برجام را لاریجانی تصویب کرد نه مجلس

نماینده مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: آقای لاریجانی که 20 دقیقه‌ای برجام را تصویب کرد در دیدار با «بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس می‌گوید بعد از برجام شما حتی اجازه ندادید که یک حساب بانکی در لندن برای سفارت ایران بازکنیم که اعتبار ماهانه را به‌حساب او حواله کنیم.

جواد کریمی قدوسی افزود: اگر آیین‌نامه مجلس رعایت می‌شد باید در خصوص برجام حداقل سه چهار روز بحث می‌شد. حداقل 100 پیشنهاد کتبی ارائه‌شده بود. من 5 پیشنهاد داده بودم و دیگران هم همین‌طور؛ برخی نیز جمعی طرح داده بودند که طبق آیین‌نامه باید حداقل 5 تا 10 مورد از این طرح‌ها در صحن به‌صورت یک‌درمیان موافق و مخالف مطرح و سپس رأی‌گیری می‌شد. شاید این پیشنهاد‌ها رأی می‌آورد. آقای لاریجانی برجام را تصویب کرد نه مجلس.

 

برجام ابزار چانه‌زنی برای آمریکاست

وی تاکید کرد: با قوانینی که آمریکایی‌ها تصویب کرده‌اند، از «کاتسا» ، تمدید «داماتو» و اضافه کردن صدها شرکت و شخصیت حقیقی به لیست تحریم‌ها و با تهدید جدی شرکت‌ها بعد از اجرایی شدن کاتسا، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که به آنچه از برجام خواسته‌اند، رسیده‌اند.

کریمی قدوسی خاطرنشان کرد: آمریکا اگر امروز می‌خواهد برجام را نگه دارد به این علت است که از برجام به عنوان یک ابزار چانه‌زنی استفاده کند. برجام برایش می‌شود مثل یک چماق برای تهدید و مطمئن باشید زمانی که این چماق هم بی اثر باشد پاره کردن برجام برایش تفاوتی ندارد.گرچه که امروز برجام عملا نابود شده و اثری ندارد.

 

«توتال» هنوز شروع به کار نکرده است

این نماینده پایداری اضافه کرد: امروز حتی اگرسرمایه گذاری از چین، کره یا اروپا وارد ایران شود باید پروژه اش را برای آمریکا توضیح دهد و تا زمانی اجازه فعالیت دارد که آمریکا مجوز می‌دهد. مثلا همین شرکت توتال را امریکا تا زمانی که تحریم‌ها را برنگردانده است. به محض بازگشت تحریم‌ها توتال باید ایران را ترک کند؛ خب سرمایه هوشمند است و جایی نمی رود که زیر پایش باتلاق است. علی رغم سروصدایی که آقای زنگنه به راه انداخت توتال هنوز کارش را در ایران شروع نکرده است. مجلس در این مورد از آقای زنگنه سوال پرسیده و به آن اعتراض هم داشتیم.

 

درصورت نقض برجام دولت مکلف به خروج از برجام است

کریمی قدوسی تصریح کرد: در ماده 3 مصوبه برجام در مجلس به صراحت بیان شده که در صورت نقض برجام دولت مکلف به خروج از برجام و از سرگیری فعالیت‌هابا قدرت بیشتر است.

از دیگر فعالیت‌هایی که طبق قانون بر عهده وزارت خارجه و دستگاه‌های مرتبط است اعلام گزارش به مجلس در خصوص وضعیت آمریکایی‌ها در منطقه برای توصیه اقدام متقابل است. طبق قانون وزارت خارجه و اطلاعات و ستادکل باید تحرکات و وضعیت آمریکا در منطقه و دشمنی‌هایش را گزارش دهد که این موضوع هفته گذشته در کمیسیون امنیت ملی مطرح شد.

 

آمریکا از ابتدا به دنبال مذاکرات جامع بود

وی اضافه کرد: آمریکایی‌ها از بدو مذاکرات تنها به دنبال مذاکره بر سر موضعات هسته‌ای نبودند بلکه دنبال مذاکرات جامع بودند. در همان زمان در گزارشاتی که تیم مذاکرات به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اعلام میکرد؛ می‌گفتند که آمریکایی‌ها از ما می‌خواهند که بحث موشکی را هم روی میز بگذاریم ولی ما قبول نمی کردیم ولی آن‌ها حرف خود را می‌زدند و خواسته‌های خود را بیان می‌کردند تا برجام تصویب شد.

پس از تصویب برجام مقرر شد قطعنامه 2231 که قرار بود سایر قطعنامه‌ها را تعلیق کند، در شورای امنیت سازمان ملل مطرح بشود.

در متن پیشنهادی این قطعنامه، از ایران خواسته می‌شود که از تست موشک‌های بالستیک خودداری شود. البته خواسته می‌شود.که همین مقدار را هم نباید قبول می‌کردند ؛ چرا که شده دستاویزی برای امریکا که می‌گوید ایران قطعنامه و برجام را نقض کرده است. البته در برجام مطلقا اسم موشک نیامده اما در قطعنامه 2231که مرتبط با برجام و پیوست برجام است آمده است.

 

 

منبع: صبح توس

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *