تصویب هفت طرح اشتغال‌زایی در کارگروه اشتغال خواف

مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواف گفت: هفت طرح اشتغال‌زایی در حوزه صنایع‌دستی، بنا است که توسط کارگروه اشتغال این شهرستان تصویب شود.

محمود باعقیده درباره طرح‌های اشتغال‌زایی افزود: این هفت طرح با هدف احیاء و ترویج هنرهای سنتی شهرستان و همچنین اشتغال تعدادی از هنرمندان حوزه صنایع دستی مصوب شد و از آنجایی که بنا بود تسهیلات در قالب مشاغل ارائه شود، یک نفر از هنرمندان به عنوان پشتیبان در نظر گرفته شد و دو تا سه نفر هم به عنوان تحت پوشش در هر طرح مشغول به کار خواهند شد.

وی ادامه داد: در واقع این طرح‌ها تنها برای هنرمندان حوزه صنایع دستی در نظر گرفته شده است که ما برای این موضوع هم آقایان و هم بانوان را مورد توجه قرار داده‌ایم اما با این وجود باز هم اکثرا طیف بانوان در این زمینه فعالیت دارند.

مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواف خاطرنشان کرد: از جمله شغل‌های این حوزه نمد مالی سنتی که محصولات آن شامل؛ انوات زیر انداز و پوشاک است که البته بیشتر به کشور افغانستان صادر می‌شود، همچنین دو طرح در زمینه کار با چرم است که انواع کیف را شامل می‌شود و سایر طرح‌ها هم در زمینه دوخت و دوز سنتی مانند گلدوزی روی پارچه، دوخت لباس محلی و ترمه بافی اجرا خواهد شد.

باعقیده افزود: البته به جز نمد مالی که کارگاه جداگانه‌ای دارد، سایر طرح‌ها در محیط خانه کار می‌شوند، در حال حاضر نیز از میان هفت طرح، پنج طرح مشغول به کار هستند و با این تسهیلات سعی در توسعه آن‌ها هستیم تا افراد بیشتری وارد کار شوند و دو طرح دیگر نیز پس از دریافت اولین مرحله تسهیلات آغاز به کار خواهند کرد.

وی در بخش دیگری این گفت‌وگو در خصوص شرایط مشمولان این طرح نیز تصریح کرد: در واقع مشمولان این هفت طرح اجرایی، نباید در مکان دیگری مشغول به کار باشند و در زمینه مورد نظر مهارت لازم نه به منظور داشتن مدرک تحصیلی بلکه داشتن مهارت تجربی نیز مورد نظر است؛ را داشته باشند.

با عقیده با اشاره به اینکه حوزه صنایع دستی در کشور وسیع است، رشته‌های بسیار زیادی را نیز در بر دارد و هنرمندان زیادی هم در این زمینه فعالیت دارند، خاطرنشان کرد: با این وجود متاسفانه به دلیل عدم حمایت متولیان این امر به ویژه در حوزه بازار فروش، اغلب هنرمندان، این حوزه را فراموش و ترک کرده‌اند و این موضوع خود باعث می‌شود که اغلب این فعالیت‌ها منسوخ شوند.

مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواف تاکید کرد: در حال حاضر مشکل اصلی هنرمندان، تسهیلات نیست بلکه فروش محصولات تولید شده است.

وی عنوان کرد: درخواست من این است که هم مردم سعی کنند از تولیدات صنایع دستی استفاده بیشتری داشته باشند و هم مجموعه ادارات که معمولا در طی سال به مناسبت‌های مختلف اقدام به برگزاری مراسم می‌کنند از تولیدات صنایع دستی به عنوان هدیه و یادبود به مهمانان استفاده کنند.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *