نمایش وحدت امت اسلامی در مشهد

دهه آخر صفر روزهای تجلی وحدت شیعیان است، چه در عراق و در مسیر پیاده‌روی اربعین و چه پس‌ازآن و در برپایی آیین سوگ نبی مکرم اسلام و دو فرزند بزرگوار آن حضرت.

به گزارش صبح امروز، روزهای پایانی ماه صفر در مشهد صحنه‌های گوناگونی از دلدادگی ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت به نمایش درمی‌آید؛ هیأت های عزاداری در گوشه و کنار شهر و در خیابان‌های منتهی به حرم عزاداری می‌کنند. کاروان‌های متعددی به مشهد می‌آیند و حرم محل اجتماع دوباره دوستداران اهل‌بیت عصمت و طهارت می‌شود؛ پس از کربلا.

میهمانان این روزهای مشهد از کشورهای مختلفی هستند؛ از لبنان و عراق و سوریه که راهشان به ایران باز است و راحت می‌آیند و می‌روند بگیرید تا آن‌ها که از عربستان سعودی یا بحرین می‌آیند و در عبور از گیت‌های فرودگاه هزار سؤال را جواب می‌دهند و سختی‌های زیادی را برای حضور در روزهای عزاداری امام رضا(ع) متحمل می‌شوند.

غیر از دوست داران خاندان اهل‌بیت(ع) که عرب‌زبان هستند، زائرانی از کشورهای آذری‌زبان و حتی اردوزبان هم به ایران می‌آیند و این‌گونه است که مشهد می‌شود جهان شهر.

این ظرفیت عظیم برای نهادهای فرهنگی مشهد فرصت ویژه‌ای فراهم می‌آورد تا در مسیر وحدت مسلمانان جهان گام‌های مؤثری بردارد. شاید اختصاص یک صحن در حرم مطهر ویژه سخنرانی و عزاداری برای زائران غیر ایرانی بتواند به‌عنوان اولین گام در مسیر گردهمایی مسلمانان گوشه و کنار دنیا باشد.

این روزها رواقی اختصاص به عزاداری میهمانان بین‌المللی امام رضا(ع) دارد، سخنرانان به زبان‌های مختلفی سخنرانی می‌کنند و مراسم عزاداری برگزار می‌شود.
مرقد ائمه(ع) مرکز اجتماع مؤمنان

حجت‌الاسلام جاسم حاتمی، روحانی عراقی است که در خیمه امت برای زائران عرب‌زبان سخنرانی می‌کند و روضه می‌خواند. به گفته خودش تا حالا بیشتر از چهل بار است که به ایران می‌آید و در جوار حضرت رضا(ع) منبر می‌رود. او در گفتگو با خبرنگار ما بیان می‌کند که این الفت و محبت میان همه مؤمنان وجود دارد.

وی به حدیث شریف سلسلة الذهب اشاره می‌کند و می‌گوید: این سنت در سیره امام رضا(ع) به‌صورت ویژه آمده است که همه مؤمنانی که در دژ کلمه «لااله الا الله» و «محمد رسول‌الله»(ص) داخل می‌شوند، با هم برادر می‌شوند.

حجت‌الاسلام حاتمی با بیان اینکه در جمهوری اسلامی تمام معناهای واقعی قرآن پیاده می‌شود، ادامه می‌دهد: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید که همه مؤمنان باهم برادر هستند. این امر در ایران وجود دارد اما در کشورهای دیگر اسلامی این‌گونه نیست.

این روحانی عراقی می‌گوید: هر جا که مرقد امام باشد، مرکزیتی برای مسلمانان محسوب می‌شود و حضور در چنین اماکنی خود راهی برای اتحاد بیشتر مسلمانان است.

 

 

وی به تأکید مراجع و فقها برای اهمیت زیارت و حضور در مرقد ائمه اطهار(ع) اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: این دعوت برای زیارت مرقد معصومان و امام زادگان مبنایی قرآنی دارد که در مؤمنان بروز و ظهور یافته است.

حجت‌الاسلام حاتمی به این نکته هم اشاره می‌کند که حضور زائران در مشهد می‌تواند ادامه مسیر حرکت شیعیان جهان در اربعین باشد و می‌گوید: البته این امر احتیاج به فرهنگ‌سازی علمی و عمیقی دارد که فضیلت زیارت ثامن‌الائمه(ع) و اباعبدالله(ع) چیست. این موضوع تأکید علما را هم نیاز دارد.

وی به روایاتی که درباره ثواب زیارت ائمه(ع) مخصوصاً با پای پیاده اشاره می‌کند و می‌گوید: وظیفه حوزه‌های علمیه است که بر اهمیت زیارت بیشتر تأکید کنند و تلاش فراوانی بشود تا توجه مردم پس از زیارت اربعین به سمت مشهد جلب شود.

 

 

دعا کنید به سلامت برگردیم

مصداق روایت‌هایی که در تحمل سختی‌های زیارت به ما توصیه‌شده‌اند، زیاد هستند. آن‌هایی که با وجود بیماری به مشهد می‌آیند یا در پیاده‌روی زیارت اربعین شرکت می‌کنند. بعضی هم هستند که سال‌ها کار می‌کنند و اندک پس‌انداز خود را برای زیارت هزینه می‌کنند. اما سختی‌های دیگری هم وجود دارد؛ گاهی امنیت زائران به خطر می‌افتد. مثل زائرانی که از کشورهایی مانند عربستان سعودی یا بحرین برای زیارت به ایران می‌آیند.

دو بانوی شیعه که از عربستان سعودی برای زیارت به ایران آمده‌اند چنددقیقه‌ای به گفتگو می‌نشینند. البته کمی نگران هستند و نامشان را نمی‌گویند، می‌گویند دعا کنید بتوانیم به سلامت به خانه‌هایمان بازگردیم.

یکی از این بانوان عرب‌زبان می‌گوید: ما برای اینکه بتوانیم به ایران بیاییم، باید ابتدا به عراق برویم. نمی‌توانیم مستقیماً به ایران سفر کنیم.

این بانوی شیعه که تاکنون چهار مرتبه دیگر به مشهد آمده، می‌گوید: سفر به ایران برای شهروندان سعودی خطرناک است. ممکن است مشکلات امنیتی برای ما ایجاد شود. اما این خطرات در برابر عشق زیارت امام رضا(ع) بسیار کوچک است.

طاهره قنبری هم بانوی بحرینی است که برای زیارت امام رضا(ع) به مشهد آمده است. او خاطره بیماری‌اش را که در کودکی گرفتارشده تعریف می‌کند و می‌گوید: بیماری سختی بود و پزشکان از بهبودم قطع امید کرده بودند. من را به مشهد آوردند و اینجا شفا گرفتم.

 

 

او ادامه می‌دهد: برای حضور در ایران سختی‌های زیادی را باید متحمل شویم. مستقیماً نمی‌توانیم به ایران بیاییم. ما اول به دبی رفتیم و پس‌ازآن به ایران سفر کردیم. در راه هم بارها مورد پرسش قرار گرفتیم که از علت سفرمان به ایران می‌پرسیدند، مشکلات امنیتی بسیاری داریم.

این بانوی دلداده اهل‌بیت(ع) که سال‌هاست از آخرین سفرش به مشهد می‌گذرد، می‌گوید: کاش فضای بیشتری برای زائران غیر ایرانی اختصاص دهند.
ادامه مسیر از کربلا به مشهد

حرم میهمانانی از کشور آذربایجان هم دارد. مهمانانی که زیارت خاندان نبوت را از کربلا شروع کرده‌اند و در مشهد ادامه داده‌اند. حاجی ایلخان، مرد میانسالی است که مسئولیت کاروانی از مسلمانان باکو را به عهده دارد. او می‌گوید: این کاروان در سفر 20 روزه‌ای ابتدا به کربلا رفته‌اند و در پیاده‌روی اربعین شرکت کرده‌اند و پس‌ازآن مسیر خود را به ایران و زیارت امام رضا(ع) ادامه داده‌اند.

مسئول این کاروان 85 نفره ادامه می‌دهد: این کاروان خسته‌اند و در پیاده‌روی اربعین شرکت کرده‌اند. اگر خدمات حرم نبود، قصد نداشتیم به ایران بیاییم.
حاجی ایلخانی وقتی درباره میزبانی در خیمه امت سخن می‌گوید، لبخند به چهره می‌آورد و ابراز رضایت می‌کند. او می‌گوید: اگر اینجا نبود، بعد از اربعین اینجا نمی‌آمدیم.

 

 

سرویس در شهر «صبح امروز»

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *