چه کسی ترمز تلفات جاده‌ای را می‌کشد؟

در سال‌های اخیر صنعت خودرو دومین صنعت بعد از نفت را در کشور به خود اختصاص داده است.همچنین این صنعت در جایگاه بیستم در دنیا قرار دارد.«ایران خودرو» و «سایپا» علیرغم این که از سال 91 مجبور به کاهش تولید شدند، همچنان سهمی بیشتر از 90 درصد بازار خودرو کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

مساله نداشتن کیفیت و استانداردهای روز دنیا در محصولاتی که این دو شرکت بزرگ تولید همواره یکی از دغدغه‌هایی بوده است که مردم، کارشناسان و حتی مسئولین بارها درباره آن صحبت کرده‌اند.

در آخرین روزهای هفته گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت به معاون امور صنایع خود دستور داد تا هرچه زودتر «کمیته بررسی تلفات جاده‌ای» مرکب از دستگاه‌های مسئول را برای بررسی سهم مراکز صنعتی در تلفات جاده‌ای را تشکیل دهد.

در نامه شریعتمداری آمده است: «باتوجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر تعیین سهم هریک از مراکز صنعتی و نیروی انتظامی و وزارت راه در تلفات جاده‌ای فوراً کمیته مشترکی مرکب از خودروسازان، قطعه‌سازان، سازمان ملی استاندارد و نیروی انتظامی و آن معاونت تشکیل دهید و در تعیین همه علل مربوط به مراکز صنعتی در افزایش تلفات و معلولیت‌های جاده و برنامه زمانبندی روشن برای رفع کامل نواقص مربوط اقدام و گزارش برنامه عملیاتی مذکور را به اینجانب ارائه کنید.»

 

 

برای بررسی این موضوع پای صحبت با دو نفر از همشهریان مشهدی نشستیم تا نظر آن‌ها را درباره این خودروها بدانیم.

محسن خانی پسری که مدتی است برای امرارمعاش با خود پراید پدرش در شهر مسافرکشی می‌کند، درباره میزان رضایتش از این خودرو می‌گوید: با این که سه سال از عمر این ماشین می‌گذرد ولی هفته ای نیست که یکی از قطعاتش به مشکل نخورد و من راهی تعمیرگاه نشوم.20میلیون تومان پول دادن برای خودرویی که این کیفیت را دارد، یک ظلم است.

سال گذشته از زبان فرمانده پیشین نیروی انتظامی خراسان رضوی شنیدم که باید تردد پراید در جاده‌های کشور ممنوع می‌شد! واقعا این حرف را باید با آب طلا نوشت و در ابتدای جاده‌ها نصب کرد.این قدر هزینه می‌کنیم و دلمان خوش است که ماشین خریده‌ایم ولی عبور خودروهای سنگین و باری از کنار ما در جاده‌ و اتوبان، پراید را دچار لرزش می‌کند.من چندی پیش دوتن از اعضای فامیلم را به خاطر تصادف جاده‌ای از دست داده‌ام.

صنمی اضافه کرد: اگر آن‌ها سوار خودرو با کیفیت بودند، شاید هنوز زنده بودند.شاید اگر این تعرفه‌ها برای ماشین‌های خارجی وضع نمی‌شد هیچ کس خودروی داخلی نمی‌خرید.من خودم هیچ وقت با پراید تا عوارضی مشهد جرات رانندگی نداشته‌ام.یادش بخیر، احمدی نژاد این جمله را درست گفت: «پراید کیلویی چند؟»

 

 

زهرا احمدی یکی دیگر از شهروندانی که با خودروی سمندش مشغول کار در آزانس بانوان است، درباره این خودرو و میزان رضایتش به ما گفت: اصلا راضی نیستم. وقتي درون اين خودرو بنشينيد بیشتر از هر چیز ديگر صدای موتور سمند را خواهيد شنيد! تاكنون هيچ راه حل ديگري به جز مداراكردن براي رفع اين مشکل پيدا نشده است.از من این نصیحت را داشته باشید که مراجعه به تعمیرگاه هم برایتان بي‌فايده است.

احمدی اضافه کرد: دید نسبتا نامناسب طرفین راننده نيز از دیگر نکات منفی سمند به حساب مي‌آيد.پهنای ستون‌های جلویی این خودرو بیش از حد معمول است و همین نکته نقاط کور زیادی را برای راننده ایجاد می‌کند که در اینجا تنها مهارت در نوع رانندگی می‌تواند چاره گشا باشد.
این راننده معتقد است: از روزی که به عنوان «خودروی ملی» به سمند افتخار کردیم خیلی گذشته است.تا امروز صنعت خودروسازی دنیا به سمت تولید خودری هوشمند و بدون راننده رفته است ولی ما چه کرده‌ایم؟ هنوز صندلی‌های سمند افراد را آزار می‌دهد و دست‌اندازها خود رو را به هوا می‌برد! گیرآوردن قطعات تحت گارانتی هم کار حضرت فیل است و امنیت سرنشینان خودرو، هیچ‌گاه موضوع مهمی برای سازندگان نبوده است.

سید حسین صدری یکی از کارشناسان بازار خودرو درباره دغدغه‌ها و شکایات مردم از وضعیت خودروهای ساخت داخل به «صبح امروز» گفت: صنعت خودرو احتیاح به بازنگری اساسی دارد.دولت‌های مختلف بارها در سال‌های قبل به این صنعت کمک کرده اند و در شرایطی که اعتبارات داخلی بسیار محدود بود، با دادن تسهیلات این صنعت را از ورشکستگی نجات دادند.

وی افزود: خودروهای ایرانی با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند که می‎شد آن‌ها را رفع کرد.اما خودروسازان عزمی برای رفع آن‌ها نداشته‌اند.هنوز در کمتریک دقیقه قفل خودروهای داخلی باز می‌شود، مصرف سوخت و میزان آلودگی‌شان بالا است.از طراحی داخلی خودرو تا ترمز آن‌ها دچار مشکل است و به ازای سرمایه‌ای که مردم صرف می‌کنند آسایش، امکانات و مهم‌تر از همه این که امنیت سرنشینان را تامین نمی‌کنند.

صدری تاکید کرد: من شنیده‌ام که دولت قرار است محصولات داخلی را ستاره‌دار کند.به نظرم اگر این اتفاق بیفتد و لابی‌های خودروسازان مانع تحقق آن نشود، این اتفاق می‌تواند گام اولیه خوبی برای تغییر و تحول در صنعتخودرو داخلی باشد و رقابت برای افزایش حداقلی کیفیت را رقم بزند.

 

 

برای بررسی بیشتر این موضوع نظر نماینده تربت‌حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی را جویا شدیم.سعید باستانی در این باره گفت: ایمن‌سازی خودروها بار مالی زیادی را برای خودروسازان دارد و چون در بحث خودرو هزینه‌ها، قیمت‌ها و درآمدها مشخص نیست نتوانسته‌ایم به ایمن‌سازی خودروها به میزان و مفهوم واقعی آن بپردازیم.

وی  دستور وزیر صنعت مبنی بر تشکیل کمیته بررسی تلفات جاده‌ای و لزوم رعایت استانداردهای روز در صنایع خودروسازی کشور افزود: ایمن‌سازی خودرو در تصادفات جاده‌ای یکی از بخش‌های این مسئله است و اصولا فرهنگ‌ رانندگی یک عامل بسیار اصلی در میزان خسارات ناشی از تصادفات جاده می‌باشد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حداقل‌های استانداردهای خودرویی برای حفظ سرنشین لازم است، گفت: در بحث ایمن‌سازی مبحث امنیت سرنشین در حوادث وجود دارد، در طول این مدت فرد سرنشین را به‌عنوان مخاطب در خودروسازی قرارداده‌ایم و امنیت آن را لحاظ کرده‌ایم.

نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات، زاوه در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تست‌های امنیت سرنشین آزمون‌های هزینه‌بر و ویژه‌ای هستند که از نظر تقویت شاسی، تقویت بدنه، حذف عوامل خطرزا در داخل اتاق خودرو و ایجاد ایربگ‌ها به‌منظور محافظت از سرنشین را مورد بررسی قرار می‌دهند، اضافه کرد: در طراحی‌ها نیز کمتر به مسئله امنیت سرنشین مورد بررسی قرار گرفته شده است، رعایت برخی نکات در ساخت خودرو امنیت خودر را ارتقا و آن را به‌محصولی امن تبدیل می‌کند.

وی با اشاره به اینکه مفهوم خودرو امن را باید در کنار دیگر موارد در نظر بگیریم، اضافه کرد: رعایت کردن اصول راهنمایی و رانندگی، وضعیت استاندارد جاده‌ای و دیگر موارد باید در کنار رعایت اصول ایمنی در خودرو به‌صورت جدی دیده شود تا در نهایت امن بودن جاده‌ای را فراهم کنیم.

باستانی با بیان اینکه در مواقعی حجم تعداد خودروها در یک مسیر مثل شمال، مشهد و در زمستان مسیر جنوب تناسب بین سفرهای جاده‌ای، ریلی و هوایی از بین می‌رود، تصریح کرد: اگر می‌خواهیم حفظ سرمایه انسانی را در جاده‌ها داشته باشیم، باید همه موارد را در کنار یکدیگر ببینیم و تنها افزایش ایمنی خودرو کار ساز نیست.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره این که تاکنون در صنعت خودروسازی کشور چه‌میزان به ایمنی خودرو توجه شده است، اظهار کرد: ایمن‌سازی خودروها بار مالی زیادی را برای خودروسازان دارد و چون در بحث خودرو هزینه‌ها، قیمت‌ها و درآمدها مشخص نیست نتوانسته‌ایم به ایمن‌سازی خودروها به میزان و مفهوم واقعی آن بپردازیم.

نماینده مردم تربت حیدریه، مه‌ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: امیدوار هستیم وزیر صنعت، معدن و تجارت در کنار این دستور طرح جامعی را نیز داشته باشند.

 

 

سرویس اقتصادی «صبح امروز»

image_print
97 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *