تولید را به افغانستان می‌بریم

روز شنبه تفاهم­نامه همکاری اقتصادی بین اتاق­های اصناف مشهد و هرات به امضا رسید. این مراسم در هتل پردیسان با حضور نمایندگان اصناف دو طرف برگزار شد.

 

موانع حمل‌­ونقل را از سرراه بر می­داریم

مدیرکل امور اقتصادی استانداری خراسان‌ رضوی گفت: تنها به دنبال صادرات صرف نیستیم، نگاه ما این است که تولید را وارد افغانستان کنیم چراکه هم اکنون نیز عمده صنایعی که در هرات وجود دارند با مشارکت ایرانیان و تجار هرات در حال فعالیت هستند و با استفاده از همین موضوع توانستیم طی ۲ سال گذشته تعداد مرغداری‌های موجود در هرات را افزایش دهیم.

علی رسولیان در جلسه هم‌اندیشی تعاملات اقتصادی اتاق‌های اصناف مشهد و پیشه‌وران هرات کشور افغانستان که در هتل پردیسان مشهد برگزار شد، افزود: آن چیزی که بر آن اعتقاد داریم و بر‌آن مشرف هستیم، این است که توسعه، پیشرفت، رفاه و امنیت مردم کشور افغانستان باعث توسعه، پیشرفت و رفاه مردم ایران خواهد شد.در حوزه بازارچه‌های مرزی و منطقه ویژه این نکته حائز اهمیت است که نمی‌توان به بازارچه‌های مرزی نگاه صادراتی داشته باشیم چرا که نگاه ما این است که با داشتن بازارچه‌ای در مرز استان، معیشت مردم تامین شود.

وی با بیان اینکه باید در مسیری گام برداریم که توسعه اقتصادی برای دو سوی مرز رقم بخورد، عنوان کرد: اواسط سال 94 در مشهد اجلاس استانداران مرزی استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و همچنین استان هرات، فراه و نیمروز افغانستان که با حضور وزیر کشور برگزار شد. در این جلسه قرار بر این شد که همکاری‌های بین استان‌های مرزی را شدت ببخشیم و به توسعه مبادلات تجاری کمک کنیم و علاوه بر آن امنیت و رفاه را برای آن‌ها فراهم سازیم.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری خراسان رضوی ادامه داد: در همین راستا، سه کمیته بین خراسان‌رضوی و هرات تحت عنوان «کمیسیون‌های مشترک همکاری‌های مشترک بین دو استان» شکل گرفت که این کمیته‌ها شامل کمیته اقتصادی و بازرگانی، فرهنگی، اجتماعی و بهداشتی و در آخر امنیتی و مرزی بود که در قالب این جلسات بتوانیم موضوعات مرتبط را مورد بررسی قرار دهیم.

رسولیان افزود: یکی از موضوعاتی که برای ما مهم بوده این است که ما در مرز دوغارون که مرز مشترک دو طرفه است بتوانیم شرایط و حمل و نقل کالا را آسان کنیم و هزینه‌های حمل ونقل را کاهش دهیم و موانع را از سر راه برداریم تا بتوانیم برای کسانی که می‌خواهند از این مرز عبور کنند رفاه را ایجاد شود.

 

ایجاد سی‌ای پی برای تردد تجار در مرز دوغارون

وی خاطرنشان کرد: همچنین در جهت رفاه حال مردم و تجار بازرگانان برنامه‌ ایجاد یک سی‌ای پی در مرز دو غارون را در نظر داریم تا تجار، بازرگانان و اصناف در شان خود تردد کند و همچنین استراحت داشته باشند و امیدوار هستیم که ظرف 20 روز آینده این برنامه پیگیری شود.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه موضوع دیگری که برای ما و افغانستان اهمیت دارد این است که ما بتوانیم مسیر ریلی ایران و افغانستان را هرچه سریع‌تر افتتاح کنیم، تصریح کرد: این امر افتخار بزرگی برای هر دو کشور محسوب می‌شود و همچنین باعث کاهش هزینه‌ها خواهد شد و علاوه بر آن به آسان شدن مبادلات کالا نیز کمک می‌کند.

رسولیان تاکید کرد: در حوزه بهداشت به دلیل آنکه بنای ما این نیست که تنها مردم افغانستان برای درمان به کشور ما سفر کنند، تصمیم گرفت‌ایم تا تیمی از پزشکان و متخصصین ایرانی در هرات و در بخش بهداشت و درمان به مردم این منطقه کمک‌رسانی کنند.

وی با بیان اینکه عمده صنایعی که در هرات وجود دارد با همکاری ایران و مشارکت با افغانستان انجام شده و ما تلاش می‌کنیم این عوامل، توسعه بیشتری پیدا کند، بیان کرد: همچنین در طول چند سال گذشته شاهد آن بودیم که حجم مرغداری‌های شهر هرات به شدت افزایش پیدا کرده است.

 

بازارچه مرزی باید معیشت مردم مرزی را تامین کند

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه در واردات محصولات کشاورزی از شهر هرات نیز دو تا سه همایش برگزار و چند محصول عمده وارد کردیم، گفت: همچنین در این زمینه ما توانستیم تخفیف تعرفه بگیریم که این موارد اعمال شد و ما مشکلی از این بابت نداریم.

رسولیان با بیان اینکه مشکلات بانکی و موضوع صرافان نیز در دست بررسی است باید تلاش کرد در چارچوب قوانین بتوانیم مشکلات این حوزه را حل کنیم، اظهار کرد: نکته دیگر در حوزه بازارچه‌های مرزی و منطقه ویژه این است که نمی‌توان به بازارچه‌های مرزی نگاه صادراتی داشته باشیم چرا که نگاه ما این است که با داشتن بازارچه‌ای در مرز استان، معیشت مردم تامین شود.

وی با بیان اینکه اگر مردم در مرز ما درآمد و شغل نداشته باشند، نباید انتظار امکان تامین امنیت و مهاجرت نکردن آن‌ها را داشته باشیم، اظهار کرد: ما باید منافع مردم مرز نشین را تامین کنیم تا آن‌ها در امنیت خاطر کامل قرار گیرند.

رسولیان با بیان این که تنها به دنبال صادرات صرف نیستیم تصریح کرد: نگاه ما این است که تولید را وارد افغانستان کنیم چراکه هم اکنون نیز عمده صنایعی که در هرات وجود دارند با مشارکت ایرانیان و تجار هرات در حال فعالیت هستند و با استفاده از همین موضوع توانستیم طی ۲ سال گذشته تعداد مرغداری‌های موجود در هرات را افزایش دهیم.

 

حجم تبادل 9 ماهه بین دو کشور300 میلیارد دلار بوده است

سرکنسول افغانستان در مشهد در ادامه این نشست گفت: جای خوشحالی است که بین مجموعه‌ای قرار گرفتیم که می‌تواند نقش موثری در مناسبات بین دو کشور داشته باشد افغانستان دارای مزیت‌ها و روابط بسیار خوبی است که می‌توانیم از این مزیت‌ها و از این روابط در مسیر توسعه و پیشرفت گام برداریم.

سید نورالله راغی با اظهار رضایت از این تفاهم­نامه افزود: اگر روابط افغانستان با کشورهای دیگر به صورت مردم محور ادامه داشته باشد ثبات و دوام آن بالا خواهد رفت و از نظر منفعتی می‌تواند به هر دو کشور منافعی دراز مدت را به ارمغان بیاورد.

سرکنسول افغانستان در مشهد افزود: همچنین در 9 ماهه گذشته سال جاری حجم تبادلات تجاری بین دو کشور ایران و افغانستان 300 میلیارد دلار بوده که این نشان دهنده پیشرفت و توسعه دو کشور است.

 

باید به فکری مشترک در دو کشور دست یابیم

رئیس اتاق اصناف مشهد در ادامه این نشست گفت: سال‌های سال مسایلی در کشور افغانستان اتفاق افتاد و ما ایرانی‌ها همواره در کنار برادران دینی، مذهبی و برادران هم‌کیش و آیینی خود حضور داشتیم و با آن‌ها همراه شدیم.

محمود بنانژاد با اشاره به این موضوع که مردم ما در رفع معضلات و مشکلات به مردم افغانستان یاری رساندند، افزود: علاوه بر اینکه در تمام این‌ سال‌ها اتفاقاتی در این کشور افتاد اما در حال حاضر کشور افغانستان نیز به سمت سازندگی و ایجاد کارگاه‌های تولیدی گام برداشته است.

بنانژاد ادامه داد: ما باید برنامه‌ریزی‌‎های خود را به گونه‌ای پیش ببریم که بتوانیم به یک فکر مشترک در بین دو کشور دست پیدا کنیم، در حال حاضر نیز سرمایه‌گذاران زیادی را داریم که در کشور ما کار می‌کنند و بخش‌های صنعتی و تجاری خوبی را نیز اداره می‌کنند.
ظرفیت­های همکاری دو کشور باید شناسایی شود

وی خاطرنشان کرد: ما خیلی راحت می‌توانیم ارتباطات خود را با افغانستان ایجاد کنیم و می‌توانیم به لحاظ هم‌زبانی و فرهنگی سرمایه‌گذاری‌های بسیاری را انجام دهیم و زمینه را برای مبادلات تجاری هموارتر کنیم.

بنانژاد با بیان اینکه زمینه‌های لازم برای ایجاد همکاری بین دو کشور شامل شناسایی‌ و ایجاد ظرفیت در دو کشور برای جذب سرمایه‌گذاری امری مهم است، تصریح کرد: قاعدتاً مدیران صنفی در هر شهری اشراف کامل‌تری به تمام امور تجاری شهر دارند و می‌توانند ظرفیت‌ها را بهتر شناسایی کنند و برای همتای خود در کشور مبدا، پیشنهادات مستمر ثمری را ارایه دهند.

رئیس اتاق اصناف مشهد با بیان اینکه موضوع سهولت رفت و آمد تجار و کسبه بین کشور ایران و افغانستان نیز امری مهم است، تاکید کرد: متاسفانه این چیزی که در حال حاضر به عنوان مرز ما در دوغارون وجود دارد در شأن کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری افغانستان نیست و این گذرگاهی که منشا بسیاری از مبادلات تجاری است باید خیلی بهتر از این چیزی باشد که می‌بینیم.

بنانژاد گفت: ارتباطات تنگاتنگی که بین روسای دو مجموعه بوده نیز امری مهم است، ما از زمانی که با آقای فیض‌زاده ارتباط خود را برقرار کردیم توانستیم خیلی از امور را برای اعضای خود سخت کنیم و این ارتباط تنگاتنگی که بین مسولین دو مجموعه ایجاد شده می‌تواند کمک بسیار بالایی به مبادلات ما بکند.

 

حس کردیم مسئولان ایرانی اصالتا افغانی هستند

رئیس اتحادیه پیشه‌وران ولایت هرات در ادامه این جلسه گفت: تجارت و سود مطلق تنها نمی‌تواند روابط بین دو کشور را شکل دهد.

رئیس اتحادیه پیشه‌وران ولایت هرات نیز در بخش دیگر این نشست گفت: امروز، روزی است که ما می‌خواهیم ثمرات زحمات و تلاش‌های خود را به دست می‌آوریم ما با کشور ایران جزو یک سرزمین هستیم.

عبدالودود فیض‌زاده افزود: خوشبختانه امروز شاهد آن هستیم که فاصله دو ملت ایران و افغانستان کم شده و این دو کشور روابط و تعاملات خوبی را دارند و باید بگویم که نزدیکی ملت‌ها ستون‌های روابط است و امروز ستون‌های روابط ما بسیار مستحکم هستند.

وی ادامه داد: در چند روزی که در مشهد حضور داشتیم در خدمت مهندس علیرضایی و رسولیان بودیم که صحبت‌های امیدبخشی را در طی این چند روز شنیدیم صحبت‌‌های که انجام شد به گونه‌ای بود که ما حس کردیم دوستان ایرانی ما اصالتا افغانی هستند و این حس خوب از روابط خوب دو کشور با یکدیگر نشان می‌گیرد.

فیض‌زاده با بیان اینکه تجارت و سود مطلق تنها نمی‌تواند روابط بین دو کشور را شکل دهد، عنوان کرد: ما می‌توانیم با تعاملات و ارتباط‌های خوب ارتباط مثمرثمری را بین دو کشور برقرار کنیم ما از شما تقاضا داریم که با افغانستان صرف فرهنگ و زبان واشتراکاتی که با یکدیگر داریم از این فرصت‌ها استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: امروزه افغانستان شهر تاریک زمان طالبان نیست بلکه امروزه این شهر بسیار نوین و پیشرفته‌ و در راستای نوسازی، بازسازی و توسعه قرار گرفته است و دنیای استکباری که در کنار و جوار افغانستان وجود دارد این امر را به خوبی درک کردند.

رئیس اتحادیه پیشه‌وران ولایت هرات تصریح کرد: شما تنها افغانستان را از پرده‌های تلویزیون می‌بینید افغانستان آن نیست که شما از یک قاب می‌بینید کسانی که با این کشور مبادرات دارند این کشور را به خوبی می‌شناسند.

 

تشریفات گمرکی باید کم شود

فیض‌زاده با بیان اینکه امروز نمایندگانی از اصناف هر دو شهر مشهد پایتخت معنوی ایران بزرگ و هرات در کنار هم قرار گرفتند و امروز روزی است که اعلام می‌کنیم در آینده باز هم با یکدیگر شاهد جنبش‌های بزرگی خواهیم بود، تاکید کرد: امروز روزی است که باید از ظرفیت بالای هر دو کشور بیشتر استفاده کنیم و این هیئت آمده به این کشور اولین هیئت و آخرین آن نخواهد بود باید بگویم برای شما تجار ایرانی بهترین بازار از نظر مسافت و هزینه افغانستان است.

وی با اشاره به اینکه ما به عنوان یک تشکل خصوصی از شما تقاضای مادی نداریم بلکه می‌خواهیم با یکدیگر تعاملات داشته باشیم، گفت: همچنین باید تشریفات کمرگی را کم کنیم مرز دوغارون 4 گیت دارد و فقط دو گیت آن مامور گذر نامه ایستاده و مهر ورود و خروج را ثبت می‌کند اگر رئیسی شخص والا مقام و دکتری بخواهد از این مرز عبور و مرور کند باید در همان صفی بایستد که رانندگان از آن تردد می‌کنند.

رئیس اتحادیه پیشه‌وران ولایت هرات با بیان اینکه ما حتی به بخش گذرنامه پیشنهاد کردیم که در این مرز بخش VIP ایجاد کند و هزینه‌های آن را نیز حاضر هستیم پرداخت کنیم، اظهار کرد: این امر برای ما مهم است زیرا که وقت با ارزش افراد در صف‌های طولانی گرفته می‌شود.

فیض‌زاده با بیان اینکه گمرک دوغارون وضعیت تاسف باری دارد و هیچ امکاناتی در آنجا وجود ندارد، خاطرنشان کرد: در این مرز پیرزنان و پیرمردان، کودکان و جوانان بسیاری با حضور در این منطقه با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند که این موضوعات لازم است پیگیری شود تا امکانات لازم در این منطقه ایجاد شود.

وی با بیان اینکه اگر امروز افغانستان در آتش بسوزد دودش ایران را در بر خواهد گرفت. اگر افغانستان گلستان شود عطر آن نیز شما را متاثر خواهد ساخت، تاکید کرد: اگر می‌خواهید افغانستان گلستان شود باید به این فکر باشید که در کشور صنعت، معدن و تجارت رشد کند تا کارگر افغانی ما به کشور شما نیاید و جای کارگر شما را در این شهر نگیرد.

 

صدور خدمات فنی و مهندسی به هرات را دنبال می‌کند

رئیس شورای شهر مشهد نیز در این نشست گفت: شهرداری مشهد موضوع صدور خدمات فنی و مهندسی به هرات را دنبال می‌کند و در این شرایط یکی از مهم‌ترین بخش‌ها صدور خدمات فنی و مهندسی از ایران به افغانستان است.

محمدرضا حیدری افزود: صرف مبادلات اقتصادی تنها هدف در توسعه روابط دو کشور نیست. اکنون کشورهای رقیب ایران در حوزه دانش و فناوری هزینه‌های سنگینی در افغانستان برای بدست آوردن فرصتهای اقتصادی پرداخت می‌کنند.

وی ادامه داد: تعاملات بین دو طرف نباید فقط معطوف به مبادلات تجاری در کلان باشد بلکه مبادلات تجاری در حوزه خرد به ویژه اصناف نیز ضروری است.

 

 

گزارشی از رضا شجاع

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *