آمریکا، خوب یا بد؟

محمدصادق جوادی‌حصار، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی و حمید رسایی نماینده اصولگرای مجلس نهم با موضوع «آمریکا، خوب یا بد؟» با یکدیگر مناظره کردند.

حمید رسایی در ابتدای این مناظره که به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، گفت: وقتی ما می‌خواهیم درباره خوبی یا بدی هر چیز صحبت کنیم نیاز به یک شاخص داریم، اگر شاخص نداشته باشیم چگونه می‌توانیم کیفیت  یک موضوع را اندازه‌گیری کنیم، ملاک خوبی یا بدی آمریکا چیست؟ ملاک آیات قرآن و روایات و سیره اهل‌بیت در موضوع استکبار و مقابله با استکبار است، ملاک بیانات امام خمینی(ره) است، ملاک مواضع مقام معظم رهبری است، ملاک قانون اساسی یا ملاک منفعت مردم است؟

در ادامه محمدصادق جوادی‌حصار با بیان اینکه «من هم اتفاقاً در پی همین مسئله هستم»، تصریح کرد: باید برای بحث یک چارچوب تعریف کرده و آن را در این چارچوب پیش ببریم. به نظر من در این بحث منفعت ملی بهترین شاخصی است که می‌توانیم انتخاب کنیم، منفعت ملی و آسایش عمومی می‌تواند برای ما ملاک خوبی باشد، اما ممکن است برای کشورهای دیگر ملاک چیز دیگری باشد.

رسایی در پاسخ به اظهارات جوادی حصار خاطرنشان کرد: اگر شاخص ما برای اینکه بفهمیم آمریکا خوب یا بد است، منفعت ملی باشد کار بسیار راحت‌تر است چراکه تاریخ آن در برابر ماست. بر اساس این ملاک ما به عقب بر می‌گردیم و می‌بینیم زمانی در این کشور نظام پادشاهی حاکم بود که ملت در آن هیچ نقشی نداشت و این نظام منافع آمریکا و اسرائیل در منطقه را تأمین می‌کرد، به همین دلیل آمریکا با آن هیچ مشکلی نداشت، حتی ساخت نیروگاه اتمی بوشهر هم در دوران پهلوی شروع شد.

وی با بیان اینکه «ما انقلاب کردیم که منافع ما تأمین شود»، ادامه داد: آقای جوادی‌حصار آیا ما روزی که انقلاب کردیم احساس نکردیم منافع ملی ما در آن نیست؟ البته شاه هم می‌گفت می‌خواهم منفعت ملی را تأمین کنم و اگر منفعت ما در ارتباط با آمریکا بود ما نباید انقلاب می‌کردیم.

رسایی بیان کرد: مشکل ما این است که بسیاری از آن‌هایی که در انقلاب نقش داشتند و الان مدافع ارتباط با آمریکا هستند، موضعشان عوض شده، حتی همین آقای روحانی و مواضعی که ایشان دارند بعضاً عوض شده و تغییر کرده‌اند. اگر ملاک منفعت ملی باشد آقای جوادی‌حصار گزارشی دهند که بعد از انقلاب کجا آمریکا در روابطی که یک وزنه‌ای ازآن باز شده خدمتی به ما کرده‌اند که آخرین آن برجام بود که آن کسی که زیر علمش سینه می‌زد امروز می‌گوید مذاکره با آمریکا دیوانگی است.

جوادی‌حصار در پاسخ با اشاره به اینکه «قرار گرفتن من در این جایگاه به معنی دفاع از آمریکا نبوده و قرارگیری شما به معنی مبارزه با آمریکا نیست»، گفت: بحث من بحثی عقلانی و بر سر منافع ملی ما است، نه منافع ملی آمریکا. منفعت ملی یعنی در روابط ملی ما با سایر کشورهای دنیا چقدر به مردم ایران منفعت می‌رسد، منفعت ایران در چند حوزه ملاک است که مهم‌ترین آن منفعت اقتصادی است.

وی با بیان اینکه «آنچه که می‌گویم ناظر به تاریخ و اسناد محکم تاریخی است»، افزود: ما انقلاب اسلامی را برای اقتصاد نکردیم، انقلاب اسلامی برای استقلال و آزادی اتفاق افتاد. عنصری که در جامعه آن روز ایران به شدت کمیاب بود آزادی و استقلال سیاسی بود و همه شاخصه‌های موجود نشان از آن دارد ایران پیش از انقلاب در ریل توسعه اقتصادی قرار داشت و کشور اول منطقه از نظر اقتصادی و نظامی بود، اما آنچه مردم را به ستوه آورد عدم استقلال سیاسی و آزادی سیاسی بود، به همین دلیل اکثر شعارهای انقلاب سیاسی بود.

عضو شورای مرکزی حزی اعتماد ملی اضافه کرد: دورانی ایران الگوی منطقه بود و همه ایران را الگوی پیشرفت اقتصادی خود قرار داده بودند، اما بعد از انقلاب الگوی ایران، ژاپن اسلامی شد، پس ازآنکه به آن‌ها نرسیدیم الگوی ما شد کره‌جنوبی که به آن‌ هم نخواهیم  رسید و احتمالاً تا چند سال دیگر افغانستان الگوی ما شود. از رئیس‌جمهور اندونزی پرسیدند نوع ارتباط شما با آمریکا به عنوان یک کشور مسلمان چیست، گفت ما هم با آمریکایی‌ها مشکلاتی داریم، اما ما آمریکا را گاو شیرده می‌دانیم که آن را می‌دوشیم، اما ایران با شاخ آن در افتاده است.

وی با اشاره به اینکه «قرار نیست منفعت ملی را با احساس و شعار انتخاب کنیم»، تصریح کرد: منافع ملی یک امر نسبی است. اگر امروز ما می‌توانیم با روسیه، انگلیس، چین کمونیست و همه کشورهای دنیا رابطه داشته باشیم و آمریکا را تابو کنیم و بگوییم ما با آمریکا نمی‌توانیم رابطه داشته باشیم، این می‌شود که ما باید یک شاغولی برای خودمان درست کنیم که هرکس صدایی داد بگوییم این آمریکایی است و بعد هم کار خودمان را انجام دهیم و الا منفعت ملی در سبد خانواده ایرانی از هر طریقی بیاید خوب است، از طریق آمریکا هم بیاید خوب است.

جوادی‌حصار خاطرنشان کرد: بهترین روش ما این است که با دنیا تعامل داشته باشیم، از جمله با آمریکا و به نظر بنده آمریکا از نظر کلی هیچگونه مشکلی ندارد و در دولت‌های مختلف تلاش کردند با آمریکا رابطه بر اساس موازنه برقرار کنند، اما به دلیل اینکه آن‌ها هم به دنبال منافع خودشان هستند، نتوانستند.

در ادامه این مناظره رسایی با بیان اینکه «من نفهمیدم منفعت ملی ما چگونه در ارتباط با آمریکا تأمین می‌شود»، عنوان کرد: ما در برابر آن‌ها تجربیاتی داریم که آخرین آن [برجام] جلوی چشمشان است، نتیجه آن چه بوده؟ من می‌گویم شما گزارشی از نتیجه برجام که مردم 5 سال منتظر آن بودند بدهید و بگویید اینکه مذاکره کردیم نتیجه آن چه شد که می‌خواهند درهای دیگر مذاکره را باز کنند و تیتر می‌زنند که چرا ما نباید با آمریکا در موضوع موشکی مذاکره کنیم و برای مذاکره بر سر برنامه موشکی مقدمه چینی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه «این درست است که بسیاری از کشورها که ما با آن‌ها رابطه داریم منافع خود را می‌بینند و حتی برخی روحیه استکباری دارند»، بیان کرد: حتی روسیه که ما سر سوریه با آن تعامل داریم به دنبال منافع خودش است، روسیه سرباز ما نیست، اما هنر جمهوری اسلامی این بود که توانست آقای پوتین را توجیه کند داعش به ضررت است و اگر تو نیایی و در سوریه نجنگی فردا باید در کشور خودت با داعش بجنگی و ما توانستیم از روسیه در راستای منافع خود استفاده کنیم و آن هم منافع خود را دنبال می‌کرد، اما رابطه روسیه با ما یک رابطه استکباری و از موضع برتر و مانند آمریکا فریبکارانه نیست.

این نماینده اصولگرای مجلس نهم با اشاره به توافق سعدآباد، گفت: توافق سعدآباد را امضا کردند و نتیجه این شد که ما به همه تعهدات خود عمل کردیم و همه چیز را پلمب کردیم، اما آن‌ها به هیچ‌کدام از تعهدات خود عمل نکردند و بعد مقام معظم رهبری گفتند با توجه به اینکه آن‌ها به توافقات خود عمل نمی‌کنند همان دولتی که پلمب کرده باید پلمب‌ها را باز کند که بعد به همین دلیل غربی‌ها این را بهانه کردند و تحریم کردند و تحریم‌ها افتاد در دوره آقای  احمدی‌نژاد که در سال اول سه قطعنامه و در پنج سال بعد سه قطعنامه صادر شد.

وی با بیان اینکه «ما روی موضع خود ایستادیم»، ادامه داد: الان دارد استقلال ما از بین می‌رود و به ما می‌گویند نباید فکر کنی و نباید خودت بسازی، در صورتی که اگر موضوع هسته‌ای است پاکستان هم بمب هسته‌ای دارد، اما تحت هیچ فشاری نیست. موضوع هسته‌ای نیست، بهانه است. در حقوق بشر و تروریست هم همین‌طور است.

جوادی‌حصار در ادامه خطاب به رسایی گفت: پیش از این بارها در مورد برجام بحث شده است، بحث ما بر سر آمریکاست و شما می‌روید سراغ برجام و این یعنی من در این موضوع حرفی برای گفتن ندارم. بحث من با شما بر اساس منافع ملی بود و اگر سبد خانوار ایرانی و فایده روابط برای شهروند ایرانی ملاک است با شاخص بانک مرکزی ایران، درآمد سرانه خانواده ایرانی قبل و بعد از انقلاب چقدر بوده است؟ با پاسخ به این پرسش می‌توان به سادگی فهمید که دعوای ما با آمریکا به ضرر شهروند ایرانی تمام شده یا به نفع آن.

وی با بیان اینکه «ما نمی‌گوییم تسلیم آمریکا شویم»، ادامه داد: ما همانگونه که می‌توانیم با بقیه منفعت‌طلبان جهان بر سر منافع خود مذاکره کنیم و به نتیجه برسیم، می‌توانیم با آمریکا هم مذاکره کنیم. منتها یک عده  دوست دارند یک تابویی درست کرده و بگذارند جلو و همش بگویند مرگ بر فلانی تا ما کار خودمان را انجام دهیم. یک عده نانشان در دعوا تأمین می‌شود، اگر فضا شفاف و عقلانی باشد شعار گلوپاره کن دیگر رونقی ندارد.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با اشاره به اینکه «باید دید منفعت ملی ما در این منازعات چند درصد رشد یا کاهش پیدا کرد»، اظهار کرد: درست است پاکستان موشک و بمب هسته‌ای دارد، اما آیا تا کنون بر روی موشک خود نوشت اسرائیل باید نابود شود و شلیک کند، برخی می‌خواهند جنگ راه بیاندازند و بعد بگویند وضعیت جنگی است. بحث من منفعت ملی است و چرا ما باید به بحث‌های دیگر بپردازیم.

وی افزود: ایالات متحده امریکا هم می‌تواند خوب باشد و هم می‌تواند بد باشد، باید از دیدگاه منفعت ملی و امنیت ملی به آن نگاه شود واین یک امر نسبی است و هیچ کس نمی‌تواند بگوید جمهوری اسلامی خیر مطلق و آمریکا شر مطلق است.

در ادامه این مناظره رسایی با بیان اینکه «منفعت ملی یک شاخص و نمونه می‌خواهد»، بیان کرد: من نمی‌گویم ما با آمریکا رابطه نداشته باشیم، حرف من این است که باید نمونه‌هایی که پیش از این با آمریکا رابطه داشتیم را بررسی کنیم قبل از اینکه یک عده‌ای جلو رفته برای مذاکره سر موضوعات دیگر اعلام آمادگی کنند. شما می‌گویید اگر آمریکا اینگونه نبود و آنگونه نبود می‌توان با آن رابطه داشت، اما آمریکا اینگونه است.

وی با بیان اینکه «آمریکا خود از درون در حال فروپاشی است و مشکلات ما با رابطه داشتن و به آمریکا تکیه کردن حل نمی‌شود»، گفت: اگر بحث ما رابطه با آمریکا بود پس چرا ما چرا انقلاب کردیم، اتفاقاً مشکلات مردم به خاطر این نیست، مشکلات ما به دلیل این است که ما از مدیران سالم و متخصص و جوانان در مدیریت خود استفاده نمی‌کنیم.

رسایی با بیان اینکه «من معتقدم هر دولتی که به آرمان‌های امام، انقلاب، قانون اساسی و اسلام پایبند بوده موفق‌تر بوده»، تصریح کرد: من معتقدم بیش‌تر خدمات در دولت احمدی‌نژاد انجام شد و کاری ندارم که او در حال حاضر چه می‌کند، هر آدمی می‌تواند تغییر کند، اما من معتقدم در آن مقطع بیش‌ترین خدمات را داشت، اما سوال من این است که به جزسال‌های اول انقلاب و دو دولت احمدی‌نژاد همه دولت‌ها در دست گروه‌های اصلاح‌طلب بوده پس باید علت مشکلات کشور را در دورن خود جست‌وجو کنید.

وی اضافه کرد: علت این بود که انقلابیون ما عوض شدند و تغییر کردند، آن‌ها انقلاب کردند که نه به آمریکا بگویند، اما بعدها که زندگی‌هایشان عوض شد و تغییر کردند معلوم است که آمریکا خوب می‌شود. مشکل این است که انقلابی حاکم نیست و الا مشکلات کشور حل می‌شود.

جوادی‌حصار در ادامه این مناظره خاطرنشان کرد: درست می‌گویید دولت در زمان جنگ تحمیلی 8 سال کشور را در شرایط جنگ اداره کرد، نخست وزیر وقت کشور را به بهترین نحوه ممکن اداره کرد و بدون درگیری به نفر بعد خود تحویل داد. آقای هاشمی‌رفسنجانی کشور را اداره کرد که مقام معظم رهبری گفتند هیچ‌کس برای من هاشمی نمی‌شود و نشد.

وی اضافه کرد: همچنین اصلاحات 8 سال کشور را به بهترین نحو اداره کرد و مطمئناً اگر یک ریال تخلف از رئیس دولت اصلاحات دیده بودید وی را از برج ایفل آویزان کرده بودید؛ اگر برای شعور ملت احترام قائل شوید این حرف‌ها را نمی‌زنید.

رسایی با اشاره به اینکه «مشکل ما نبود رابطه با آمریکا نیست»، تصریح کرد: مشکل ما تغییر شیوه مدیریت و زندگی در مسئولان است.

همچنین جوادی‌حصار با اشاره به اینکه «با شعار دادن کار پیش نمی‌رود»، خاطرنشان کرد: اینکه ما باید در پی منافع خودمان باشیم و سیاست صلح‌جویانه داشته باشیم یک امر عقلانی است و سیاست نظام جمهوری اسلامی از اول بر این اساس بوده است و اگر ما بتوانیم این عزت را به دست آوریم، بعد می‌توانیم با آمریکا هم حرف بزنیم.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *