وفای به عهد روحانی و انتخاب مدیران در خراسان رضوی، مسئله این است

استفاده از سلایق سیاسی مختلف در عرصه مدیریت دولتی یکی از لوازم کارآمدی دولت و پیشرفت کشور می باشد. تدبیر به کار برده شده در دولت اول روحانی برای فائق آمدن بر معضلات کشور، انتخاب مدیران همسو با دولت در راستای اجرای سیاست های دولت تدبیر و امید بود. اما با نگاهی به کارنامه و جهت گیری مدیران دولتی در دولت یازدهم این سوال به وجود می آید که تا چه حد انتخاب مدیران به درستی و در راستای همسو بودنشان با دولت صورت گرفته است؟ لازم به ذکر است که همسو بودن با دولت به معنای هم جناحی بودن و یا اهدا برتری به یک جریان خاص نمی باشد بلکه به معنای پایبندی به شعارهای دولت و تلاش شایسته مدیران در راستای تحقق وعده ها و شعارهای مذکور می باشد. در واقع مدیری که انتخاب می شود می بایست سیاست های دولت را قبول داشته باشد تا بتواند برنامه های دولت را اجرا کند. همچنین توانایی و تجربه کاری لازم را دارا باشد که این فاکتور مهم به واسطه تحقیق در عملکرد گذشته مدیر مذکور قابل فهم است. حضور مدیران غیرهمسو با دولت که همسو نبودنشان حاصل عدم اعتقاد به تفکرات و برنامه های دولت تدبیر و امید می باشد، باعث ناامیدی بدنه اجتماعی و سلب اعتماد از کارآیی دولت منتخبشان و جریان فکری اصلاح طلبی و اعتدال گرایی می شود. در این راستا با سه فعال سیاسی استان گفت و گویی داشتیم که از نظرتان می گذرد.

 

دولت دوازدهم باید سقف مطلبات مردم را برآورده کند

قائم‌مقام پیشین وزیر ‌‌کار دولت سازندگی در پاسخ به این سوال که با توجه به رای 24 میلیونی به دولت دوازدهم باید شاهد چه تغییراتی را در بدنه مدیران و رویکرد آن‌ها در استان خراسان رضوی بود، گفت: با توجه به رای بالای مردم به دولت دوازدهم از لحاظ قانونی و منطقی باید سقف مطالبات آن‌ها برآورده شود، اما مردم ما هوشمند هستند و شرایط را به خوبی درک می‌کنند، بنابراین کف خواسته‌های خود را از دولت انتظار داشتند، حال اگر دولت نتواند این کف خواسته‌ها را برآورده کند، نباید به خودش نمره قبولی دهد و این قضیه قطعا در نوع برخورد مردم منعکس می‌شود.

سید علاء‌الدین موسوی در گفت و گو با صبح امروز اظهار داشت: به نظر می‌رسد دولت تا به اینجا در چینش کابینه و نوع انتصابات به‌خصوص در خراسان رضوی کف مطالبات را برآورده نکرده است، همانطور که در دولت قبل این امر تحقق پیدا نکرد. در دولت قبل مدیران مورد تایید اکثریت مردم ایران در پست‌های مدیریتی نبودند به طوری که متوسط تغیرات پست‌های مدیریتی در سطوح  بخش، شهرستان ‌استان و کشور حدود پانزده تا بیست درصد بود که آن‌هم در بخش سیاست خارجی، نفت و… بود و متاسفانه در وزارت کشور که تعیین کننده دولت‌های محلی هستند و باید بازتاب خواسته‌های مردم باشد این اتفاق نیفتاد که خراسان رضوی از مصادیق آن است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطر نشان کرد: در این دوره نیز قطع به یقین باید تغییرات مدیریتی انجام می‌شد که تا کنون چنین چیزی را شاهد نیستیم و این مسئله نه با وعده‌های دکتر روحانی و نه با خواسته‌های مردم مطابقت دارد.

 

دولت همت لازم برای تغیرات در استان خراسان رضوی را ندارد

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت خراسان رضوی گفت: متاسفانه بعد از انتخابات 92 که رای خوبی به دکتر روحانی در خراسان رضوی داده شد، تغییرات لازم صورت نگرفت و همین بی‌توجهی نسبت به استان خراسان رضوی باعث کاهش نسبی رای روحانی در انتخابات اخیر شد.

مهدی عبایی خراسانی در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: همانطور که احساس می‌شود دولت همت لازم برای تغیرات در استان خراسان رضوی را ندارد و این باعث یاس و سرخوردگی مردم می‌شود و به قطع یقین در انتخابات آتی تاثیر‌گذار خواهد بود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با تاکید بر این ‌که رای مردم مشهد رای به اصلاحات بود چرا که مردم در انتخابات شورای شهر یک لیست پانزده نفره را انتخاب کردند، افزود: نگاه مردم به بی‌توجهی دولت نسبت به استان باعث شد رای مناسب برای روحانی به‌خصوص در شهرستان‌ها اخذ نشود.

عبایی ابراز داشت: بسیاری از فرمانداران  و بخشداران دولت نهم و دهم در خراسان رضوی هنوز بر سرکار خود هستند و این باعث شد رای آقای روحانی در بعضی مناطق تا بیست درصد کاهش پیدا کند یعنی مردم تغییرات را احساس نکردند و البته غفلت ما اصلاح‌طلبان را نیز نباید نادیده گرفت که پس از دولت احمدی نژاد دچار تقلیل‌گرایی شدیم و از شعارهای‌ خود بنا به ضرورت زمان دل پوشیدیم.

وی در انتها خاطر نشان کرد: در انتخابات اخیر بسیاری از مدیران استانی نه تنها از روحانی حمایت نمی‌کردند بلکه بیشتر موافق رقیب او بودند. به نظر ما تغییرات در استان ضرورت دارد و کسانی باید منصوب شوند که حداقل از شعار‌های اعتدال و دولت تبعیت و از شخص آقای روحانی در مواقع لزوم حمایت کنند و این خواسته ‌هم ستاد‌ها، اعتدالیون و اصلاح‌طلبان استان است.

 

خراسان از حساسيت بالايي برخوردار است

عضو شوراي هماهنگي اصلاح‌طلبان خراسان رضوي گفت: شوراي هماهنگي اصلاح‌طلبان خراسان رضوي روي سه گزينه محسن مهرعليزاده، حسين اميني و هادي پژوهش براي استانداري خراسان رضوي نظر دادند و از ميان اين سه گزينه مهرعليزاده قوي‌تراز سايرين است.

عباس ميرزاده در رابطه با گزينه استانداري خراسان رضوي اظهار داشت: اگر خود ايشان كه قبلا استاندار خراسان بوده اند، موافق باشد و شرايط تغييري نكند، دولت هم مخالفتي با اين پيشنهاد نخواهد داشت.

رئيس پيشين ستادهاي اصلاح طلبان حامي روحاني در استان يادآورشد: شوراي هماهنگي اصلاح‌طلبان خراسان رضوي در آخرين جلسه خود که در روز گذشته برگزار شد روي سه گزينه مهرعليزاده، اميني و پژوهش براي استانداري خراسان رضوي به جمع بندي رسيدند.

وي افزود: خراسان رضوي به واسطه وجود بارگاه منور رضوي و بيش از 25 ميليون زائري سالانه اش و نيز ظرفيت هاي جغرافيايي و جمعيتي اش، استاني ملي بوده و نماينده عالي دولت در استان امام رضا(ع) نيز بايد فردي در سطح ملي باشد.

اين فعال سياسي با بيان اينکه ما انتظار داريم دولت از گزينه‌هاي قوي براي اين استان استفاده کند، گفت: گرچه نظرمان را به دولت تحميل نمي‌کنيم، اما خواستار يک انتخاب منطقي هستيم.

عضو شوراي هماهنگي اصلاح‌طلبان خراسان رضوي افزود: مردم به تغيير رأي داده اند و انتظار منطقي دارند که قول رياست جمهوري مبني بر وفاداري و  حركت ايشان در مسير راي ريخته شده به صندوق ها را در عمل هم ببينند.

ميرزاده گفت: اگر هيچکدام از اين سه گزينه انتخاب نشد، نظرم بر ابقاي رشيديان است و البته اگر گزينه پنجمي به جز اين چهار نفر بود متناسب با نوع ديدگاه و سياستش عمل كرده و اگر ديدگاه، نظر و سمت و سويش به اصلاح‌طلبان نزديك باشد و توانمندي اجرايي بالايي داشته باشد، حمايتش مي‌کنم.

 

 

گزارشی از سیدمهرداد امیرکلالی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *