صنعت خودروسازی آینده روشنی ندارد

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: آینده روشنی را نمی‌توان برای صنعت خودروسازی با وجود حجم هزینه‌های سربار، نحوه تامین منابع مالی و عدم رویکرد صادرات محوری تصور کرد.

سعید باستانی درباره صنعت خودروسازی کشور و تاکید وزیر صنعت به ایجاد قطب سوم خودروسازی کشور توسط بخش خصوصی افزود: خودروسازی در کشور روش و رشد منطقی خود را طی نکرده و اگر حمایت‌های دولتی را از بستر خودروسازان برداشته می‌شد بعد از انقلاب قطعا باید تعطیل می‌شدند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی‌با بیان اینکه فشارهایی برای حفظ و نگهداری خودروسازان با شرایط فعلی کشور وجود دارد و حمایت‌های لازم نیز از این مجموعه‌ها می‌شود، گفت: شاید یکی از نگاه‌هایی که قطب سومی‌در صنعت خودروسازی کشور ایجاد شود با این رویکرد است که قطب سوم واقعا درست فعالیت کند، دو خودروساز دیگر شرکت‌های مونتاژ کار هستند و خودروساز واقعی نیستند که شاید در دو قرارداد اخیرمقداری حالت تولیدی و نگاه صادراتی را داشته باشند.

نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات، زاوه در مجلس شورای اسلامی‌با اشاره به اینکه آینده روشنی را نمی‌توان برای صنعت خودروسازی با وجود حجم هزینه‌های سربار، نحوه تامین منابع مالی و عدم رویکرد صادرات محوری تصور کرد، ادامه داد: در حوزه خودروسازی به دلیل هزینه بر بودن، تولید تکنولوژی نداریم و با کنار هم قراردادن این موارد نمی‌توان به آینده خودروسازی امیدوار بود.

وی با تاکید بر اینکه شکل دهی به این قطب سوم بسیار از اهمیت بالایی برخوردار است، عنوان کرد: آیا ایجاد این قطب سوم با رویکردی است که تمامی‌مشکلات را رفع کند که باز هم به این مسئله اطمینان نداریم، آیا باز هم منابع مالی خودروساز جدید نیز با سود 18 تا 20 درصد قرار است تامین شود یا نگاه یک نگاه مصرف کالا در داخل کشور است.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی‌در پایان با بیان اینکه آینده صنعت خودرو در دنیا خودرو برقی است، اگر بخواهیم با این قطب سوم میانبری به سوی آینده بزنیم ایجاد آن توجیه دارد، خاطرنشان کرد: این قطب سوم باید به سمت تکنولوژی‌های جدید حرکت کند که دیگر خودروسازان به دلیل هزینه‌های سربار و دیگر مسائل توان آن را نداشته‌اند، اما اگر قرار باشد خدروساز جدید با همان رویکرد خودروسازان قبلی به راه خود ادامه دهد، قطعا شکست می‌خورد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *