استان آغاز شده است.

رشیدیان خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات ما در روستاها که جزو اولویت‌های ما محسوب می‌شود این است که خانه‌های روستایی را با تسهیلات بلاعوض بهسازی و بازسازی کنیم و برای خانه‌های شهری نیز با هماهنگی نظام مهندسی، شهرداری و سازمان راه و شهرسازی بتوانیم شرایط مسکن مطمئن و استاندارد را برای شهروندان فراهم کنیم.

وی یادآور شد: امیدواریم بتوانیم با توجه به جایگاه استان خراسان رضوی در عرصه ملی و منطقه، نظام و دولت جمهوری اسلامی ایران را در ارائه خدمات مناسب به مردم همراهی کنیم.

 

 

سرویس خبر «صبح امروز»

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *