لزوم ترغیب شهروندان برای دریافت تسهیلات بافت فرسوده

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد بر لزوم ترغیب شهروندان برای دریافت تسهیلات بافت فرسوده تاکید کرد.

محمدهادی مهدی‌نیا درباره وضعیت اعطای تسهیلات بافت فرسوده از سوی شبکه بانکی، گفت: در این‌باره جلسه‌ای با شهردار مشهد داشته‌ایم و یکی از موضوعات مورد بحث ما این بود که طی سنوات گذشته تاکنون درباره نوسازی، بهسازی و بازآفرینی بافت‌های فرسوده شهر مشهد استفاده کمی از تسهیلات اعتباری بانک‌ها شده است.

وی افزود: بر همین اساس قرار شده تا مقایسه‌ای بین بسترهایی که وجود دارد و تجربه شهرهای دیگر به ویژه شهر تهران در این‌باره صورت گیرد و گزارشی از بسترهای قانونی و نحوه چگونگی استفاده از تسهیلات بانکی تهیه شود.

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد با تاکید بر اینکه یکی از دستور کارهای اصلی شورای پنجم شهر مشهد و مدیریت جدید شهری توجه به بازسازی بافت فرسوده شهر است، ادامه داد: در مجموع بیش از ٢ هزار هکتار از مساحت مشهد را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد و به طور قطع یکی از پارامترهایی که می‌تواند ما را در بازسازی این بافت‌ها کمک کند، استفاده از تسهیلات بانکی است تا شهروندان ساکن در این محدوده‌ها به استفاده از منابع بانکی ترغیب شوند.

 

سهم ناچیز از تسهیلات بافت فرسوده

مهدی‌نیا با بیان اینکه تاکنون از ظرفیت تسهیلات بانکی برای بهسازی بافت فرسوده مشهد استفاده مناسبی نشده است، تاکید کرد: مدیریت شهری مشهد به دنبال این است تا از بسترها و شرایط قانونی و اقتصادی بانک‌ها به ویژه بانک مسکن برای بازسازی بافت فرسوده استفاده لازم را ببرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در استفاده نکردن مناسب از تسهیلات بانکی، بانک‌ها کوتاهی داشتند یا مدیریت‌های شهری؟ گفت: فکر می‌کنم مشکل از هر دو طرف است زیرا وقتی به مجموعه شهرداری طی سنوات گذشته نگاه می‌کنیم متوجه وارد نشدن جدی به این مبحث خواهیم شد و از طرفی طبیعی است که بانک‌ها وقتی با تقاضای مؤثر مردمی مواجه نشوند به دلیل تکلیفی بودن این نوع تسهیلات و ضریب امنیت و سود کمتر نسبت به دیگر تسهیلات در این بخش فعالیت کاملی نخواهند داشت.

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد افزود: در این‌باره از لحاظ قوانین، مقررات و آیین‌نامه‌های دولتی به ویژه در قانون حمایت از نوسازی بافت‌های فرسوده مشکلی نداریم اما مشکل اصلی در این‌باره نزدیک نبودن افق مدیریت شهری، نهاد تأمین کننده اعتبارات( بانک‌ها) و سرمایه اجتماعی(شهروندان) است.

مهدی‌نیا با تأکید بر اینکه، مجموعه مدیریت شهری برای سنوات آینده درباره استفاده از منابع بانکی درراستای بازسازی بافت فرسوده مشهد افق روشنی را ترسیم خواهد کرد، ادامه داد: با توجه به اینکه یک ششم از مساحت شهر مشهد را که حدود 5 هزار هکتار می‌شود، بافت فرسوده و ناکارآمد تشکیل می‌دهد و با توجه به ضرورت موضوع، شورای پنجم و مجموعه شهرداری به دنبال تشکیل شرکت مادر تخصصی در این ‌باره است تا به صورت تخصصی روی این موضوع فعالیت‌های لازم صورت گیرد.

وی تأکید کرد: اکنون حوزه نظری تشکیل این شرکت به صورت جدی مورد بحث است و در صورت ارائه لایحه از سوی شهرداری، کمیسیون عمران و شهرسازی نهایت همکاری و نظر مثبت را با تشکیل این شرکت خواهد داشت.

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: کار اصلی این شرکت پیگیری موضوعات مختلف در زمینه احیای بافت فرسوده و ناکارآمد شهری خواهد بود و یکی از مهم‌ترین ابزارها برای رسیدن به این مقصد تأسیس دفاتر تسهیل‌گری به عنوان واسطه بین مدیریت شهری، بانک‌ها، دولت و مردم ساکن در این بافت‌هاست.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *