از کاهش وابستگی به نفت، تا افزایش بودجه عمرانی

بودجه در سال جاری در تفاوتی آشکار با سال‌های پیش به سمت اصلاحات در ساختارهای مالی پیش رفته و عملیاتی‌ و واقع‌گرایانه شده است در ادامه نظرات دو تن از نمایندگان فعلی و یک نماینده سابق خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی می‌خوانید.

نماینده سبزوار، جوین و جغتای در مجلس شورای اسلامی گفت: در لایحه بودجه 97 که از سوی دولت تدوین و تقدیم مجلس شورای اسلامی شده، در رویکردی مثبت، هدف محوری جایگزین ردیف محوری شده است.

رمضانعلی سبحانی فر افزود: لایحه بودجه سال 97 با رویکردی واقع گرایانه و با تمرکز زدایی بیشتر از سوی دولت تدوین شده و دولت تلاش کرده بودجه‌ای کاربردی و بر اساس منابع موجود را مبنا و محور کار قرار دهد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: با وجود طرح‌های نیمه تمام عمرانی کشور، دولت بودجه عمرانی را با هدف تشویق مشارکت بخش خصوصی و تعاونی در این حوزه، کاهش داده است.

سبحانی فر گفت: یکی از عوامل کاهش بودجه عمرانی توجه دولت به رشد اقتصادی فراگیر و اشتغال پایدار با هدف ایجاد بیش از 900 هزار فرصت شغلی در سال آینده است.

 

افزایش صادرات در برنامه دولت

وی گفت: از دیگر ویژگی‌های مهم لایحه بودجه سال 97 کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی با نگاه به افزایش صادرات از طریق بسته‌های تشویقی برای صادرات و حمایت از تولیدات داخلی است.

نماینده مردم سبزواردر مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از شعارهای دولت دوازدهم کاهش فقر مطلق و افزایش درآمد محرومان است، افزود: حذف یارانه گروه‌های پردرآمد با هدف تحقق عدالت اجتماعی و ارتقای سلامت و بهداشت عمومی صورت می‌گیرد.

دبیر حزب اعتدال و توسعه در خراسان رضوی با اشاره به افزایش عوارض خروج از کشور در لایحه بودجه سال آینده، افزود: این موضوع علاوه بر جلوگیری از خروج ارز، گام مثبتی برای تقویت صنعت گردشگری کشور و جذب گردشگران خارجی است.

سبحانی فر ادامه داد: در این بودجه به اولویت‌های برنامه‌ای شامل طرح‌های آبرسانی روستایی و آبیاری‌های نوین کشاورزی، بهبود محیط زیست، ساماندهی حمل و نقل عمومی و بافت‌های فرسوده توجه شده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی لایحه بودجه 97 را در بخش‌های مختلف چکش کاری می‌کنند تا برون داد آن بودجه‌ای مناسب برای توسعه و پیشرفت کشور باشد.

 

افزایش بودجه عمرانی کشور

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن و نماینده مردم شهرستان‌های تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی گفت: از جمله نکات مثبت لایحه بودجه سال 97 آن است که در سرجمع اعتبارات عمرانی شاهد افزایش میزان آن هستیم.

سعید باستانی افزود: نکته مثبت دومی که در بودجه می‌توان مشاهده کرد، شفاف سازی و رسانه‌ای کردن جزییات آن از سوی دولت به منظور مطلع کردن مردم از کم و کیف آن می‌باشد.

وی در بیان نکته مثبت سوم بودجه سال 97 با بیان اینکه هزینه‌های عمومی در تمام کشورهای جهان بر دوش مردم است، گفت: اما در ایران بخش دیگری از این تامین هزینه‌ها از محل فروش نفت است که خوشبختانه تدبیر دولت در کاهش اتکا به درآمدهای نفتی در بودجه سال آینده بسیار مشهود است.

باستانی در بخش دیگری با انتقاد از عملکرد دولت‌های بعد از انقلاب اسلامی افزود: تا امروز هیچ یک از این دولت‌ها قدمی در کوچک کردن حجم دولت بر نداشته اند و این بدان معنا است که هزینه دولت در ایران بواسطه بزرگ بودن دولت همچنان بر دوش مردم سنگینی می‌کند.

وی اظهار کرد: اهمیت موضوع زمانی بیشتر مشخص می‌شود که بدانیم دولت ظرفیت کوچک شدن تا 50 درصد حجم کنونی را دارد، بدون آنکه لطمه‌ای بر خدماتی که ارایه می‌کند، وارد شود.

باستانی با بیان این که کوچک شدن دولت باید با تدبیر و تفکر صورت گیرد، گفت: به عنوان نمونه با وجودی که شاهد افزایش بودجه آموزش و پرورش برای سال آینده هستیم، اما از یک سو این وزارتخانه آنقدر بزرگ است که این میزان افزایش تحولی در آن به وجود نخواهد آورد و از سوی دیگر این وزارتخانه را نیز نمی شود کوچک کرد.

وی افزود: این در حالی است که در مقابل، دستگاه‌های اجرایی دیگری داریم که با وجود کوچک شدن شان، تاثیر منفی در سطح خدماتی که ارایه می‌کنند، به وجود نخواهد آمد.

 

برای فاصله گرفتن از نفت، به این طرح‌ها نیاز داریم

عضو هیئت رییسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نهم با اشاره به افزایش سه برابری عوارض خروج از کشور گفت: شاید در یک نگاه گذرا و سطحی طرح موجهی بنظر نرسد اما اگر بخواهیم از منابع غیرنفتی فاصله بگیریم ناچاریم چنین طرح‌هایی را داشته باشیم.

غلامرضا اسدللهی با بیان این که بودجه سال آینده به سمت یک بودجه عملیاتی پیش رفته و اتفاق مبارکی است، افزود: سال‌ها دولت‌ها در پی این بودند که بودجه را عملیاتی برنامه ریزی کنند و با فاصله گرفتن از روش‌های گذشته به سمت روش‌هایی که افق روشن تری را برای کشور ترسیم می‌کند رفته و بودجه دستگاه‌ها براساس عملکردشان توزیع شود، نه این که یک مبنایی در نظر گرفته و هرسال مقداری به آن افزوده شود.
وی تصریح کرد: همچنین مسئله دیگری که حتما دولت در نظر گرفته و کمیسیون تلفیق مجلس هم می‌بایست به آن بپردازد، فاصله گرفتن اقتصاد کشور از اقتصاد نفتی است که مقام معظم رهبری هم به آن تاکید داشته اند و هرسال هم قدم‌هایی برداشته می‌شود تا درصد وابستگی‌مان به نفت سال به سال کمتر شود. اگر بخواهیم از اقتصاد نفتی فاصله بگیریم می‌بایست به سمت سایر درآمدها مانند مالیات برویم.

 

اقتصاد پویایی ندارد

اسدللهی ادامه داد: به دلیل این که اقتصاد کشور دارای مشکل است و پویایی لازم را ندارد، اقتصاد مقاومتی مد نظر رهبر معظم انقلاب آنطور که باید در کشور شکل نگرفته و ظرفیت‌های تولیدی در حوزه صنعت به دلایل مختلف غیرفعال است یا مطابق ظرفیت‌شان فعالیت نمی کنند، درآمدهای مالیاتی هم نمی تواند خیلی امیدوارکننده باشد و کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد.

نماینده پیشین مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی افزود: این مسئله باعث شده تا مبلغی که در آن حوزه پیش بینی می‌شد تحقق پیدا نکند و هرسال کشور دچار مشکلات عدیده‌ای می‌شد و دولت در حوزه پروژه‌های عمرانی نمی‌توانست قدم‌های شایسته‌ای بردارد چراکه از طرفی از دوران قبل هم پروژه‌های عمرانی ناتمام موجود بود.

 

اولویت دادن به پروژه‌های رو به اتمام

اسدللهی با بیان این مطلب که در حوزه پروژه‌های عمرانی می‌بایست سمت و سوی دولت به سمت پروژه‌های رو به اتمام باشد، خاطرنشان کرد: اگر دولت‌ها بخواهند به هر پروژه‌ای مبلغی را اختصاص دهند و درصدی پروژه‌ها پیشرفت کنند چندین سال طول خواهد کشید که یک پروژه به بهره برداری برسد و در طی این مدت هم هیچ زایشی در اقتصاد نخواهند داشت؛ بنابراین دولت می‌بایست منابع خود را به سمت پروژه‌هایی که سریعتر به بهره برداری می‌رسند و می‌توانند زایشی جدید در اقتصاد کشور ایجاد کنند و یا حداقل خدماتی را به چرخه خدمات کشور اضافه کنند ببرد.

وی متذکر شد: این که برای تمامی پروژه‌ها رقمی در نظر گرفته شود تا اندکی پیشرفت کنند نه تنها استفاده بهینه از منابع نیست بلکه می‌توان از آن بعنوان هدردادن منابع هم یاد کرد. به همین دلیل دولت در سال‌های اخیر چنین تصمیمی را گرفته است و منابع خود را صرف پروژه‌هایی که میزان پیشرفتشان بالا است می‌کند تا بتوانند در اقتصاد تاثیر داشته باشند و این تصمیم مبارکی است. اگر چه مشکلاتی جدی در این حوزه وجود دارد چراکه هیچ نماینده و استانداری از پروژه منطقه خود نمی گذرد و بحث‌های منطقه‌ای در این مورد ایفای نقش می‌کنند.

 

حذف یارانه مرفهین قدم خوب دولت است

اسدللهی با اشاره به افزایش عوارض خروج از کشور گفت: بنابراین می‌بایست به برخی هزینه‌های این چنینی خودمان را عادت دهیم. بعنوان مثال در بحث حذف یارانه‌ها که دولت تصمیم گرفته یارانه اقشار متمول و مرفه را حذف کند، این طرح سال‌ها مطرح است و از ابتدا هم بنا بود دو دهک پایین جامعه تا دهک‌های پنج و شش به صورت پلکانی یارانه دریافت کنند، نه اینکه تمام دهک‌ها یارانه‌ای یکسان بگیرند، این‌ها قدم‌های خوبی است که دولت در بودجه سال آینده برداشته، می‌بایست به سمت واقع‌گرایی برویم و اقتصاد را بر مبنای واقعیت‌های جامعه تنظیم کنیم.
 

سرویس سیاسی «صبح امروز»

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *