هرج و مرج در بازار تبلیغات

مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: گردش مالی سالیانه بازار تبلیغات کشور 65 تا 80 هزار میلیارد ریال است.

محمد حیدری روز یکشنبه در همایش کانون‌های آگهی و تبلیغات خراسان رضوی در مشهد افزود: بازار تبلیغات کشور دچار هرج و مرج است و چهارچوبی ندارد در حالی که می‌تواند یکی از فعالترین حوزه‌های اقتصادی باشد و با این آمار می‌توان افقهای روشن تری را برای کشور ترسیم کرد.

وی گفت: صاحبان و سفارش دهندگان آگهی‌های تبلیغاتی یعنی موسسات پولی و مالی، فدراسیون‌های ورزشی، صاحبان برندها، بنگاه‌های اقتصادی و صنایع هر کدام مسیرهای متفاوتی را در حوزه تبلیغات طی می‌کنند و هنوز نتوانسته ایم کنسرسیومی در حوزه انتشار آگهی تبلیغاتی ایجاد کنیم.

42 ممنوعیت در حوزه تبلیغات

وی افزود: حدود 42 ممنوعیت قانونی در حوزه مسائل شرعی، عرفی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی برای کار تبلیغات وجود دارد لذا اولین گام ما بهینه کردن و به روزرسانی قانون در این حوزه است.

وی گفت: در همین راستا لایحه تبلیغات که در کمیسیون لوایح هیات دولت به فراموشی سپرده شده بود احیا شد و هم اکنون در دستور کار اصلی دولت است و امید است به زودی به قانون تبدیل شود تا بخش تبلیغات کشور دارای قانونی ویژه خود شود.

مدیرکل دفتر تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شمار کانون‌های تبلیغاتی دارای مجوز کشور را بیش از 10 هزار و 500 کانون تبلیغاتی فعال و غیرفعال ذکر و بیان کرد: این کانون‌های آگهی در سامانه اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با کدملی، نشانی و اسم صاحبان کانون‌ها ثبت شده است.

 

کانون‌های تبلیغاتی نیازمند متولی

حیدری گفت: کانون‌های تبلیغاتی باید یک نهاد متولی از جنس خود داشته باشند و در این عرصه به یک نهاد صنفی تبلیغاتی به شدت نیاز است اما اساسنامه و مانیفست این نهاد زیرساختی باید مترقی و کارآمد باشد.

او افزود: مهمترین رکن منظومه تبلیغاتی کشور، کانونهای آگهی تبلیغات هستند که همان آژانسهای تبلیغاتی اند اما زمانی که پای تبلیغات تجاری، بازرگانی و حتی مذهبی و ایدئولوژیکی به این عرصه گشوده می‌شود رسانه‌ها آغوش خود را بسته و سعی می‌کنند فرصت اقتصادی و منفعت کاسبکارانه برای خود کسب کنند.

وی گفت: دیگر دستگاههای فرهنگی مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی امنیت ملی نیز در موضوع تبلیغات ورود پیدا کرده و می‌کنند و بخشی از تصمیم‌های مربوط به حوزه تبلیغات محیطی بر اساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است و سیاستهای ما در موضوع ماهواره نیز مبتنی بر مصوبات شورای عالی امنیت ملی است.

تبلیغات رواج مصرف‌گرایی نباشد

حیدری افزود: از چالش‌های دیگر این عرصه، رسانه داری و سیاستگذاری همزمان برخی از دستگاه‌ها است یعنی برخی از دستگاه‌های دولتی هم صاحب رسانه و هم ذی نفع در سیاستگذاری اند که از جمله می‌توان به وزارت راه و شهرسازی و صدا و سیما اشاره کرد.

مدیرکل دفتر تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یکی از بایدهای عرصه تبلیغات این است که با توجه به این که ما در عرصه تولید داخلی رنجور و تا حدی کم بضاعت هستیم باید با تبلیغات خلاقانه و حرفه ای به این عرصه نشاط و امید داد.

حیدری افزود: از دیگر مسائل این حوزه آن است که تبلیغات نباید منجر به ترویج فرهنگ مصرف گرایی و خروج جامعه از صنعت مولد شود در حالی که به نظر می‌رسد در تبلیغات کشور ما ناخواسته ترویج فرهنگ مصرف گرایی در جریان است.

image_print
1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *