انعقاد 12 میلیارد تومان قرارداد در نمایشگاه پژوهش و فناوری

استاندار خراسان رضوی از انعقاد 12 میلیارد تومان قرارداد میان پژوهشگران با بخش دولتی و خصوصی در هجدهمین نمایشگاه پژوهش و فناوری استان خبر داد.

علی‌رضا رشیدیان شامگاه سه شنبه در اختتامیه هجدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری استان خراسان رضوی افزود: نمایشگاه استان خراسان رضوی طی سه سال گذشته همواره رتبه اول را در کشور کسب کرده است و امیدواریم امسال نیز بتواند به عنوان استان برتر انتخاب شود و جایگاهی که شایسته نام خراسان و دانشگاهیان،دانش‌ آموزان و طلاب است، را به دست آورد.

وی ادامه داد: امیدواریم این روند روبه رشد و توسعه پژوهش در استان همواره پیشرو‌ و صعودی باشد تا به جایی که شایسته ملت و کشور ماست دست یابیم.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه در آموزه‌های دینی و ملی ما همواره بر جایگاه پژوهش، علم، تفکر و آموزش تاکید شده است، عنوان کرد: اگر قرار باشد به مرزهای توانایی برسیم باید مرزهای علمی خود را گسترش دهیم که این امر جز از مسیر پژوهش محقق نخواهد شد.

رشیدیان اضافه کرد: پژوهشی که منطبق با نیازهای مختلف در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی باشد، مسلما سریعتر در صحنه عمل به کار گرفته خواهد شد و کمک زیادی به مدیران استان و الگوی خوبی برای بهره‌گیری از علم و‌دانش در حل معضلات استان باشد.

وی هدف از برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی آشنایی مردم با ظرفیت‌های علمی و پژوهشی استان دانست و عنوان کرد: امام خمینی (ره) همواره تاکید داشتند که «ما می‌توانیم» و امروز نمایشگاه پژوهش درواقع نمایشی از ظرفیت‌های فرزندان این آب و خاک برای تحقق شعار ما می‌توانیم است.

استاندار خراسان رضوی با تاکید براینکه پژوهشگران ما در تمام حوزه‌ها از جمله تحریم‌ها توانسته‌اند بسیاری از مشکلات کشور را حل کنند، اضافه کرد: بعضی از قطعاتی که تنها در شرکت‌های خارجی کشور تولید می‌شد، امروز با کیفیت بهتر توسط پژوهشگران تولید می‌شود؛ شرکت‌های دانش بنیان استان سال گذشته 10 میلیون دلار تولید داشتند که باعث افتخار است.

رشیدیان با اشاره به ایجاد نقطه تعامل بین پژوهشگران در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش وفناوری استان،گفت: ما شاهد فعالیت پژوهشگرانی از دانشگاه‌ها، مدارس، طلاب و حوزه علمیه در این نمایشگاه بودیم که فرصتی را فراهم کرد تا همه این پژوهشگران برای انجام کارهای بزرگتر با یکدیگر تعامل و مشارکت داشته باشند.

وی، این نمایشگاه فرصت بسیار مغتنمی برای سازمان‌ها و ادارات استان دانست و افزود: از مدیران اجرایی استان خواستاریم که در نمایشگاه‌های پژوهش و فناوری حضور فعالی داشته باشند و مدیران اجرایی نیز درصدی از بودجه ادارات که به آنان واگذار شده، را به پژوهش برای حل مسایل سازمان خود اختصاص دهند.

استاندار خراسان رضوی با اعلام اینکه در هجدهمین نمایشگاه پژوهش و فناوری 12 میلیارد تومان قرارداد بین پژوهشگران و سازمان‌ها منعقد شده است، بیان کرد: این نمایشگاه فرصت مطلوبی را برای تعامل و ارتباط پژوهشگران با سازمان‌ها و ‌بخش خصوصی فراهم کرد.

رشیدیان با بیان اینکه در زمینه پژوهش و پژوهشگر، سه مسئله سخت افزار، نرم افزار و نیروی انسانی اهمیت دارد، ادامه داد: مسئله بکارگیری و بهره‌برداری از پژوهش‌های علمی در صنعت و جامعه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی عنوان کرد: صنعتی که درجا بزند نمی‌تواند در عرصه رقابت بماند، بنابراین باید خود را به روز کند و برای به‌روز شدن باید دستش را به سمت پژوهشگران داخلی دراز کند نه خارجی.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه ایران راه پیشرفت و سعادت خود را با پیوند حوزه و دانشگاه می‌تواند طی کند، خاطرنشان کرد: ما امسال در نمایشگاه هفته پژوهش استان شاهد بودیم که پژوهشگران دانشگاهی با حوزه بسیار نزدیک کار می‌کردند که نشان می‌دهد ظرفیت همکاری میان آن‌ها وجود دارد؛ ما باید در تمام سال بتوانیم از تعامل آن‌ها برای پیشرفت استان بهره ببریم.

رشیدیان با اشاره به هجدهمین نمایشگاه پژوهش و فناوری استان، تاکید کرد: نمایشگاه امسال چه به لحاظ حضور پژوهشگران و چه از نظر استقبال کنندگان از کیفیت مطلوبی برخوردار بود.

 

 

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد تاکید کرد؛

ضرورت تکیه بر پژوهش‌های بومی در کشور

در ادامه این مراسم، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: امروز با تمام وجود می‌توان احساس کرد که وارد کردن فناوری و قرض گرفتن تکنولوژی عواقبی خوبی برای ما نخواهد داشت، لذا تمام سعی ما بر استفاده از پژوهش‌های بومی است

محمد کافی با تاکید بر ضرورت بومی کردن تکنولوژی و اتکا به دانش بومی اصلی در کشور، اظهار کرد: امیدواریم کشور ما به خصوص استان خراسان رضوی به عنوان پیشگام بتواند در این عرصه گام بردارد.

وی ادامه داد: عدم بومی سازی تکنولوژی، فناوری و دانش از جمله نابهنجاری‌ها و مشکلاتی است که کشورهای در حال توسعه به ویژه ایران با آن روبرو هستند. اگر بنا بر توسعه و اشتغال است، این توسعه و دانش در بومی سازی آن‌ها ارزشمند خواهد بود.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد تاکید کرد: امروز راهی به جز توجه به پژوهش و کاربست نتایج پژوهش در زندگی مردم و حوزه‌های کسب و کار مردم برای توسعه و اشتغال وجود ندارد.

کافی عنوان کرد: خوشبختانه اگر درگذشته میان مراکز علمی و پژوهشی با صنعت، خط موازی بود که هیچ گاه به هم نمی‌رسیدند، امروز این خط موازی نیست و فناوران، پژوهشگران و …در زیر یک سقف جمع شده اند و دستاوردهایشان را به نمایش گذاشتند.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه هنوز با شرایط مطلوب در جشنواره پژوهش فاصله داریم، یادآور شد:امیدواریم این هماهنگی‌ها برای برگزاری این جشنواره‌ها روز به روز بیشتر شود.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *