گذر در تاریخ بیهقی

مراسم بیهقی خوانی در کافه کتاب سلام با حضور علاقه‌مندان برگزار شد

از پله‌ها که پایین می‌روید وارد یک فضای دنج و آرام می‌شوید، دکوراسیون چوبی ساده اما زیبا نظر هر بیننده‌ای را جلب می‌کند. به خصوص گلدان‌های شمعدانی کوچک که با سلیقه تمام تزئین و داخل این قفسه‌ها گذاشته شده‌اند. تزئینات داخل قفسه‌ها و میز و صندلی‌های چوبی و طبقاتی مملو از کتاب‌های ادبی و تاریخی و تابلوهای نقاشی که روی دیوارها نصب شده است. این‌ها همه بخشی از توصیفات این مکان فرهنگی است که هرهفته در آن جلسات “بیهقی‌خوانی” انجام می‌شود.

اجرای این جلسات را حسین باقری به عهده دارد. وی کارشناس ارشد رشته ادبیات است و با هدف آشنایی مردم به متون تاریخ ادبیات این جلسات را برگزار می‌کند. وی با اشاره به این نکته که حجم کتاب‌ها سنگین است و متاسفانه ریزش مخاطب داریم گفت: ما در جلسات، بیشتر از اینکه به جنبه تاریخی داستان بپردازیم به ادبیات زیبای آن توجه می‌کنیم و خوانش آن بیش از اینکه از نظر تاریخی برای ما جذاب باشد از لحاظ بار معنائی و ادبیاتی برایمان جالب است.

او از دلیل انتخاب “بیهقی” گفت: به خاطر اینکه در دانشگاه بیشتر روی موضوع بیهقی کار کرده بودم تسلط بیشتری روی این تاریخ نویس داشتم و به همین دلیل این کار را ادامه دادم و البته علاقه شخصی خود من هم بی‌تاثیر نیست.

باقری در ارتباط با فضای تاریخی این کتاب اظهار داشت: در کتاب تاریخ بیهقی غالبا از دوران حکومت مسعود غزنوی گفته شده است و به همین سبب نام دیگر این کتاب تاریخ مسعودی است. مسعود و محمد غزنوی که از فرزندان محمود غزنوی بودند، بعد از فوت پدرشان در راه رسیدن به حکومت به اختلافاتی برمی‌خورند و بیهقی در بخشی از کتاب خود به بررسی مشکلات موجود بر سر راه مسعود و نیرنگ‌های آن برای رسیدن به تخت پادشاهی می پردازد.

در پایان به این نکته اشاره باید کرد که این جلسات هر هفته و به صورت منظم در این مکان برای عموم افراد برگزار می شود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *