موسیقی کودکانه در شاهنامه

از سلسله جلسات ادبیات و هنر با عنوان « شاهنامه و موسیقی کودکانه» با همکاری قطب علمی دانشگاه فردوسی و انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی در تالار کتابخانه قطب علمی فردوسی و شاهنامه برگزار شد. در این مراسم دکتر محمدجعفر یاحقی مدیر قطب علمی فردوسی و شاهنامه، دکتر مهدخت پورخالقی عضو شورای علمی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی شعبه خراسان، دکتر جواد عباسی معاونت پژوهشی دانشکده ادبیات، دکتر فاطمه ماه‌وان و فیروزه مدیر خراسانی کارشناس ارشد رشته ادبیات و تعدادی از اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی و علاقه‌مندان حضور داشتند.

فیروزه مدیر خراسانی دبیر آموزش و پرورش خراسان رضوی، مدرس دانشگاه علوم بهزیستی مشهد در ترانه‌های کودکان و قصه‌های موزیکال، مدرس و برگزار کننده دوره‌های آموزشی قصه‌گویی و موسیقی کودکانه در مهدهای کودک مشهد و کانون پرورشی کودکان و نوجوانان است که سخنرانی خود را با عنوان (شاهنامه و موسیقی کودکانه) ارائه داد‌. او درباره مفهوم ریتم در زندگی، چگونگی آموزش ریتم به کودکان، شاهنامه وکودکان، استفاده از زبان پیچ‌های جالب برای بالا بردن سطح یادگیری و جذابیت قصه‌های شاهنامه، تصویرسازی قصه‌های شاهنامه مطالبی را بیان کرد.

مدیرخراسانی درباره ریتم و ضرب‌آهنگ گفت: همه چیز دارای ریتم است که می‌تواند به یادگیری کمک کند، مثل قطرات باران در طبیعت و یا حتی قرار گرفتن کتاب‌ها در قفسه کتابخانه.

وی سپس به چگونگی آشنا کردن کودکان با شاهنامه و شخصیت‌های آن پرداخت و اینکه کودکان چگونه باید به تدریج با شاهنامه آشنا شوند و شخصیت‌های شاهنامه را براساس تخیل ذهنی خود  نقاشی کنند. او مراحل آموزش شاهنامه به کودکان را توضیح داد و اینکه کودک ابتدا با ریتم و واج‌ها آشنا می‌شوند و همین مسیر را ادامه می‌دهند تا کل داستان را فرا گیرند. مدیر خراسانی سپس به مسئله حرکت در یادگیری کودکان اشاره کرد و اینکه یک اجرا و یک بازی می‌تواند تاثیر زیادی در آموزش داشته باشد.

مدیرخراسانی در ادامه به معرفی وسایل موسیقی و چگونگی کارکرد آن در آموزش داستان های شاهنامه به کودکان پرداخت و اینکه هر کدام چه تاثیری در یادگیری دارد و با اجرای عملی یکی از داستان‌های شاهنامه چگونگی روند آشنایی کودکان با شاهنامه را بیان کرد.

***

در ادامه این نشست، دکتر یاحقی به برگزاری برخی کارگاه‌های آموزشی در آرامگاه فردوسی اشاره کرد و اینکه اینگونه برنامه‌های مربوط به کودکان و شاهنامه باید در آرامگاه انجام شود تا همه با کارهای عملی در این مسیر آشنا شوند. وی کودکان را دارای استعدادهای نهفته ای دانست که می‌توانند از این آموزش‌ها بهره‌مند شوند.

دکتر مهدخت پورخالقی نیز به جایگاه نمایش در آموزش کودکان اشاره کرد و اینکه در چند جلسه بعد، در این باره سخن خواهند گفت. ادامه این جلسه به پرسش و پاسخ اختصاص داشت. در ابتدای مراسم نیز با پخش کلیپی از اجرای شاهنامه با اجرای خانم پهلوان سمیرا، اولین مرشد شاهنامه آغاز شد.

 

 

گزارشی از مرجان فرهمند

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *