عرضه سوخت با قیمت واقعی در برابر عرضه خودرو با قیمت واقعی

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر مشهد گفت: اگر می‌خواهیم فرآورده‌های سوختی را با قیمت واقعی به مردم عرضه کنیم باید قیمت خودروها هم با قیمت واقعی نه سه برابر قیمت جهانی به مردم عرضه شود.

مجتبی بهاروند  در مورد تأثیر افزایش قیمت حامل‌های انرژی، بر حمل‌ونقل عمومی در کلان‌شهر مشهد افزود: روال نامناسبی طی سال‌های گذشته ایجاد شده که پیش از هر افزایش قیمت فرآورده‌های سوختی، نرخ تاکسی‌ها و برخی کالاهایی که مستقیم یا غیرمستقیم وابسته به سوخت بودند، افزایش پیدا می‌کرد.

وی با بیان اینکه تقریباً این روند در دولت فعلی متوقف‌شده، ادامه داد: اما در بحث افزایش قیمت حامل‌های انرژی و تأثیر آن بر هزینه‌های حمل‌ونقل موضوعات دیگری هم دخیل هستند و یکی از آن‌ها واقعی نبودن قیمت سوخت در کشور است.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر مشهد اظهار کرد: در همه جای دنیا حتی در کشورهای نفت‌خیز، نرخ فرآورده‌های سوختی بر اساس نرخ رقابتی تعیین می‌شود که قیمت واقعی این فرآورده‌ها است.

 

دولت توان پرداخت یارانه سوخت را ندارد

وی با بیان اینکه دولت دیگر توان پرداخت یارانه سوخت را ندارد، گفت: ما هم باید به سمت رقابتی کردن قیمت بنزین حرکت کنیم و هرچه زودتر این اتفاق بیفتد به نفع ما است.

بهاروند پایین بودن قیمت سوخت‌های فسیلی را باعث تلف شدن منابع و آلودگی هوا دانست و ادامه داد: برای کاهش آلودگی هوا و مصرف کمتر از بنزین، باید حمل‌ونقل عمومی را به‌ شدت توسعه دهیم.

وی اضافه کرد: وقتی بنزین گران باشد، برای شهروندان استفاده از وسایل نقلیه شخصی به‌صرفه نیست و به‌جای آن از حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کند.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر مشهد به گران بودن قیمت خودرو و کامیون در کشور اشاره کرد و گفت: قیمت خودرو در ایران حداقل سه برابر قیمت جهانی است و اگر بخواهیم قیمت حامل‌های انرژی را واقعی کنیم، قیمت خودرو هم باید واقعی شود.

وی ادامه داد: نمی‌توان از یک شرکت حمل‌ونقل انتظار داشته باشیم که کامیون را سه برابر قیمت جهانی و گازوئیل را برابر با قیمت جهانی بخرد، این‌ها با هم جور نیست.

به گفته بهاروند این تفاوت قیمت یکی از علت‌هایی است که باعث مصرف بالای سوخت در کشور ما است و اگر این موضوع حل شود، معادله کاهش مصرف سوخت هم حل می‌شود.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر مشهد تأکید کرد: باید اجازه بدهیم خودروی استاندارد وارد کشور شود تا مصرف سوخت به یک‌سوم برسد.

 

همچنان خزانه شهرداری خالی است!

وی همچنین در خصوص آمادگی شورای اسلامی شهر مشهد در برابر افزایش احتمالی قیمت حامل‌های انرژی گفت: ما برنامه‌هایی داریم اما خزانه شهرداری را خالی تحویل ما داده‌اند و در حال حاضر حدود 6 هزار میلیارد تومان شهرداری بدهکار است.

بهاروند با بیان اینکه برنامه‌های مدیریت شهری در خصوص افزایش قیمت سوخت از دو منبع خزانه شهرداری و کمک‌های دولتی باید تأمین شود، اظهار کرد: در همه دنیا دولت‌ها برای حمل‌ونقل عمومی یارانه‌ای را در نظر می‌گیرند اما در حال حاضر می‌بینیم که خزانه دولت هم خالی است.

وی ادامه داد: با این‌حال برنامه ما گسترش فضاهای عمومی قطار شهری، اتوبوس و تاکسی است و برای نخستین‌بار هم بحث تراموا در مشهد مطرح‌ شده است.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر مشهد یادآور شد: برنامه‌هایی داریم ما اینکه چقدر بتوانیم از برنامه‌های شهرداری و دولت کمک بگیریم و چقدر از فاینانس خارجی برای توسعه حمل‌ونقل عمومی کمک بگیریم، در آینده مشخص می‌شود.

وی ادامه داد: برنامه اصلی ما این است که به ازای افزایش قیمت و همچنین محدودیت‌های ترافیکی که در آینده در مشهد ایجاد خواهیم کرد، استفاده از خودروی شخصی را در مشهد محدود کنیم.

بهاروند به‌اضافه شدن روزانه 300 خودرو به ترافیک مشهد اشاره کرد و بیان کرد: نه خیابان‌های ما گنجایش این حجم از خودرو را دارد و نه ترافیک اجازه تردد آن را می‌دهد از طرف دیگر آلودگی هوا هم به مرز بسیار خطرناکی رسیده است و بنابراین چاره‌ای جز ایجاد محدودیت‌هایی برای استفاده از خودروی شخصی باقی نمی‌ماند.

 

فاینانس برای تراموا

وی احداث تراموا در مشهد را بسیار کم‌هزینه دانست و افزود: هزینه تراموا اصلاً قابل‌مقایسه با مترو نیست و همچنین ما مشغول پیگیری طرح‌های فاینانسی هستیم.

بهاروند ادامه داد: تراموا حداقل یک‌پنجم مترو هزینه دارد و چون خطوط ریلی روی زمین احداث می‌شود هزینه آن کمی بیشتر از هزینه احداث بی آر تی خواهد بود.

وی مزیت تراموا نسبت به بی آرتی را برقی بودن آن دانست و گفت: تراموا می‌تواند نقش بسیار خوبی برای کاهش آلودگی هوا ایفا کند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *