تجلی اعتدال گرایی در عملکرد رئیس دولت تدبیر و امید

بسیاری از اصلاح طلبان بر این باورند که اگرچه ممکن است نسبت به عملکرد دولت دوازدهم انتقادات جدی وجود داشته باشد، اما حسن روحانی به عنوان رئیس جمهوری دولت تدبیر و امید دارای عملکرد قابل دفاعی تا بدین جای کار بوده است.

روحانی خود را بر سخنان خود در ایام انتخابات و وعده‌ هایی که به مردم داده، وفادار می‌‌داند و پایداری‌ اش را اعلام می ‌کند. به اعتقاد آن ها تحول شگرفی هم در دولت اتفاق نیفتاده که خلاف این جهت را نشان دهد. گفته می شود روحانی اصرار بر این دارد که همچنان به رأی و خواست مردم و وعده‌‌هایی که مطرح کرده، متعهد بماند و برای تحقق آن‌ها نیز تلاش می‌ کند . بنابراین اصلاح طلبان باید تا دلیل محکمی برای تغییر جهت وجود نداشته باشد، باید به سخن رئیس دولت اعتماد کنند.

علی تاجرنیا، نماینده پیشین مشهد در مجلس و فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان این که اصلاح طلبان نمی‌توانند نسبت به برخی عملکردها که با شعارهای ایام انتخابات در تعارض است بی ‌تفاوت باشند،می گوید:  اصلاح‌ طلبان از آقای روحانی حمایت کردند، چون شرایط به نحوی است که برای اداره کشور به اعتدال و آرامش احتیاج است. از این رو شرایطی که اصلاح‌ طلبان از آقای روحانی حمایت کردند هنوز به قوت خود باقی است و طبیعتا ما در شرایطی هستیم که امکان حضور همه ‌جانبه جریان اصلاحات در عرصه مدیریتی کشور وجود ندارد .

او همچنین با بیان این که شرایط بین‌ المللی نیز به ‌گونه ‌ای است که ما نیازمند نوعی آرامش و هم‌ نظری در داخل هستیم،افزود: باید در نظر داشت که هنوز زمان آن نیست که ما بخواهیم مسیر و راه خودمان را از آقای روحانی جدا کنیم. معتقدیم در کنار انتقاداتی که به عملکردهای آقای روحانی وارد بوده، رئیس ‌جمهور عملکردهای مثبتی نیز داشته است.

تاجرنیا با بیان این که به نظر من نباید از آقای روحانی بدون قید و شرط و نقد و پرسش حمایت کنیم،ادامه داد: هویت اصلاح ‌طلبی اقتضا می‌ کند که گاهی نقطه نظراتی وجود داشته باشد. بنابراین فکر می ‌کنم حمایت از آقای روحانی موضوعی استراتژیک است اما نمی ‌توانیم این را اجبار کنیم و از طرف دیگر راه را بر هر گونه نقدی ببندیم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان این که بخش عمده ‌ای از مردم به خاطر حمایت‌ های اصلاح‌ طلبان و گفتمانی که آن ها ایجاد کردند به حمایت و پشتیبانی از دولت به پا خواستند،افزود: از طرف دیگر اعتدال یک گفتمان یا جریان سیاسی نبوده که بخواهد مورد اقبال مردم قرار گیرد و پاسخگوی نیازهای آن ها باشد. به نظرم حتی رأی آقای روحانی درسال 96 زمانی مسجل شد که مسیر گفتمان و صحبت‌هایش کاملا در مسیر اصلاح‌ طلبی قرار گرفت. به اعتقاد او بنابراین مردم نیز به‌طور طبیعی از گروه‌های اصلاح ‌طلب انتظار خواهند داشت و اگر آن ها نتوانند پاسخ مناسبی داشته باشند احتمال دارد در آینده دچار مشکل شوند.

برای قضاوت در‌خصوص عملکرد دولت زود است


حجت الاسلام مصطفی درایتی، دیگر فعال سیاسی اصلاح طلب نیز با بیان این که این واقعیت وجود دارد که احساس کنیم جایگاه آقای روحانی ویژه است و گرفتاری ‌های مخصوص به خود را دارد،می گوید: ممکن است جامعه انتقاداتی نسبت به بعضی از عزل و نصب‌ ها و آمدن و رفتن برخی از افراد داشته که طبیعتا نمی ‌تواند دلیل روشن و شفافی بر تغییر جهت ‌گیری آقای روحانی باشد،اما آن چه برای ما مهم است، عملکرد دولت است که احساس کنیم دولت وعده‌هایی را که به مردم داده متعهدانه دنبال می ‌کند.

او همچنین با اشاره به عملکرد دولت دوازدهم،افزود:  قضاوت کردن با این سرعت شاید خیلی مطابق واقع و منصفانه نباشد. همیشه افرادی که دستی از دور بر آتش دارند، خیلی راحت ‌تر نقد می ‌کنند که بعضا با واقعیات همخوانی ندارد. ما قرارمان بر این است که آن چه را تا به ‌حال از آقای روحانی دیده شده، ملاک قرار دهیم.

درایتی با اشاره به این که گرچه در برخی از عزل و نصب‌ها گلایه‌های متعدد نسبت به رئیس جمهوری وارد شده و می‌ شود، ولی به هر صورت مساله عملکرد این افراد اهمیت بیشتری دارد،ادامه داد: طبیعتا تا وقتی که‌ این ‌طور است، با هر فرد و جناح فکری که کار کند، انتقاد جدی بر او وارد نیست. این حق آقای روحانی است که فکر کند در وضعیتی که قرار گرفته از چه افرادی استفاده کند تا بتواند وعده‌های داده ‌شده را دنبال کند. لذا صرف این که بخواهیم از الان و در شرایط کنونی قضاوت کنیم که مدت زیادی از روی کار آمدن دولت دوم دکتر روحانی نگذشته، شاید خیلی منصفانه و واقع‌‌بینانه نباشد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *