فعالیت دو آزمایشگاه استاندارد تشخیص کیفی زعفران در تربت حیدریه

در واکنش به انتشار خبر فقدان آزمایشگاه کنترل کیفِیت زعفران در زعفرانی ترین شهر جهان از سوی رییس اداره تعاون روستایی تربت حیدریه، مدیر دو آزمایشگاه بخش خصوصی اعلام کردند که آزمایشگاه‌های آن‌ها بر اساس استانداردهای روز ایران و اروپا در حال فعالیت هستند.

یک مدیر آزمایشگاه کنترل کیفیت زعفران در تربت‌حیدریه روز دوشنبه گفت: این موسسه از سال 81 فعالیت خود را آغاز کرده و در 10 ویژگی مورد نظر استاندارد به کار ارزیابی و تشخیص کیفی زعفران می‌پردازد.

مسعود صباغ زاده با بیان اینکه در این واحد کارآفرین برای 50 نفر اشتغال مستقیم ایجاد شده است، افزود: ا زسال 90 وارد بازارهای جهانی شده و اکنون صادرات ما به کشورهای حوزه خلیج فارس، اروپا و قاره آمریکا صورت می‌گیرد.

وی در خصوص مشکلات تولید، فراوری و صادرات زعفران منطقه تربت حیدریه اظهار کرد: از مجموع 30 هزار هکتار اراضی تحت کاشت زعفران تربت حیدریه، 80 درصد اراضی به صورت خورده مالکی به کاشت زعفران می‌پردازند که اگر نیمی از این میزان کشت حذف شده و 15 هزار هکتار باقی مانده به صورت کشت ارگانیک صورت گیرد، ضمن کاهش هزینه‌های تولید، شاهد افزایش کمی و کیفی محصول زعفران خواهیم بود.

صباغ زاده افزود: مشکل دوم موضوع تکنولوژی است که با ورود آن به منطقه، جلوی اشتغال خیل زیادی از افراد گرفته می‌شد و از سوی دیگر برای ورود و رقابت با بازارهای جهانی نیز، چارهای جز ورود تکنولوژی به مزارع زعفران نداریم که سیاست گذاران کشور باید در خصوص این دوگانگی فکری تدبیری بیاندیشند.

وی افزود: مشکل دوم تصور غلط و عوامانه مبنی بر ضرورت ‘افزایش قیمت زعفران' است که برخی معتقد هستند با افزایش قیمت این محصول لوکس، خیر و برکت سفره زعفران کاران افزایش خواهد یافت.

صباغ زاده گفت: این در حالی است که با افزایش قیمت زعفران میزان طمع و علاقه به کاشت زعفران در جهان افزایش یافته و در نهایت افزایش میزان تولید موجب کاهش قیمت و در نتیجه بیرون رفتن برکت از سفره زعفران کاران منطقه است.

وی با بیان اینکه مشکل دیگر تخریب و تحقیر زعفران توسط خرده فروشان مشهد است، افزود: بارها در لباس خریدار به این مغازه‌ها مراجعه کرده‌ام و دیده‌ام به جای معرفی برندهای استاندارد و معروف زعفران ایرانی، زعفران تقلبی را به صورت فلهای عرضه می‌کنند واین بدان معنا است که هیچ کنترلی بر این خورده فروشان در مشهد وجود ندارد.

صباغ زاده افزود: عمق فاجعه زمانی بیشتر مشهود می‌شود که بدانیم برخی صادرکنندگان مشهد نیز حاضرند برای رسیدن به سود کم خود، زعفرانی که با تلاش زیاد به دست می‌آید را، به قیمت بسیار ناچیز صادر کنند زیرا آن‌ها توجهی به اصالت و ملی بودن این محصول ندارند و اصلا با مفاهیمی چون منافع ملی بیگانه هستند.

طاهر جهانشیر یک مدیر آزمایشگاه تشخیص کیفی زعفران نیز مدعی شد، شرکت صادراتی وی دارای نخستین آزمایشگاه استاندارد مورد نظر اروپا است.

پیشتر رییس اداره تعاون روستایی تربت حیدریه گفته بود: متاسفانه هیچکدام از چهار آزمایشگاه موجود در این شهرستان صلاحیت لازم برای ارزیابی کنترل کیفیت محصول زعفران را ندارند و لذا نمونه‌های خریداری شده برای ارزیابی، به مشهد ارسال می‌شوند.

محمدجواد معاونی همچنین اعلام داشته بود: به همین دلیل دریافت نتایج آزمایش زمان بر شده و تاخیر در پرداخت ایجاد شده و این در حالی است که تمایل داشتیم 24 ساعت بعد از دریافت زعفران، پول کشاورزان را پرداخت کنیم.

 

 

منبع: ایرنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *