نگارگری خلاقیت لازم دارد

یک نگارگر در مشهد بر لزوم خلاقیت در هنز نگارگری تأکید کرد و گفت: هنر نگارگری برای ماندگار شدنش در زمان ما نیاز به خلاقیت هنرمندانش دارد.

مهدیه علیپور با بیان این مطلب اظهار کرد: هر رشته‌ای باید با زمان پیش برود تا پویا باشد و اگر نگارگری بتواند ضمن استفاده از شیوه‌های نگارگری قدیم، یک‌سری خلاقیت و نوآوری را در آن وارد کند که به اصل هنر آسیب نزند، مسلما خوب است و من حمایت می‌کنم.

وی ادامه داد: از دید من تکنولوژی‌ها به نگارگری آسیب زده‌اند چون هنر باید توسط هنرمند و انسان انجام شود و اگر با ماشین، دستگاه و کامپیوتر انجام شود، ارزش ندارد؛ با این‌که ممکن است کاملا بی‌نقص باشد ولی ارزش هنری ندارد. اکنون مراکز زیادی در زمینه آموزش و فراگیری نگارگری در جامعه فعالیت دارند و اساتید زیادی به‌خصوص در مشهد و نگارخانه رضوان هستند که کلاس‌های خیلی منسجم و قانون‌مندی هم دارند.

وی با تاکید بر این‌که آموزش نگارگری در سطح بالا و در دانشگاه قابل‌قبول است، خاطرنشان کرد: هنرجویان نیز نسبت به گذشته علاقه زیادی نشان می‌دهند و رشته‌های مختلف نگارگری اکنون خیلی شناخته‌تر شده‌اند.

این نگارگر با تاکید بر این‌که این رشته نیاز به تمرکز، دست قوی و تمرین زیاد دارد، افزود: هماهنگی و همراهی هنرمندان نگارگر با یکدیگر با توجه به مشکلات بوجود آمده اصلا مطلوب نیست و اکنون نگارگران از هم جدا شده‌اند و مانند قبل انجمن صنفی خاصی ندارند و قبل از آن شرایط بهتر بود.

علیپور با بیان این‌که حمایت چندانی از رشته‌های هنری وجود ندارد، عنوان کرد: من ۱۲ سال به‌عنوان نگارگر در خانه ملک کار کردم ولی بیمه‌ای نداشتم و قراردادهای با مبلغ بسیار پایین با من بسته می‌شد و اکنون یک سال است که هیچ قراردادی هم بسته نشده و سراغی هم از من گرفته نشده که برگردم و رشته نگارگری را ادامه دهم و البته تنها وضعیت من این‌گونه نیست و حتی اساتید بنده هم منزوی شدند و به‌جز سفارش‌هایی که از افراد شخصی می‌گیرند، هیچ همکاری‌‌ای با نهادها و ادارات دولتی ندارند.

وی گفت: من در چند سال اخیر بیشتر گل‌و‌مرغ کار کردم چون گل‌و‌مرغ همه‌پسندتر است و جذابیت بیشتری برای کسانی که ارزشش را بدانند، دارد ولی نگارگری موضوع‌های فلسفی، عرفانی و تاریخی دارد و چون اغلب داستان‌‌ها، در قالب نگارگری روایت می‌شود، من بیشتر سفارش‌های ارگان‌های دولتی را برای نگارگری انجام می‌دهم و کارهای شخصی‌ من بیشتر حالت گل‌و‌مرغ دارد.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *