زعفران در شمال استان رنگی ندارد

زعفران یکی از محصولات کشاورزی محبوب و سود آور خراسان رضوی محسوب می­شود که نقش پررنگی نیز در صادرات استان و کشور دارد. سوددهی بالا و کم آب بودن این محصول باعث شده کشاورزان خراسانی به شدت به کشت این محصول روی بیاورند و هزاران هکتار از اراضی خراسان زیر کشت این محصول برود. اما بسیاری از این موضوع غافل مانده­اند که کشت این محصول نیازمند شرایط خاصی است و کاشت این محصول در آب هوای نامناسب ممکن است زیان آور باشد.

اهالی منطقه شمال خراسان که چندسالی است بسیاری از زمین­های خود را زیر کشت این محصول برده­اند امسال به طرز عجیبی با افت محصول خود مواجه شدند و این موضوع زندگی این افراد را دچار چالش زیادی کرده است.صبح امروز برای آگاهی از شرایط برداشت امسال به سراغ کشاورزان روستاهای اطراف شهرستان فاروج رفته و اوضاع را جویا شده است.

ح . ح که از کشاورزان قدیمی منطقه است می­گوید: ما هر ساله محصول خوبی از این زمین­ها برداشت می­کردیم ولی امسال به طرز عجیبی افت در برداشت محصول داشتیم.من سال گذشته  از یک و نیم هکتار زمین 60 میلیون تومان فروش گل داشتم ولی امسال با وجود تغییر نکردن قیمت گل حدود 20 میلیون تومان فروش داشته­ام.

ا . ش کشاورزی که در حرفه‌اش مو سفید کرده می­گوید: من نیز فروش سال گذشته‌ام حدود 70 میلیون تومان بوده ولی امسال این مبلغ به 27 میلیون تومان هم نمی­رسد.

م.س که سه هکتار زمین زیر کشت زعفران دارد از افت محصولش از دو­و­نیم تن به هفتصد کیلو می­گوید و از به هم ریختن معادلاتش در برداشت به شدت متعجب است چرا که همه معتقدند نه سرمای چندانی به زمین­ها رسیده و نه آفت خاصی در زمین مشاهده­ کرده اند.

برای پیگیری این موضوع به سراغ مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی رفتم و نظر او را در ای مورد جویا شدیم.سید‌هاشم نقیبی می­گوید:چیزی که شاید کشاورزان نادیده گرفته­اند یا فراموش کردند سرمایی است که سال گذشته اواخر آبان و اوایل آذر منطقه را فرا گرفت.این سرما تاثیر زیادی روی بذر زعفران و دیگر محصولات داشت که تاثیر آن امسال روی محصول خود را نشان داد.چرا که قدرت رشد امسال گل مربوط به تغذیه سال پیش در همین دوره است و صدمه سرما باعث این افت است.

سید‌هاشم نقیبی حسینی افزود: ما با آگاهی از این موضوع و تاثیرات سرما طی یک دستورالعمل به شهرستان­ها اعلام کردیم که برای جلوگیری از خسارت اقدامات لازم از قبیل محلول پاشی را در بهمن و اسفند انجام دهند و حتی در کلاس­های آموزشی ما نیز این موضوع مطرح شد.کشاورزانی که این اقدامات را دقیق و اصولی انجام داده باشند تا حدود 70 یا 80 درصد توانسته­اند از این افت محصول جلوگیری کنند و مناطقی که این اقدامات انجام نشده دچار این افت شده­اند.اما ما از طریق دستورالعمل ، مصاحبه در رسانه­های مختلف و برگزاری کلاس­های متعدد این اطلاع رسانی را انجام دادیم.

وی تصریح کرد: خسارت‌های وارده مربوط به همین امسال بوده و کشاورزان با اقدامات پیش­گیرانه می­توانند از خسارات احتمالی سال آینده جلوگیری کنند ولی کشاورزان عزیز در منطقه شمال خراسان این موضوع را مد نظر داشته باشند که کشت زعفران چندان مناسب اقلیم سرد و مرطوب شمال خراسان نیست و بازده اصلی آن در مناطق خشک است. در این مناطق به‌خاطر بارش باران آفت­هایی مانند کرم مفتولی که در چفندر قند و سیب­زمینی دیده می­شود به زعفران سرایت­ می­کند و باعث آسیب می­شود. با وجود این مشکلات ما چندان تاکید و اعتقادی بر کاشت زعفران در این مناطق نداریم.

نقیبی با تاکید بر اقدامات پیش­گیرانه برای جلوگیری از خسارت بیان کرد: کشاورزان می­توانند با محلول پاشی و تغذیه از دی ماه تا اواسط اسفند گیاه را مقاوم­سازی کنند تا احتمال خسارت را به حداقل برسانند.این نظر فنی ماست ولی در مجموع توصیه ما این است که زعفران در مناطق شمال خراسان کشت نشود.

 

 

گزارشی از رضا شجاع

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *