به «کوروش» سیاسی نگاه نکنیم!

انجمن علمی تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد با همکاری انجمن ایرانی تاریخ شعبه منطقه­ای خراسان و ستاد فعالیت­های داوطلبانه دانشجویان تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد میزبان تعدادی از اساتید، دانشجویان و علاقه‌مندان به تاریخ بود. این همایش علمی با عنوان «کوروش آن‌گونه که باید شناخت و آسیب‌شناسی فضای مجازی»  با حضور دکتر محمدتقی ایمان‌پور استاد تاریخ ایران باستان دانشگاه فردوسی مشهد، دکتر پدرام جم استادیار تاریخ ایران باستان دانشگاه فردوسی مشهد درتالار دکتر رجائی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دکتر شریعتی برگزار شد.

 

نقش شبکه‌های مجازی

در ابتدای این مراسم دکترمحمدتقی ایمان پور درباره آسیب‌های شبکه­های اجتماعی گفت: شبکه‌های اجتماعی تکنولوژی جدیدی است و امروزه نقش مهمی در آگاهی بخشی جامعه دارد و در آن شکی نیست و کسی انکار نمی‌کند، اما آسیب‌ها وآفت‌هایی داردکه به میزان نقش مثبتش تأثیرات منفی هم می‌گذارد. عدم نظارت و عمومی بودن این شبکه‌ها باعث می‌شود هر فردی با توجه به اطلاعاتی که دارد از این شبکه‌ها استفاده کند. در بحث شخصیت کوروش ما گاهی شاهد مطالبی هستیم که جنبه علمی ندارد و در مقابل سئوالاتی مطرح می­شود که نشان می‌دهد ریشه‌ای دارد و از مراکز و منابعی خاص تغذیه می‌شوند.

 

نگاه علمی به تاریخی

او در ادامه صحبت‌هایش در ارتباط با بحث سیاسی کردن تاریخ گفت: متأسفانه در کشور ما همه چیز از جمله تاریخ سیاسی شده است و در نتیجه نگاه و قضاوت‌های ما به تاریخ وگذشته همین وضعیت را دارد، زمانی در مورد مطلبی مباحث سیاسی صورت گیرد از مجرای علمی آن خارج می‌شود و این مورد درباره شخصیت کوروش مصداق پیدا می‌کند. در دوره‌ای شاهد بودیم که تاریخ ایران باستان از جمله شخصیت کوروش به‌شدت بزرگ نمایی می‌کردند که بعد از انقلاب اسلامی برعکس آن انجام شد و با تاریخ ایران باستان و شخصیت‌های تاریخی به‌شدت مقابله کردند.

وی نیز تصریح کرد: بحث ما این است‌ به‌جای نگاه سیاسی کردن به تاریخ سعی کنیم نگاه علمی به مباحث تاریخی داشته باشیم و این نگاه را تغییر دهیم و تاریخ ایران را به‌عنوان پُل ببینیم و این چیزی که امروزه به‌عنوان فرهنگ و هویت ایرانی است به‌عنوان فرایندی از مجموعه ارزش‌های ایران کهن و ایران اسلام ببینیم.

 

 

صدای غیررسمی در فضای مجازی

در ادامه دکتر پدرام جم گفت: هیچ کجای دنیا روز کوروش را به رسمیت نشناختند و در کشور ما نیز رسمی نیست. مفاد مندرج در استوانه کوروش را نمی‌توان نخستین اعلامیه حقوق بشر دانست، اگر بخواهیم صحبتی در این‌باره کنیم باید شیوه مملکت‌داری هخامنشیان را مورد ارزیابی منصفانه قرار دهیم. وقتی ما به‌جای استوانه کوروش در بحث مملکت‌داری آن‌ها تحقیق کنیم متوجه تغییرات بسیار چشمگیری از شیوه اداره کردن آن‌ها نسبت به ادوار گذشته خواهیم شد. فضاهای مجازی جایی است که در آن همه مشغول فعالیتند و صداهای رسمی و غیررسمی در آن شنیده و دیده می شود. در این فضا دو گروه مقابل هم هستند ، گروهی از کوروش بت ساخته و تعریف‌های چاپلوسانه انجام می‌دهند وبه اصطلاح ناسیونالیسم هستند و گروه مقابل بدترین اتهامات را می‌زنند و جدا‌یی‌طلب هستند.

 

افراط و تفریط ممنوع!

در پایان دکتر ایمان‌پور گفت: تاریخ را نباید سیاسی و ایدئولوژیک کرد و این سرزمین حاصل خون‌بهای میلیون­ها انسانی است که برای این مرز و بوم کشته شدند. لذا باید حرمت گذشتگان را با هر سیاست و مذهب و نگرشی که داشتند نگه داریم. در مورد شخصیت‌ها با معیار زمان خودشان بسنجیم نه با ارزش‌ها و ایدئولوژی زمان خودمان قضاوت کنیم. سعی کنیم به تاریخ با یک نگاه علمی و منطق و احترام داشته باشیم و برای رشد و تعالی کشورمان تلاش و کوشش کنیم.

 

 

سرویس فرهنگ «صبح امروز»

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *