زباله مشهد در کیسه رضویه

بخشدار بخش رضویه شهرستان مشهد گفت: بخش رضویه را یک منطقه خدمت‌رسان برای شهر مذهبی مشهد می‌دانیم و این بخش در خدمت جمعیت بیش از سه میلیون نفری شهر مشهد است اما با این وجود، متاسفانه بار سنگین مشهد بر دوش ماست و زباله‌ها در اطراف شهر رضویه و نیز روستاها تخلیه می‌شود.

مهدی زارعی کلات اظهار کرد: طبق صحبتی که انجام شد روزانه حدود 2000 تن زباله در شهر مشهد تولید می‌شود و از این مقدار به صورت روزانه حدود دو سوم در جاده زیارتی میامی نزدیک به امام زاده یحیی ‌بن زید در فاصله 4 الی5 کیلومتری، 1300 تن زباله در آن محل دفن می‌شود و شیرابه‌ای که از ماشین‌ها در مسیر راه میامی و پنج میلیون زائری که از این جاده تردد می‌کنند باعث تصادف و لغزندگی جاده می‌شود.

بخشدار بخش رضویه شهرستان مشهد عنوان کرد: قرار بر این است که برای آن منطقه مرکز پسماند یک کارخانه کمپوست ساخته شود اما متاسفانه راه‌اندازی نشد و یک کانون آلودگی که ابتدا از مشهد آغاز و در نهایت به این محل ختم می‌شود و در کنار‌ آن مرکز پسماند، روستاهایی وجود دارد که متاسفانه ساکنین آن‌ها به ویژه کودکان دچار بیماری سالک هستند.

وی تصریح کرد: آمار بیماری سالک در آن منطقه 150 درصد افزایش یافته است و این موضوع یکی از بزرگ‌ترین مشکلات عمده در این منطقه است و شهرداری مشهد در قبال این مسئله اقداماتی را به کار نمی‌گیرند و این زباله‌ها در جاده بر اثر باد پراکنده شده و آلودگی زیست محیطی را ایجاد می‌کند.

زارعی اضافه کرد: ماشین‌های عظیم الجثه‌ای که برای حمل زباله در جاده‌ها حرکت می‌کنند باعث از بین رفتن جاده شده و این اقدام از صبح زود آغاز و تا نیمه‌های شب ادامه دارد.

وی افزود: در بخش رضویه چرم شهر نقطه قوت، توان و ظرفیت ما به شمار می‎رود اما در عین حال که  فرصت است دومین کانون آلودگی محسوب می‌شود و نیز تبدیل به تهدید شده چراکه در ثانیه حدود 7 الی 8 لیتر فاضلاب صنعتی بسیار مخرب از کارخانه و شهرک صنعتی خارج و داخل کشف‌رود بدون تصفیه تخلیه می‌شود.

 

تخلیه فاضلاب در کشف‌رود ادامه دارد

بخشدار بخش رضویه خاطرنشان کرد: در کنار این فاضلاب مایع، فاضلاب پسماند جامد هم وجود دارد که بخشی از‌ آن داخل محل دفن پسماند زباله شهرداری تعدیل می‌شود و متاسفانه بعضی از آن‌ها هم به صورت دپوهای کوچک و بزرگ در اطراف این شهرک صنعتی به صورت غیر استاندارد رهاسازی می‌شود و یک معضل بزرگی را آن‌ها از چرم شهر به وجود آورده‌اند.

وی اظهار کرد: در فاصله یک کیلومتر پایین‌تر کشف‌رود قرار گرفته و متاسفانه براساس یک توافق موقتی که 15 سال از آن می‌گذرد، تخلیه فاضلاب تانکری را داریم که روزانه بین 300 الی 600 تانکر فاضلاب از شهر مشهد و گاها از طرقبه و شاندیز در بستر کشف‌رود تخلیه می‌کنند و این فاضلاب خانگی است و متاسفانه فاضلاب کارگاه‌های صنعتی، بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و رستوران‌ها در این منطقه وجود دارد.

زارعی کلات تصریح کرد: در بعضی از این مناطق فاضلاب را کاملا ناشناخته کرده و نمی‌دانیم این فاضلاب از کجا تولید و یا تخلیه می‌شود و این امر چندین آسیب همزمان مانند پوشش گیاهی، جانوری و… را در کشف‌رود به وجود می‌آورد و به شدت در معرض تهدید است و روستاهایی که در اطراف این منطقه وجود دارد در اثر فشار بوی نامطبوع، انتشار آلودگی‌ها، بیماری‌ها و ویروس‌ها اهالی این مناطق را مورد اذیت و آزار قرار داده است.

وی افزود: فاضلابی که در حال رهاسازی است به پایین دست می‌رسد و توسط کشاورزان برداشته و در اراضی و کشت و کار مورد استفاده قرار می‌گیرد و متاسفانه تبدیل به محصولی می‌شود که در مغازه‌‌های شهر مشهد نصیب افرادی که تولیدکننده فاضلاب هستند، می‌شود.

بخشدار بخش رضویه اضافه کرد: در فاصله 500 متر چهارمین آلودگی یعنی تصفیه‌خانه اولنگ است که این تصفیه‌خانه در حوزه جغرافیایی بخش رضویه و نزدیک به شهر رضویه بنا شده و فاضلابی که در شبکه خانگی در مشهد استحصال می‌شود وارد این تصفیه‌خانه شده و در حوضچه‌های بسیار بزرگی که برای تصفیه است از یک تا 20 روز نگهداری و تصفیه صورت می‌گیرد.

وی عنوان کرد: فاضلاب تصفیه شده در قالب یک پساب تولید و در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد که متاسفانه با آن فاضلاب تانکری مخلوط می‌شود و از این زحمتی که برای تصفیه‌خانه کشیده شده را دچار مشکل می‌کند و ظرفیت فاضلابی که وارد شبکه می‌شود این قدر بالاست که تصفیه‌خانه هم نمی‌تواند 24 ساعت اقدام به تصفیه فاضلاب کند و به ناچار در بعضی از روزها این فاضلاب ممکن است وارد کشف‌رود شود و بستر منطقه را آلوده کند.

 

تاثیر آلودگی بر ذهن دانش‌آموزان

وی با بیان اینکه بوی نامطبوع و انتشار ویروس‌ها و آلودگی‌ها در یک فاصله بسیار کم وارد شهر رضویه با جمعیت چند هزار نفری می‌شود و مشکلاتی را به وجود می‌آورد، گفت: طی یک نظرسنجی و تست پزشکی که برای دانش‌آموزان سال اول دبستان انجام شد کودکانی که در روستاهای ساکن مسیر دارای کم‌ترین بهره‌ هوشی هستند ناشی از آلاینده‌هایی است که در محیط‌زیست منتشر می‎شود و در تغذیه، آب شرب، زندگی و تنفس آن‌ها اثرگذار است و دانش‌آموزان دچار یک افت تحصیلی، هوشی و  سلامت جسمی هستند.

زارعی کلات تصریح کرد: این موضوع متاسفانه ممکن است در نسل‌های آینده اثرهای بسیار بدی داشته باشد و همچنین اختلالات ژنتیکی را در منطقه به وجود آورد، 100 واحد شن‌شویی وجود دارد که تعدادی از آن‌ها تا عمق 20 الی 30 متر هستند که گود کردند و این یک ضربه بزرگ زیست محیطی است و متاسفانه نمی‌توانیم جبران خسارت کنیم و افراد از آن معادن شن برداشت می‌کنند و در مشهد، آپارتمان‌ها و برج‌های چند طبقه استفاده می‌شود و کامیون‌های حمل شن یکی دیگر از مشکلات این منطقه به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: در تپه سلام 100 واحد صنعتی وجود دارد و افراد پساب‌هایی را تولید می‌کنند که باید دفع اصولی شود و متاسفانه این پساب‌ها به صورت پراکنده در اطراف روستاها رهاسازی شده و این گرد و خاک حاصل از این پسماندها است که برای مردم منطقه آسیب‌هایی را به همراه دارد و متاسفانه سابقه بیماری‌های ریوی و تنفسی در مردم بیشتر شده و ما از این موضوع بسیار دچار خسران و ضرر هستیم.

 

اقدامات بی‌نتیجه

بخشدار بخش رضویه خاطر نشان کرد: یکی از مشکلاتی که در حوزه غیر اصولی پسماندها به وجود آمده  این است که افراد پسماندها را در بستر رودخانه‌ها تخلیه می‌کنند و در اثر یک بارندگی شدید ممکن است تعدادی از گذرگاه‌ها و پل‌ها را مسدود کند و متاسفانه سیلاب داخل جاده‌های اصلی و معابر را بپوشاند و خسارات بسیار زیادی را به وجود آورد.

وی اضافه کرد: با پیگیری‌هایی که صورت گرفت توانستیم محلی دائمی برای دفن پسماندها پیدا کنیم و اگر رعایت کنند و تخطی انجام نشود می‌توانیم تا حدودی این موضوع را کنترل کنیم، حضور دامداران داخل بافت روستا و مدرسه منجر به بوی نامطبوع و فشار آلودگی می‌شود و به عبارتی انسان و دام در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند که این موضوع دارای مشکلاتی است و مردم توانمندی اداره چنین کارگاه‌های دامداری‌ بزرگ را ندارند و لزوم جابه‌جایی آن‌ها بسیار جدی است و باید این کار صورت گیرد.

زارعی کلات اظهار کرد: در این زمینه اقداماتی صورت گرفت اما متاسفانه به نتیجه نرسید و راهکار ما تجمیع تمام دامداران در یک فضای مجزا و مخصوص است که مکان آن دیده و حتی خریداری شده اما موضوع زیست محیطی در آن وجود دارد، مجتمع صنعتی گوشت با توجه به مزایایی که دارد با مشکلاتی مانند انتشار بوی نامطبوع، آلودگی و … مواجه هستیم و نیز  دفع گه‌گاه غیر اصولی پسماند که قبل از کشتار گوسفند و گاو به وجود می‌آید از جمله مشکلات بخش رضویه است.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *