ارگان‌ها قانون را دور میزنند

رئیس اتحادیه هتل‌داران مشهد خراسان رضوی گفت: متاسفانه برخی ارگان‌ها و موسسات عالی کشور زائرسرا و مهمان‌پذیر را به نام مامورسرا یا واحد آموزشی و رفاهی اداره می‌کنند. با این ترفند قانون دور زده می‌شود و در نتیجه اتحادیه هتل‌داران حق ورود و نظارت بر این مراکز را ندارد.

محمد قانعی در گفت‌وگو با خبرنگار «صبح‌امروز» افزود: ممکن است در بحث ورود مسافر به مشهد کاهش نداشته باشیم ولی قطعا در اشغال تخت‌های هتل‌ها با کاهش جدی روبرو بوده‌ایم. بیش از دو سوم گردشگران خارجی ما شامل ورودی از عربستان و بحرین بودند که آنها را از دست داده‌ایم. شاید عدم حضور این افراد در مشهد برای مهمان‌پذیرها محسوس نباشد ولی قطعا هتل‌ها این خلا را احساس کرده‌اند.

قانعی در خصوص ساماندهی مراکز اقامتی تحت نظر ارگان‌ها دولتی اظهار کرد: اتحادیه هتل‌داران از سال 86 به دستور استاندار و با همکاری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی پیگیر این موضوع بوده و‌ در پی آن ستادی تشکیل شد که زائرسراها و مهمان‌پذیرهای دولتی ساماندهی شوند و زیر نظر این اتحادیه فعالیت کنند.

وی افزود: این زائرسراها و مهمانپذیرها قرار بود تحت نظر اتحادیه هتل‌داران و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی فعالیت کنند و به تدریج براساس قانون بهره‌برداری و مدیریت آنها واگذار شوند تا از بودجه عمومی استفاده نکنند. اما متاسفانه به دلیل مقاومتی که تهران انجام داد و همکاری لازم را صورت نداد این امر محقق نشد.

رئیس اتحادیه هتل‌داران مشهد خراسان رضوی ادامه داد: البته تعداد خیلی کمی از واحدهای اقامتی سازمان‌ها، نهادها، ارگان و شرکت‌های وابسته تحت پوشش قرار گرفتند و از حالت دولتی خارج شدند ولی بقیه همچنان مثل قبل فعالیت دارند. به خصوص برخی نهادهای نظامی و انتظامی که متاسفانه که به طور جدی به این حوزه وارد شده‌اند و تعداد واحدهای خیلی زیادی دارند و در حال توسعه نیز هستند.

قانعی تصریح کرد: ما بارها به این مشکل اعتراض کرده‌ایم و حتی کار به سازمان بازرسی کل کشور نیز کشیده شد، در مجلس نیز مطرح شد و قرار است به طور جدی مورد بررسی قرار بگیرد اما تا بحال نتیجه خاصی حاصل نشده است.

وی در خصوص این موضوع که چه کسانی در مقابل این کار مقاومت می‌کنند گفت: این نهاد‌هایی که در مشهد هتل دارند عمدتا مربوط به ارگان‌های مرکزی کشور هستند و هیئت مدیره آن از تهران انتخاب می-شوند و زیر نظر وزارتخانه‌ها و موسسات عالی کشور هستند. بنابراین اعتراض ما در تهران با مقاومت شدید روبرو می‌شود.

قانعی در مورد این که چگونه برخی مقابل قانون مقاومت می‌کنند تصریح کرد: متاسفانه گاها این ارگان‌ها زائرسرا و مهمان‌پذیر را به نام مامورسرا یا واحد آموزشی و رفاهی اداره می‌کنند. با این ترفند قانون دور زده می‌شود در نتیجه ما حق ورود به این مراکز را نخواهیم داشت و کار از حیطه اتحادیه هتل‌داران خارج می-شود.

رئیس اتحادیه هتل‌داران مشهد خراسان رضوی در خصوص نمایشگاه معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری و زیارت خراسان رضوی که قرار است دی ماه در مشهد برگزار شود، گفت: اتحادیه هتل‌داران از هر رویدادی که در شهر، کشور و حتی خارج از آن صورت گیرد و موجب معرفی توانمندی‌های مشهد شود استقبال می‌کنیم. این نمایشگاه خوشبختانه بحث شرکت‌هایی که در تجهیز هتل‌داری فعالیت دارند را مطرح می‌کند که باعث می‌شود همکاران ما با بازدید از این نمایشگاه در راه تجهیز هتل‌های خود قدم برداند.

وی افزود: همچنین کارگاه‌های آموزشی پیش‌بینی شده برای آشپزی، زبان و میزبانی بسیار مفید است، از طرفی معرفی توانمندی‌های استان در بخش پذیرایی را داریم که می‌توانیم آن را در معرض دید عموم قرار دهیم و در آخر انعکاس خبر این رویداد و حضور هتل‌داران و آژانس‌های مسافرتی سایر شهرهای کشور باعث می‌شود بیشتر با توان‌مندی‌های مشهد آشنا شوند.

 

 

سرویس اقتصادی «صبح امروز»

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *