تحصیل 50 درصد دانش‌آموزان در رشته‌های فن و حرفه ای

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: در پایان برنامه 5 ساله ششم توسعه باید 50 درصد دانش آموزان در رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش و 50 درصد در رشته های نظری تحصیل کنند.

رضا صابری تولایی روز گذشته دوم آبان‌ماه، در حاشیه برگزاری گردهمایی کارشناس مسئولان متوسطه نظری دوره دوم ادارات آموزش و پرورش خراسان رضوی در کاشمر در جمع خبرنگاران با بیان این که یکی از ماموریت‌هایی که برای آموزش و پرورش در برنامه ششم توسعه اقتصادی کشور تعریف شده توسعه متوازن است، افزود: در پایان برنامه 5 ساله ششم باید 50 درصد دانش آموزان در رشته‌های فنی و حرفه ای و کاردانش و 50 درصد در رشته‌های نظری تحصیل کنند.

وی با اشاره به اینکه در این راستا آموزش و پرورش سیاست های خود را بر توزیع متوازن دانش آموزان در رشته‌های مختلف متمرکز کرده است، افزود: رشته‌ها در دو گروه شاخه نظری و شاخه فنی و حرفه‌ای و کار و دانش است.

صابر با اظهار تاسف از اینکه در طی چند سال گذشته گرایش دانش آموزان و خانواده‌ها عمدتا به سمت رشته‌های نظری به ویژه رشته علوم تجربی بوده است، اظهار کرد: در کنکور سال گذشته از 930 هزار نفری که متقاضی ورود به کنکور بودند حدود 580 هزار نفر این افراد در گروه علوم تجربی ثبت نام کرده بودند.

وی با بیان اینکه ظرفیت پذیرش در دانشگاه حدود 150 هزار نفر بوده است، افزود: تعداد بسیاری از دانش آموزان ممکن است از راه یابی به دانشگاه باز بمانند. فضای روانی کاذبی در جامعه ایجاد شده و آن اینکه رشته های تجربی به دلیل اشتغالزایی مقطعی که داشته باعث شده دانش آموزان و خانواده ها به سمت این رشته گرایش پیدا کردند در حالی که هدف نظام آموزشی ما در راستای تحقق توسعه متوازن است.

معاون آموزش متوسطه اداره آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه دانش آموزان امروزه فقط به دنبال گرفتن مدرک هستند، در حالی که نیاز به مهارت بیشتر است، افزود: توسعه رشته های فنی و حرفه ای با کارودانش با هدف مهارت گرایی دانش آموزان برای تربیت انسانهای نیمه ماهر، ماهر و استادکار است. در این راستا آموزش و پرورش در دو سال اخیر توفیقات خوبی به دست آورد به طوریکه در سال تحصیلی 95 و 96 تقریبا 38 درصد و در سال تحصیلی امسال 41 درصد دانش آموزان گرایش به سمت رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش داشته‌اند.

وی در ادامه با بیان اینکه برخی مواقع دیده می‌شود معلمان دانش‌آموزان را به آموزش‌های غیر رسمی سوق می‌دهند در صورتی که از نظر ما پذیرفته نیست، افزود: اگر این اقدامات در راستای اهداف آموزش و پرورش باشد ایرادی ندارد اما چون با هدف اقتصادی و تجاری ورود می‌کنند قطعا نمی‌تواند هدف‌های آموزش و پرورش را محقق کند.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی  با اشاره به اینکه در این راستا مراکز اعتکاف علمی، قرائت خانه ها و… تشکیل شده تا دانش آموزان بتوانند از این مراکز استفاده کنند، افزود: وظیفه آموزش و پرورش است تا بستری فراهم کند که خانواده ها به جای اینکه بیرون از مدارس بروند نیازهای خود را در درون مدارس تامین کنند.

وی با بیان اینکه نگران هستیم مراکز آموزشی حتی مراکز غیر مجاز اثرات نامطلوبی برروی دانش آموزان بگذارند، به وضعیت کمبود نیرو در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: امسال توانستیم به صورت اضافه کار کمبود نیرو را جبران کنیم.

صابر در پایان مدارس فرسوده را یکی از مشکلات اصلی دانست و افزود: امیدواریم با تخصیص اعتباراتی که دولت و مجلس در بودجه سال آتی قرار می دهد بتوانیم بخشی از نیازهایی که در مدارس وجود دارد را مرتفع کنیم.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *