مردم 38 درصد هزینه درمانی را می پردازند

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با اقداماتی که دولت تدبیر و امید در طرح تحول نظام سلامت انجام داد، سهم مردم در هزینه های پرداختی از 54،8 درصد به 38،1 درصد رسید.

علیرضا رشیدیان روزگذشته 16 آبان ماه در آیین تکریم و معارفه رییس جدید دانشگاه علوم پزشکی مشهد، افزود: دانشگاه‌های علوم پزشکی یکی از مظاهر نسل‌های سوم و چهارم در کشور هستند؛ ما دردانشگاه‌های دیگر ما به دنبال این هستیم که بین آموزش و محیط کار ارتباط برقرار کنیم، ولی در دانشگاه‌های علوم پزشکی این رابطه میان درمان و آموزش ایجاد شده است که یکی از اهداف دانشگاه‌های نسل سوم  و چهارم محسوب می‌شود و این دانشگاه ها باید این کار خطشکنانه را برای سایرین نیز انجام دهند.

وی دکتر مصطفی مهرابی‌بهار، رییس سابق دانشگاه علوم پزشکی مشهد را یک الگوی تمام عیار از یک پزشک مسلمان و انقلابی دانست و افزود: ایشان همواره با آرامش عشق خدمت به مردم در جهت توسعه خدمات دانشگاه علوم پزشکی مشهد فعالیت می کردند و امیدواریم دکتر دارابی محبوب نیز با همکاری تمام بدنه درمانی استان تمام منویات وزارت بهداشت را با سرعت بیشتری محقق سازند.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: مسئولیت مدیریت دانشگاه های علوم پزشکی دشوار است، زیرا از یک طرف باید برای ارتقاء علمی و پژوهش دانشگاه تلاش کنند و یک چهره دانشگاهی باشد و از طرفی دیگر یک چهره اجرایی باشد مسئولیت مسائل درمانی مردم را نیز  برعهده بگیرند. به ویژه در ریاست دانشگاه علوم پزشکی مشهد که باید 6 میلیون و 400 هزار نفر را جمعیت مشهد را مدیریت کند و در کنار آن باید سالانه به 27میلیون زائر خارجی و داخلی بارگاه مطهر علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) خدمت کند.

رشیدیان عنوان کرد: دکتر مهرابی بهار توانستند طی دوره مدیریت 4 ساله خود  اقدامات خوبی را در ارتقاء سطح دانشگاهی و درمانی استان داشته باشند، علی‌رغم اینکه از نظر امکانات ضعیف بودند، لذا ما از وزارت بهداشت خواستاریم که به دانشگاه علوم پزشکی مشهد توجه بیشتری داشته باشد، زیرا این دانشگاه با کمبود خدمات و امکانات زیادی روبه‌رو است، اما با این همین بضاعت کم توانسته در حوزه پژوهش رتبه سه کشور را کسب کند و اقدامات خوبی در حوزه عدالت درمانی و توزیع خانه های بهداشت در روستاها انجام دهد تا به ارتقاء سلامت روانی و جسمی مردم استان دست یابیم.

رشیدیان با بیان اینکه بیمارستان 1670 تختی در این استان ساخته شده که در تجهیز آن خیرین مشارکت دارند، گفت: خیرین زمانی مشارکت می‌کنند که بتوانند اعتماد کنند و دانشگاه علوم پزشکی مشهد توانسته این اعتماد را جذب کند و زمینه را برای مشارکت سازمان‌های مردم نهاد در حوزه سلامت فراهم کند.

وی یادآور شد: به سرپرست جدید دانشگاه علوم پزشکی مشهد توصیه می کنم از جوانان استفاده بیشتری کند، زیرا آنها دارای انرژی، انگیزه و ظرفیت بیشتری برای حل مشکلات هستند.

مردم 38 درصد هزینه درمانی را می پردازند

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با اقداماتی که دولت تدبیر و امید در طرح تحول نظام سلامت انجام داد، سهم مردم در هزینه های پرداختی از 54،8 درصد به 38،1 درصد رسید.

دکتر ایرج حریرچی در ادامه افزود: البته متوسط پرداختی دنیا در این شاخص 18.5 درصد است و ما تا رسیدن به این رقم راه درازی در پیش داریم. خط قرمز ما این است که بیمه شدگان خدمات خود را دریافت کنند و هیچ وقت نمی گذاریم مردم به جز فرانشیز قانونی، در بیمارستانها از جیب خود چیزی پرداخت کنند و آنها را به بیرون هم ارجاع نمی دهیم.

وی با بیان اینکه وی.آی.پی ما حاشیه نشینان، پابرهنه ها و فقرا هستند، افزود: برای حاشیه نشینان باید برنامه اختصاصی داشته باشیم و هیچ خدمتی نباید ارائه شود مگر اینکه ابتدا فقرا از آن بهره مند شوند. 20 درصد جمعیت با ماهانه 400 هزار ریال دچار هزینه های کمرشکنی هستند که باید رفت و مشکلات آنان را از نزدیک دید.

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: دولت اوباما در طرح درمانی موسوم به ‘اوباماکر' قرار بود 20 میلیون نفر را در مدت هشت سال زیر پوشش بیمه درآورد اما موفق به انجام آن نشد، ولی دولت یازدهم در یک سال و نیم 10.5 میلیون نفر فاقد بیمه را بیمه کرد.

حریرچی عنوان کرد: تامین منابع مالی پایدار، رصد مولفه های اجتماعی و عوامل موثر بر آسیبها، پیشگیری از آسیب های اجتماعی، استقرار نظام ارجاع و پزشک خانواده، تداوم، ارتقا و نهادینه کردن طرح تحول سلامت در چهارچوب برنامه ششم توسعه از جمله برنامه هایی است که در وزارت بهداشت در حال انجام است.

وی با بیان اینکه کشور اتریش با هشت میلیون جمعیت دارای هزار و 700 پزشک ایرانی است اظهار کرد: 15 هزار پزشک هم تنها یکبار به نظام پزشکی کشور مراجعه کرده اند و به خاطر اشکال در جذب، گزینش و یا نحوه علاقه خود در بیرون مشغول به کار شده اند.

وی ادامه داد: در ژاپن به ازای هر هزار نفر 13.5 تخت و در آلمان 8.5 تخت وجود دارد، میزان میانگین تخت در آسیای جنوب غربی هم 2،8 تخت است و در ایران 1،9 است به همین خاطر باوجود اینکه 95 درصد موارد اورژانس زیر 6 ساعت تعیین تکلیف می شوند در بعضی موارد تا سه روز در اورژانس باقی می مانند. طبق سند چشم انداز تا سال 1400 باید رتبه ایران در بین 22 کشور آسیای جنوب غربی، در رتبه نخست باشد اما با وجود همه تلاشهایی که تاکنون انجام شده بین رتبه یازدهم تا شانزدهم قرار داریم.

 

 

گزارشی از نیلوفر اقبال

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *