پیروی از ائمه کار ساده‌ای نیست

قائم مقام حزب اعتماد ملی گفت: پیروی کردن و تاسی از ائمه کار ساده‌ای نیست.

حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نیا در جلسه نقش امامت در زندگی اجتماعی افزود: از مفهوم امامت برداشت‌های متنوعی در جامعه وجود دارد، برخی امامت را امری صرفا قلبی و روانی می‌دانند. از نظر آن‌ها امام رهبر معنوی انسان‌ها است که انسان با امام از نظر روحی و روانی ارتباط برقرار می‌کند، برخی دیگر معتقدند که امام ملجا و ماوا نیازمندان و گرفتار‌ها است، نقش ائمه این است که اگر فردی گرفتاری در زندگی دارد به آنها متوسل می‌شود و آنها نیز نیاز وی را برطرف می‌کنند.

وی افزود: برخی امام را صرفا به عنوان شفیع و آن هم در عالم پس از مرگ و قیامت تلقی می‌کنند، برداشت دیگری که از امام وجود دارد این است که امام مفسر و مبین دین اسلام است.

منتجب نیا با بیان اینکه امام تمام این نقش‌ها را دارد، عنوان کرد: امام با ارواح انسان‌ها در ارتباط ، ماوا بی‌پناهان و گرفتاران ، شفیع است و مفسر و مبین احکام است، اما علاوه بر تمام این نقش‌ها امام، امام است. امام یعنی اسوه، الگو و پیشرو، امام یک تابلویی است که امت به او اقتدا می‌کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: نقش امام علاوه بر تمام این‌ها، زندگی‌سازی است، درس دادن به انسان‌ها برای چگونگی خوب زندگی کردن و رابطه اجتماعی برقرار کردن و با عزت و سربلندی زندگی کردن است، امامان معصوم الگو خوب زندگی کردن هستند.

وی با اشاره به اینکه در میان پیامبران پیامبر اسلام علاوه بر سمت و رسالت نبوت برتمام افراد بشر امامت نیز داشتند، خاطرنشان کرد: پیامبر این امامت و اسوه بودن را به فرزندان معصومشان منتقل کردند. اگر ما ندای حکومت اسلامی و علوی سر می‌دهیم و ادعا می‌کنیم تنها ایران است که حکومت علوی و اسلامی و دینی دارد این زمانی درست است که حکومت و نظام ما رنگ‌وبوی علی(ع) و سید الشهدا را به خود بگیرد.

منتجب‌نیا با بیان اینکه آنچه مهم است و اکنون کمتر به آن توجه می‌شود، مسئله اسوه بودن امامان است، تصریح کرد: افرادی که جانشینان رسول هستند باید تا آخرین روز حیات انسان رهبری جامعه را به عهده گیرند. این اسوه بودن در 12 جلوه به نمایش گذاشته شده است. معصومین از شخص رسول تا آخرین امام یک حقیقت ثابت و متحد دارند و همه یک نور واحد و برخوردار از یک ریشه و حقیقت هستند اما این حقیقت در زمان‌ها و مکان‌های مختلف به اشکال مختلف متجلی شده است.

وی افزود: تمام ائمه در اصول و اهداف کلی متحد اما در روش‌ها و شیوه‌ها متفاوت بودند. این روش‌ها تابع مقتضیات زمانی و مکانی بوده است، خداوند متعال تمام شیوه‌ها و روش‌هایی را که افراد در زندگی می‌توانند داشته باشند را در 12الگو خلاصه کرده و در اختیار ما گذاشته است انسان باید زندگی خود را با توجه به مقتضیات زمان و مکان با هرکدام از این الگو‌ها هماهنگ کند و باید با دقت زیاد مقتضیات زمان و مکان را بررسی کند تا تکلیف خود را بداند.

قائم مقام حزب اعتماد ملی با بیان اینکه پیروی کردن و تاسی از ائمه کار ساده‌ای نیست، گفت: برای کارشناسان این وظیفه سنگین‌تر است، اما هرکس خودش باید وظیفه خود را بشناسد. در اسلام تقلید کورکورانه و بدون فکر و انتخاب وجود ندارد. با توجه به اینکه تمام مردم نمی‌توانند احکام را به دست بیاورند اسلام اجازه داده تا مردم از عده‌ای به عنوان فقیه و مجتهد تقلید کنند وگرنه اصل این است که همه مجتهد باشند و خود احکام خداوند را بدست بیاورند.

وی افزود: آنچه ضرورت ایجاد می‌کند تا حوزه‌های علمیه و مسئله فقه و اجتهاد وجود داشته باشد، مسئله حوادث واقعه است و حوادث واقعه را کسی تشخیص خواهد داد که مقتضیات زمان و مکان را بشناسد. پس همه باید اسلام شناس باشند.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه پیامبر علاوه بر اینکه مبلغ و مفسر وحی هستند فرمایشاتش زندگی ما را تنظیم می‌کند، عنوان کرد: سخن و رفتار ایشان درس زندگی می‌دهد. ائمه و حتی شخص رسول علاوه بر اینکه دارای که علم لدنی بودند زندگی عادی نیز داشتند، پیامبر متصل به وحی بودند اما با مردم مشورت نیز می‌کردند و به رای و نظر مردم احترام می‌گذاشتند.

منتجب‌نیا افزود: امام الگوی زندگی است نه فقط الگوی عبادت و محل توسل. زندگی را باید از امام گرفت و بدان تاسی کرد تا بتوان معنای امت را در خود پیاده کرد و ادامه داد.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *