آش نخورده و دهان سوخته؟

حقوق؛ بحث شیرینی که هر شاغلی را سر ذوق می‌آورد و گاهی شنیدن حقوق دیگران رشک برانگیز می‌شود. اما کسی با حقوق دیگران مشکلی ندارد تا جایی که بداند این پول از حق او پرداخت نمی‌شود. این موضوع هم نکته‌ای است که باید بسیار مورد توجه باشد و هم یک نقطه ضعف بزرگ است. اما چگونه؟

مدتی است که بحث حقوق نمایندگان موضوع داغ رسانه‌های و جمع‌های مردمی است. این بحث زمانی ایجاد شد که حرف از افزایش حقوق نمایندگان مجلس در رسانه‌ها پیچید. تکذیب لاریجانی و تاج‌گردون در این خصوص روشنگری می‌کند و اظهار نارضایتی برخی از نمایندگان از حقوق خود بر شایعات دامن می‌زند.

هربحثی از حقوق مسئولین اذهان عمومی را به سمت حقوق‌های نجومی سوق می‌دهد و هر حرفی از افزایش حقوق این افراد، عده‌ای را که حقوق‌های پایینی دارند و یا از عمده مردمی هستند که در شرایط مالی سخت به سر می‌برند را تحریک و خشمگین می‌کند. اما آیا هر افزایش حقوقی ناعادلانه است؟ آیا حقوق مسئولینی مثل نمایندگان مجلس مکفی است؟ و مهم‌تر این‌که آیا افزایش حقوق برای نماینگان مجلس در راه است؟

«صبح‌امروز» برای گرفتن پاسخ این سوالات به سراغ دو نماینده خراسان رضوی رفته است و از شرایط حقوقی و صحت موضوعات مطرح شده پرسیده است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت : بیشتر این صحبت‌های مطرح شده نوعی فضاسازی برای منحرف کردن اذهان عمومی از اتفاقاتی که در پشت پرده‌های مسائل سیاسی، بین‌الملل و لایحه بودجه در حال رخ دادن می‌باشد

حجت‌الاسلام و المسلمین نصرالله پژمانفر افزود: من هنوز در جریان اعداد و ارقام دقیق این موضوع نیستم اما در هر صورت امروز با جمعی از نمایندگان نامه‌ای امضا کردیم که افزایش حقوقی برای نمایندگان صورت نگیرد و حتی همان افزایش ده درصدی حقوق کارکنان دولت شامل نمایندگان مجلس نشود.

وی ادامه داد: البته این پنج میلیون و اندی حقوقی که به نمایندگان پرداخت می‌شود کفایت این حجم از امور را نمی‌کند اما به هرحال من اعتقاد دارم که مسائل زندگی نماینده باید در کنار مردم باشد و افزایش حقوق هیچ توجیهی ندارد.

پژمانفر در ادامه تصریح کرد: بیشتر این صحبت‌های مطرح شده نوعی فضاسازی برای منحرف کردن اذهان عمومی است از اتفاقاتی که در پشت پرده‌ مسائل سیاسی، بین‌الملل و لایحه بودجه در حال رخ دادن است. در بودجه سال آینده افزایش شدید مالیات‌ها و رکود شدید پیش‌بینی شده است. بحث افزایش حقوق نمایندگان مجلس مطرح می‌شود تا مجلس در این فشار موضع انفعالی داشته باشد تا یک‌سری افراد با استفاده از این انحراف اذهان به اهداف خود دست پیدا کنند.

وی افزود: اگر طرح یا لایحه‌ای قرار است مطرح شود باید در مجلس این اتفاق بیفتد و حقوق دستگاه‌ها نیز به صورت قانون در مجلس مطرح نمی‌شود. فرض کنید اگر هم کسی چنین پیشنهادی ارائه داده باشد بدین معنا نیز که این اتفاق در حال رخ دادن است.

پژمانفر در پایان گفت: بیاییم به واقعیت قضایا نگاه کنیم. آیا نماینده مجلس اضافه‌کار دریافت می‌کند؟ یا چیزی به نام حق ماموریت دارد؟ خود من در هر ماه 5 بار به مشهد می‌آیم و بازمی‌گردم، هزینه‌های بسیاری در بحث دفاتر و مراجعات وجود دارد که هیچ‌گاه دیده نشده است. پس این‌ها بحث انحرافی برای منحرف کردن اذهان عمومی است.

نماینده مردم کاشمر، بردسکن و خلیل‌آباد در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با «صبح‌امروز» گفت: تمام صحبت‌ها در مورد این لایحه کذب است. چنین چیزی هرگز در مجلس مطرح نشده است، آقای لاریجانی نیز از تریبون مجلس این موضوع را تکذیب کردند و آقای تاج‌گردون در مصاحبه خود به صورت ریز به این موضوع پرداخته است که این موضوع واقعیت ندارد.

بهروز بنیادی در خصوص حقوق نمایندگان افزود: نمایندگان حقوق زیادی دریافت نمی‌کنند و حتی خیلی از نمایندگان حقوق خود را از سایر ارگان‌ها دریافت می‌کنند. من با چهار دفتر همان حقوقی را دریافت می‌کنم که یک نماینده با یک دفتر دریافت می‌کند که با هزینه‌های این‌روزهای کشور اصلا این حقوق پاسخگو نیست اما کسی این موضوع را بیان نمی‌کند.

بنیادی ادامه داد: قطعا چنین چیزی در مجلس مطرح نشده ، بودجه مجلس مشخص است و در هیئت رئیسه مطرح می‌شود. در این دوسالی که نماینده بودم چیزی بیشتر از درصدی که به سایر کارکنان دولت اضافه می-شود، اضافه نشده است. تمام حقوق‌ها مثل سابق است و حداقل برای شخص من چیزی بیشتر از ارقام اعلام شده واریز نشده است.

وی افزود: چنین صحبت‌هایی در مجلس هرگز مطرح نمی‌شود و تنها مبلغی به عنوان بودجه مجلس اعلام می‌شود که در آن ریز استفاده‌های این مبلغ مشخص می‌شود. همه چیز بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری و قانون اداری استخدامی است. بر اساس این قوانین هر کس از دستگاهی می‌آید می‌تواند حقوق خود را از همان دستگاه دریافت کند چون رقم بالاتری است. مثل اساتید هیئت علمی دانشگاه که حقوق خود را از آنجا دریافت می‌کنند و اگر گاهی ارقام بالای ده میلیون اعلام شده مربوط به این نماینده‌ها می‌باشد.

بنیادی در پایان تصریح کرد: مجلس برای خودش حقوق وضع نمی‌کند و براساس قانون اداری استخدامی و مدیریت خدمات کشوری تصمیم‌گیری می‌شود. این هجمه‌ای که به مجلس وارد می‌شود به سمت تمام قوا هست و مدتی است که این شیوه آغاز شده است و قوه مققنه نیز از این قائده مستثنا نبوده است. افرادی که این جنگ روانی را راه اندازی کرده‌اند می‌دانند حساسیت مردم روی مسائل مالی است ولی من اکیدا مباحث مطرح شده را تکذیب می‌کنم و این در بودجه سال آینده اثبات می‌شود.

 

 

گزارشی از رضا شجاع

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *