ایران نقش خود را در سرکوب داعش به‌خوبی ایفا کرد

یک عضو هیات رییسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «ایران نقش خود را در سرکوب داعش به خوبی ایفا کرده است» بر لزوم استفاده درست از قدرت دیپلماسی و ابزارهای در اختیار ایران در دوران پس از داعش تاکید کرد.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی افزود: به نظر من داعش یک کاتالیزور موقت و نیرویی بود که برخی کشورهای منطقه آن را طراحی کرده بودند که بتوانند دولت بشار اسد را تضعیف کنند و در خلاء قدرتی که بعد از ناامنی‌ها در سوریه ایجاد شده بود منافع خود را تامین کنند.

نماینده تربت‌جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی افزود: به نظر می‌رسد داعش نقشی که باید برای برخی کشورها ایفا می‌کرد را ایفا کرده و اکنون نوبت به این رسیده که بازیگران جدیدی را وارد عرصه بازیگری کنند و برای اینکه بتوانند اوضاع سوریه را سر و سامان بدهند به چند فاکتور نیاز دارند؛ یکی اینکه حزب‌الله را از سوریه بیرون بکشند که از طریق جنگ در لبنان و فشار بر حزب‌الله نیروهایش خارج می‌شوند.

این نماینده مجلس ادامه داد: نکته دوم این است که نیاز دارند نقش نیروهای مخالف بشار اسد و نیروهایی که با ایران میانه خوبی ندارند را در سوریه پررنگ‌تر کنند و بتوانند نفوذ ایران را در سوریه مهار کنند. دیگری تقسیم قدرت بین بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است که باید انجام شود.

رحیمی جهان‌آبادی یادآور شد: حادثه‌ای که در منطقه رخ می‌دهد نشان دهنده این است که داعش نقش کلیدی خود را که تخریب زیرساخت‌ها، ایجاد ناامنی و آسیب زدن به امنیت سوریه بوده را به خوبی اجرا کرده و اکنون زمان این است که از ترس داعش حضور سعودی‌ها، آمریکایی‌ها، ترک‌ها و برخی کشورهای دیگر در آنجا توجیه شود.

وی تاکید کرد: همین نقش را طالبان در افغانستان بازی کرد یعنی ایجاد ناامنی و خشونت کرد و بعد توجیه یک حکومت دموکراتیک امروزی برای مردم افغانستان جا افتاد. الان هم به نظر می‌رسد خیلی از مردم سوریه که حتی مخالفان بشار اسد بوده‌اند، با ظهور و رفتارهای داعش به حکومت میانه‌روتری رضایت خواهند داد تا بخشی از دولت بشار اسد هم در حکومت جدید نقش داشته باشد.

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس همچنین تصریح کرد: داعشی‌ها نقش «کاتالیزور» را به عنوان یک بازیگرگردان از سوی عربستان و برخی کشورهای منطقه باید ایفا می‌کردند که این کار را انجام دادند اما مهم این است که فیزیک داعش از بین رفته و تفکر جهادی سلفی در سوریه باقی می‌ماند و به مردم سوریه و هر دولتی که در این کشور بر سر کار بیاید آسیب می‌زند. خشونت را ترویج می‌کند، بمب‌گذاری می‌کند، جنگ فرقه‌ای و مذهبی راه می‌اندازد و این به عنوان یک ابزار در خاورمیانه در اختیار برخی کشورها قرار دارد که از نیروهای سلفی و جهادی استفاده کنند.

رئیس کمیته بین‌الملل کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان اینکه «ایران نقش خود را در سرکوب داعش به خوبی ایفا کرده است» تاکید کرد: البته در دوران پساداعش ایران به هر میزان خود را با ترکیه نزدیک کند و سیاست‌های خود را هماهنگ‌تر کند شاید بتواند بخش مهم‌تری از فضای سیاسی سوریه را در اختیار داشته باشد ولی اگر با ترکیه دچار اختلاف‌نظر باشد و تشتت میان ایران و ترکیه در سوریه رخ دهد قدر مسلم سعودی‌ها، آمریکایی‌ها، ترک‌ها و برخی دیگر از کشورهای منطقه در دوره پس از داعش اعمال نفوذ بیشتری در سوریه خواهند داشت و این به قدرت دیپلماسی و ابزارهایی که ما در اختیار داریم بر می‌گردد که چقدر بتوانیم از آن درست استفاده کنیم.

رحیمی جهان‌آبادی گفت: ایران در گام اول خوب و قدرتمند ظاهر شده ولی الان در حال ورود به فاز دوم هستیم و در فاز دوم حزب‌الله مورد هجوم قرار می‌گیرد و می‌خواهند حزب‌الله را از سوریه بیرون بکشند که دست ایران را خالی کنند و به ما فشار بیاورند که بخشی از نیروهای ایران را از منطقه خارج کنیم و از آن طرف در گام بعدی ترکیه را با خود همراه کنند تا متحد ایران را در سوریه نبینند چرا که اگر ترک‌ها به ایران نزدیک شوند ارتش آزاد و بخشی از نیروهای مخالف بشار اسد هم ممکن است تمایلی به سمت ایران داشته باشند که این خوشایند آمریکا نیست و می‌خواهد این نقش را خودش با ترکیه در منطقه ایفا کند. همان طور که فرانسه را تا حدی همراه و آن را وارد بازی لبنان ـ سوریه کرده است.

این عضو هیات رئیسه کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس اظهار کرد: ما باید در داخل هوشیار باشیم که احساسات ضدعربی و ضدسعودی که در کشور ترویج می‌شود ما را وارد جنگ منطقه‌ای نکند چرا که هدف آنها این است که ایران وارد جنگ منطقه‌ای شود.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *