رشد 10 درصدی صادرات از خراسان رضوی

استاندار خراسان رضوی گفت: رشد 10درصدی صادرات در خراسان رضوی با توجه به کاهش 9درصدی صادرات در کشور توفیقی است که در سایه تعامل بخش خصوصی و دولت اتفاق افتاده است، البته نباید به این شرایط اکتفا کرد.

علی‌رضا رشیدیان روز شنبه در کارگروه توسعه صادرات استان که در محل استانداری خراسان رضوی با حضور نماینده فریمان و سرخس در مجلس شورای اسلامی، مدیران اقتصادی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان و نمایندگان بخش خصوصی برگزار شد، افزود: برای تحقق اهداف صادراتی امسال علاوه بر حفظ بازارهای هدف باید توسعه صادرات به کشورهای آفریقایی را در اولویت برنامههای صادراتی استان قرار دهیم.

وی اضافه کرد: وسعه صدور خدمات فنی و مهندسی، مصالح ساختمانی و لوازم خانگی را به کشورهای آفریقایی مناسب توصیف و بیان کرد: همچنین با توجه به شرایط سوریه و عراق باید صدور خدمات فنی و مهندسی به آن کشورها مورد بازنگری قرار گرفته و افزایش یابد.

استاندار خراسان رضوی افزود: در برخی کشورهای هدف صادراتی در آسیای میانه شاهد رشد صادرات بودیم برای مثال این رشد در رابطه با قزاقستان 33 درصد بوده است. همچنین باید عوامل کاهش صادرات به کشورهایی مثل ترکمنستان و تاجیکستان مورد بررسی قرار بگیرد تا بتوان برای آنها چاره‌اندیشی کرد.

رشیدیان به اهمیت برگزاری نمایشگاه اختصاصی کالای ایران در تاتارستان نیز اشاره و بیان کرد: هدف این نمایشگاه ورود به بازارهای روسیه و بارانداز کالایی این استان است. ضرورت دارد در کنار نمایشگاه اختصاصی کالای ایرانی در تاتارستان نمایشگاه غذای حلال نیز برپا شود و مواد غذایی متناسب با نیاز بازار و با بسته بندی مطلوب در آن به نمایش درآید.

وی در ادامه به پیگیری لازم برای اختصاص یارانه به انتقال کالای صادراتی از مشهد به بنادر جنوبی اشاره و بیان کرد: کلیت این قضیه توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت تایید شده اما هنوز مبلغی در این خصوص اختصاص پیدا نکرده است.

استاندار خراسان رضوی همچنین به افت قیمت زعفران در خراسان رضوی و کمک دولت به کشاورزان اشاره و بیان کرد: دولت در راستای حمایت از کشاورزان و اهمیت این کالای راهبردی مانع از تداوم افت قیمت زعفران شد و خرید تضمینی این کالا را از کشاورزان آغاز کرد.

رشیدیان از وزیر جهاد کشاورزی بخاطر تامین نقدینگی طرح خرید تضمینی زعفران کشاورزان تقدیر و بیان کرد: امیدواریم با این روند به کشاورزان کمک شده و از افت در بازار این محصول جلوگیری شود.

وی در ادامه به وضعیت واردات برخی مواد غذایی از افغانستان اشاره و بیان کرد: واردات انار پارسال از افغانستان به دلیل سرما و خسارت به باغهای استان صورت گرفت اما این سیاست برای حمایت از تولیدات کشاورزان تداوم نخواهد داشت.

استاندار خراسان رضوی افزود: سیاست کلی خراسان رضوی در بحث واردات کالا این است که برخی محصولاتی که امکان تولید آن در استان نیست از کشورهای دیگر وارد شود و پس از بسته بندی توسط صنایع جانبی استان به کشورهای هدف صادراتی ارسال گردد تا از این طریق توسعه صادرات به کشورهای هدف محقق شود.

رشیدیان ادامه داد: 10 درصد رشد در ارزش صادرات کالا از خراسان طی 6 ماهه نخست امسال حاصل همکاری مطلوب بین دولت و بخش خصوصی است و این در حالی محقق شد که ارزش صادرات کالا در مدت مذکور در کل کشور 9 درصد کاهش داشت.

وی گفت: برنامه امسال توسعه صادرات خراسان رضوی رسیدن به 23 درصد رشد تا پایان سال است که امیدواریم این مهم با تداوم همکاری بین بخش خصوصی و دولت محقق شود.

استاندار خراسان به برنامه توسعه صادرات به ترکمنستان و تاجیکستان نیز اشاره و بیان کرد: با افتتاح پل دوم سرخس در ترکمنستان زمینه برای توسعه صادرات فراهم می شود و باید در خصوص حفظ این بازار و گسترش تبادلات تجاری و اقتصادی با آن، تدبیر لازم انجام گیرد.

وی به دیدار خود با سفیر ارمنستان نیز اشاره و بیان کرد: در این نشست ارمنستان تمایل زیادی برای توسعه تبادلات اقتصادی و تجاری با خراسان رضوی داشت که باید این فرصت مغتنم شمرده شده و علاوه بر آن از ظرفیت تجار و تولیدکنندگان ارمنی در کشورهای اروپایی به ویژه فرانسه برای سرمایه گذاری در مناطق ویژه اقتصادی استان بهره گرفت.

رشیدیان به رفع مشکلات سفر به قزاقستان هم اشاره و بیان کرد: از استاندار قزاقستان جنوبی دعوت به عمل آمده تا طی نشستی با وی در مشهد زمینه تعاملات اقتصادی با آن کشور فراهم شود.

وی پیگیری در خصوص برگزاری کمیسیون مشترک با کشور تاجیکستان، خودداری از صادرات کالاهای فاقد کیفیت لازم و اهمیت به صادرات کالاهای باکیفیت برای حفظ بازارهای صادراتی از سوی صادرکنندگان را مورد تاکید قرار داد.

 

ضعف‌های ارتباطی در صادرات به آفریقا

نماینده مردم فریمان، سرخس، احمدآباد و رضویه مشهد در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: در سفر اخیر همراه با برخی اعضای دولت و نمایندگان مجلس به آفریقا ضعف ارتباط اقتصادی استان با کشورهای آفریقایی مشهود بود.

احسان قاضی زادههاشمی افزود: ترکیه از ظرفیتهای اقتصادی در کشورهای آفریقا بهره مطلوبی بوده و به بازار آنها دست یافته و لازم است ایران و از جمله خراسان رضوی نیز بتواند از بازارهای کشورهای آفریقایی بهره گیرد.

وی ادامه داد: در بررسی انجام شده نیاز به بسیاری از کالاهای ایرانی به ویژه مصالح ساختمانی، سنگ، خدمات فنی و مهندسی در کشورهای آفریقایی به شدت احساس می شود و می توان از شرایط رکود در ساخت و ساز کشور برای صدور مصالح ساختمانی و خدمات فنی و مهندسی به آن کشورها بهره گرفت.

 

6 خراسانی در بین صادرکنندگان نمونه کشور

در ادامه این جلسه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: امسال از 50 واحد صادرکننده که در کل کشور از سوی سازمان توسعه تجارت ایران به عنوان صادرکنندگان نمونه انتخاب شدند 6 واحد مربوط به این استان بودند.

راضیه علیرضایی روز شنبه در نشست کارگروه توسعه صادرات خراسان رضوی افزود: این واحدها در رستههای نساجی، صنایع معدنی، زعفران، مصالح ساختمانی فعالیت می کردند.

وی به رشد صادرات کالا در خراسان رضوی نیز اشاره و بیان کرد: میزان صادرات کالا از گمرکات و بازارچههای مرزی استان ظرف 6 ماه نخست امسال یک میلیون و 36 هزار تن به ارزش 844 میلیون دلار بود که در مقایسه با مدت مشابه پارسال در وزن پنج دهم درصد کاهش اما در ارزش 10 درصد افزایش یافت.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: همچنین در 6 ماه نخست امسال ترانزیت خارجی استان در مبدا و مقصد یک میلیون و 529 هزار تن بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 21 درصد بیشتر شده است.

وی گفت: جهت گیری امسال خراسان رضوی در بخش صادرات در تغییر اهداف صادراتی در میان کشورهای آسیای میانه، قزاقستان بود زیرا این کشور از توان مالی مناسبی برخوردار است. جمهوری تاتارستان نیز به عنوان یک هدف صادراتی برای ورود به بازار روسیه انتخاب شد و هنگ کنگ هم به جمع خریداران محصولات خراسان رضوی اضافه شد. صادرات به این کشور به سرعت در حال افزایش است.

علیرضایی به کاهش صادرات کالا به ترکمنستان و تاجیکستان اشاره و بیان کرد: هدف اصلی استان در برنامههای صادراتی خود، این نبود که بازار این دو کشور را از دست بدهد بلکه هدف حفظ این بازارها و گسترش روابط تجاری از طریق آنها با دیگر کشورهای آسیای میانه بوده است. مشکل اساسی در بخش توسعه صادرات استان مدیریت بازارهای صادراتی اولویتدار در آسیای میانه شامل ارمنستان، تاتارستان و گرجستان است.

وی افزود: از سوی دیگر سهم افغانستان در بازار صادرات خراسان رضوی در حال افزایش است و باید بازنگری در رویه صادرات به آن کشور بویژه در روشها و دیدگاهها انجام گیرد. بر اساس رشد 10 درصدی در ارزش صادرات کالا از استان در 6 ماه امسال می توان اهداف صادراتی را تا پایان سال و دستیابی به یک میلیارد و 805 میلیون دلار صادرات کالا را محقق کرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: اعزام 9 هیات تجاری در سال جاری به کشورهای هند، تایلند، ماداگاسکار، تاتارستان، هنگ کنگ، روسیه، ویتنام، ارمنستان و تاجیکستان ؛ برگزاری میزهای کشورهای در عراق، ترکیه و ارمنستان؛ برگزاری میزهای کالایی برای زعفران، تخم مرغ و صنایع غذایی؛ برگزاری همایش و دورههای آموزشی برای صادرات به کشورهای تایلند، ویتنام و اندونزی از برنامه توسعه صادرات در سال جاری است.

وی افزود: سه نمایشگاه اختصاصی کالای ایرانی با محوریت استان خراسان رضوی تا پایان سال جاری در کابل در تاریخ 24 تا 27 بهمن ماه، در هرات در آذرماه، در کازان تاتارستان در تاریخ 29 آذرماه تا اول دی ماه برپا می شود.

وی بیان کرد: با موافقت وزیر صنعت، معدن و تجارت و پیگیری نمایندگان مردم در خراسان رضوی، مقرر شد به شرکت کنندگان در نمایشگاه تاتارستان یارانه ای از سوی دولت اختصاص یابد.

 

ضرورت بازنگری در شیوه تجارت با افغانستان

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان در مشهد نیز در این نشست گفت: شرایط در صادرات استان به افغانستان رو به بهبودی است اما در برخی موارد به‌ویژه حوزههای مسئولیتی برخی سازمانها ضعیف عمل می شود که باید یک بازنگری در روش‌ها و دیدگاهها نسبت به تجارت با این کشور ایجاد شود.

محمود سیادت افزود: تغییراتی در روابط اقتصادی کشور افغانستان با پاکستان ایجاد شده که می توان از این فرصت به نفع توسعه روابط تجاری خراسان رضوی با افغانستان بهره گرفت.

وی بیان کرد: ترانزیت کالا از طریق گمرک دوغارون و همرز با افغانستان دچار مشکل است و باید در بخش ترانزیت نگاه جدیدی اتخاذ و شرایط به نفع طرف افغانستانی تسهیل شود.

وی اظهار کرد: در حال حاضر هیچ مکانیزمی برای صدور خدمات از خراسان رضوی به کشور افغانستان وجود ندارد. بدین معنی که کسانی که خدمات یا دانش فنی به این کشور صادر می‌کنند، اقدامات و نتایج خود را در هیچ ارگانی به ثبت نمی‌رسانند. افراد می‌دانند که با ثبت و اعلام برنامه‌های خود نه تنها تشویق نمی2شوند بلکه ممکن است گرفتار روال2های پیچیده یا مواردی مثل مالیات شوند.

پسیادت تاکید کرد: بنده در دیداری که با وزیر محترم صنعت داشتم این موراد را منتقل کردم و ایشان پیشنهاد دادند که برای آسیای میانه و به ویژه افغانستان باید یک نقشه راه مشخص و معینی در ابعاد مختلف برای صدور خدمات تدوین شود.

 

کوتاهی دولت در پرداخت مشوق‌های صادراتی

در ادامه این نشست رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی گفت: سال‌هاست که مطالبات صادرکنندگان بابت مشوق‌های صادراتی توسط دولت پرداخت نشده و این موضوع باعث دلخوری آن‌ها را فراهم کرده است. در بسیاری از استان‌ها این مطالبات پرداخت شده ولی در خراسان رضوی تا این لحظه هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است.

محمد حسین روشنک افزود: اگر ما برای صادرات اهمیت قائل هستیم باید در عمل به حمایت و تشویق صادرکنندگان بپردازیم.

وی با اشاره به برنامه عملیاتی و سیاستهای تدوین شده پیشنهادی برای توسعه صادرات در سال 96 از سوی بخش خصوصی گفت: اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی و کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی مشهد به منظور دستیابی استان به اهداف کمی تعیین شده در برنامه توسعه صادرات غیرنفتی در سالهای برنامه ششم توسعه، الزامات توسعه صادرات استان را را در قالب یک بسته پیشنهادی 24 بندی در کارگروه توسعه صادرات استان مصوب کردند.

وی بیان کرد: اهمیت و جایگاه تجارت کشور، معافیتهای مالیاتی، بهبود فرآیندهای گمرکی و رویههای صادراتی، پرداخت یارانههای صادراتی، ایجاد فضای رقابتی مناسب، ارائه موضوعات آموزشی، ایجاد محیط امن برای صادرات، ایجاد مناطق آزاد تجاری، حمایت از تشکلها، جذب سرمایه گذاری خارجی در این بسته پیشنهادی دیده شده است.
 

گزارشی از انسیه علویون

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *