چگونه رفتار آمریکا عرف بین‌الملل را نقض می‌کند؟

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: رفتار آمریکا تداوم تعاملاتش را با سایر کشورها با تردید مواجه می‌کند.

دکتر سید احمد فاطمی نژاد اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین ابزارها برای پیشبرد اهداف، بحث دیپلماسی سنتی است و سیاستمداران می‌توانند آشکار کنند که برخی کشورها برخلاف اصول مصرح دیپلماتیک و تعاملات بین المللی و پایبندی به معاهدات رفتار می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: این مسئله را نه تنها ایرانی‌ها بلکه سایر کشورهایی که در فرآیندهای مذاکرات بین المللی ایران حضور داشتند تایید می‌کنند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: دومین ابزار در اختیار ما بحث آگاهی بخشی و رسانه‌ای است و از طریق رسانه‌ها می‌توان برنامه‌های منطقی و مبتنی بر چارچوب‌های دقیق در جهت آگاه سازی مخاطبان را طراحی کرد و عملا نشان ‌داد که رفتار آمریکا چگونه عرف بین المللی را نقض می‌کند.

وی عنوان کرد: رفتار آمریکا نه تنها برخلاف منافع متقابل دو کشور است بلکه برخلاف منافع جامعه بین المللی است و تصویرسازی رخ می‌دهد که می‌تواند در آینده تداوم تعاملات را در مورد کشورهای دیگر هم با تردید مواجه کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی ادامه داد: می‌توان از دیدگاه‌ها و نقطه نظرهای گروه‌های غیردولتی فعال، گروه‌های صلح طلب، گروه‌های طرفدار عدالت اجتماعی و برابری اجتماعی استفاده کرد و با رفتارهای آمریکا مقابله کرد.

فاطمی‌نژاد با اشاره به اینکه نماد استکبارستیزی درسطح داخلی و بین المللی وجود دارد، گفت: در سطح بین المللی طرفداران عدالت و برابری اجتماعی نماد استکبار را بنگاه‌های اقتصادی و گروه بندی‌های اقتصادی و سیاسی می‌دانند و معتقد هستند تصمیماتی که در این بنگاه‌ها گرفته می‌شود خلاف برابری بشر است.

وی با بیان اینکه نظم جهانی ابعاد مختلفی دارد ،گفت: بخشی از نظم جهانی به حقوق بین الملل و رژیم‌های بین الملل برمی‌گردد و نیز مبتنی بر توافقات مورد پذیرش کشورها است و بخشی مبتنی بر ذات و طبیعت بشر است و پایبندی به تعهدات و حمایت از مستضعفین در ذات بشر وجود دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی خاطرنشان کرد: بخشی از نظم بین المللی نظم توافقات و تصمیمات قدرت‌های بزرگ است و این تصمیمات در برخی موارد می‌تواند مفید و مناسب و به نفع کشورهای در حال توسعه باشد ولی در مواردی که خلاف حقوق برخی کشورها به خصوص کشورهای در حال توسعه است به عنوان نگاه‌های استکباری و اجباری از آن انتقاد کرد.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *