سهم 40 درصدی کشاورزی از صادرات استان

روز پنج شنبه مراسم تجلیل از کشاورزان نمونه استانی در عرصه ملی، در مشهد برگزار شد. در این مراسم که به همت سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی و با حضور مسئولین استانی و کشوری صورت گرفت از تلاش‌های 17 تولید کننده و کشاورز خراسان رضوی که در سی و سومین دوره انتخاب کشاورزان نمونه کشور به عنوان نمونه ملی برگزیده شده بودند، تقدیر به عمل آمد.

استاندار خراسان رضوی در این مراسم گفت: 40 درصد از صادرات این استان مربوط به تولیدات بخش کشاورزی است و این نشان از ظرفیت و قابلیت بالای کشاورزی استان برای حضور در بازارهای جهانی دارد.

علیرضا رشیدیان روز پنجشنبه در آیین تجلیل از کشاورزان نمونه استان در عرضه ملی، با اشاره به مشکلات حوزه کشاورزی از جمله کم آبی، سرمازدگی و حوادث غیرمترقبه افزود: علیرغم این وضعیت در سه چهار سال اخیر شاهد رشد و توسعه بخش کشاورزی استان بوده ایم و همراهی کشاورزان، دانشگاهیان، محققان و

کارشناسان موجب شد تا شاهد انتخاب 17 تولید کننده و بهره بردار کشاورزی استان در سطح ملی باشیم.
وی با اشاره به نامگذاری امسال افزود: با برنامه ریزی و هدف گذاری می‌توان به اهداف کشاورزی و تحقق سهم این بخش در اشتغال رسید.

رشیدیان گفت: امسال 200 میلیارد ریال تسهیلات در بخش کشاورزی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: 90 میلیارد ریال نیز تسهیلات کم بهره برای این بخش منظور شده است.

 

9 میلیارد متر مکعب آب به خاطر ضایعات هدر می‌رود

در ادامه این مراسم معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: بر اثر ضایعات محصولات و مواد غذایی در کشور معادل 9 میلیارد مترمکعب آب هدر می‌رود.

محمدعلی طهماسبی افزود: 80 درصد کشاورزی در دنیا بر پایه تولید محصولات از طریق دیم انجام می‌شود در حالی که این رقم در کشور ما تنها 10 درصد است.
وی با اشاره به اهمیت توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در کشور بیان کرد: ظرفیت تولید این بخش از 32 میلیون تن در سالهای گذشته به 50 میلیون تن افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه پارسال مجموع تولیدات کشاورزی کشور معادل 97 میلیون تن بوده است، افزود: میزان رشد در بخش زراعت 24 درصد، باغبانی 28 درصد، شیلات 17 درصد و دام و طیور 14 درصد بوده است.

طهماسبی با اشاره به حوادث غیرمترقبه و تاثیر آن بر کشاورزی کشور گفت:میانگین بارش در 48 سال گذشته 242 میلی متر و در 17 سال گذشته 219 میلی متر بوده است که طی 9 سال گذشته به 107 میلی متر کاهش یافته است.

وی با اشاره به بالا بودن میزان تبخیر در کشور، اظهار کرد: 70 درصد بارشها نیز در کشور تبخیر می‌شود و طبق اعلام رسمی وزارت نیرو امسال کشور خشک ترین سال در 47 سال گذشته را تجربه خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه باید کمربندهایمان را برای مواجهه جدی با خشکسالی ببندیم گفت: از سال 1392 تا کنون دولت 180 هزار میلیارد ریال در زمینه آب در کشور سرمایه گذاری کرده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: از سال 92 تا کنون 550 هزار هکتار در کشور به سطح آبیاری تحت فشار افزوده شده است و مجموعا یک میلیون و 550 هزار هکتار از اراضی کشاورزی و باغی کشور به سامانه‌های آبیاری تحت فشار تجهیز شده است.

طهماسبی تاکید کرد: کلیه کشاورزان مجری سامانه‌های آبیاری تحت فشار می‌توانند از یارانه 85 درصدی کل هزینه اجرای طرح بهره مند شوند.

وی با اشاره به ضرورت توسعه مکانیزاسیون در کشاورزی گفت: 55هزار میلیارد ریال تسهیلات در جهت توسعه مکانیزاسیون در کشور توزیع شده است.

 

جذب تسهیلات بانکی در خراسان رضوی دو برابر میانگین کشوری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: جذب تسهیلات بانکی مربوط به بخش کشاورزی در این استان معادل دو برابر میانگین کشوری است. میانگین کشوری جذب تسهیلات 7.9 درصد و این شاخص در خراسان رضوی 15 درصد است.

مجتبی مزروعی افزود: پنج سال پیش این استان بیشترین میزان کاهش رشد جمعیت و مهاجرت از روستا به شهر را داشت اما امروز خراسان رضوی تنها استانی است که رشد مثبت را در جمعیت روستایی دارد.

وی ادامه داد: در سال‌های 1385 تا 1390 میانگین رشد جمعیت روستاهای کشور منفی 6 دهم، در خراسان رضوی 1.13 معادل دو برابر کشور بود اما هم اکنون میانگین رشد جمعیت روستاهای کشور منفی هشت دهم و خراسان رضوی 6 دهم است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: طی یک سال اخیر شاهد افزایش 697 هزار تنی تولیدات بخش کشاورزی استان هستیم. این میزان رشد موجب افزایش هزار و 223 میلیارد تومانی درآمد کشاورزی استان شده است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *