ناوگان حمل و نقل باری نونوار می‌شود

سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون شهری مشهد و حومه با کمک دولت تسهیلات کم‌بهره برای نوسازی ناوگان حمل و نقل بار به متقاضیان پرداخت می‌کند.

دولت در سال‌های اخیر در راستای اجرای طرح نوسازی ناوگان حمل نقل درون و برون شهری اقدام به اعطای تسهیلات بانکی و جایگزین کردن خودروهای فرسوده با خودروهای نو کرده است که تاکسی، وانت، کامیون و خودروهای سنگین حمل و نقل بار بین جاده‌ای در راستای این طرح تعویض می‌شوند.

درکلانشهرها فرسودگی ناوگان حمل و نقل تاثیر مستقیمی بر وضعیت هوا و افزایش میزان آلایندگی‌ها دارد و یکی از راهکارهای بهبود کیفیت هوا و محیط زیست، خارج کردن خودروهای فرسوده از چرخه ناوگان حمل و نقل است.

وجود خودروهای مسافرکش فرسوده در داخل شهرها امروز به یکی از معضلات اصلی در آلودگی هوا به‌خصوص در کلانشهرها تبدیل شده و اگرچه روند تعویض این خودروها آغاز شده اما به دلیل وجود خودروهای بی‌شمار، شاهد تغییرات محسوسی در بهبود وضعیت هوای این شهرها نیستیم.

کلانشهرمشهد نیز از این قاعده مستثنی نیست و با مشکل فرسودگی ناوگان حمل و نقل نیز دست و پنجه نرم می‌کند. در اسفندماه سال گذشته خبری از اجرای طرح نوسازی ناوگان باری برای نخستین بار در کشور در این شهر منتشر شد که براساس آن، بنا شد این طرح توسط سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون شهری و حومه شهرداری مشهد حمایت شود و مالکان ناوگان باری فرسوده تسهیلات تا سقف 85 درصد قیمت خودرو و بدون سپرده گذاری با بازپرداخت 60 ماهه دریافت کنند، همچنین تا سقف 44 درصد از سود تسهیلات از محل منابع شهرداری مشهد بعنوان کمک بلاعوض به متقاضیان پرداخت شود اما با وجود پیگیری‌های متعدد، انجام این پروژه پشت درب‌های بسته باقی ماند.

 

اجرای طرح «کلید به کلید»

حسین مختاری روز گذشته، در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در خصوص وضعیت طرح نوسازی ناوگان باری اظهار کرد: پس از تصویب این طرح در اواخرسال گذشته توسط شورای چهارم، اجرای آن در دستور کار قرار گرفت که در پی آن، دولت نیز از اجرای طرحی دیگر با عنوان هوای پاک در همین راستا خبر داد. در این طرح برای نوسازی خودروهای حمل بار تسهیلات به میزان 80 درصد قیمت خودرو با اقساط 48 تا 60 ماهه و با اعطاء سود 18 درصد توسط بانک شهر در نظر گرفته است که این طرح شامل دوچرخه، پیک موتوری انواع وانت و انواع کامیونت می‌شود که به دلیل عدم اجرای طرح سال گذشته در راستای همکاری و ارائه خدمات توسط سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون شهری مشهد و حومه، تسهیلات ویژه‌ای هم با اقساط 12 تا 48 ماهه و با نرخ سود 6 تا 18 درصد به متقاضیان اعطا می‌شود و همزمان با تحویل خودروهای نو طرح جمع‌آوری خودروهای فرسوده با عنوان طرح «کلید به ‌کلید» اجرا می‌شود.

 

ناتمام ماندن پروژه ورود موتورهای برقی به سطح شهر

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون شهری مشهد و حومه درباره طرح رها شده ورود موتورهای برقی به سطح شهر عنوان کرد: با توجه به دستور جدید دادستانی، این طرح با وجود عقد قراردادهای مربوطه، نیمه تمام باقی ماند که در صورت ایجاد شرایط مطلوب بناست دوباره در این حوزه ورود پیدا کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: هم اکنون 27 شرکت پیک‌موتوری مجوزدار در مشهد فعال هستند و موارد غیرمجاز به‌دلیل اجرای آئین‌نامه جدید پلمب نشدند تا در زمان معین اقدامات قانونی را انجام دهند. همچنین در حال حاضر شرکت تاچ سی در حوزه حمل و نقل بار با دارا بودن 100 دستگاه موتور مشغول به فعالیت است.

 

اعمال قانون ۲۲ هزارخودروی فاقد معاینه فنی

مختاری با اشاره به ساماندهی وانت‌بارهای شهری که با پلاک شخصی فعالیت می‌کنند، ابرازکرد: تاکنون 21 هزارو 800 پروانه فعالیت صادر شده که هشت هزار مورد آن درطول سال گذشته بوده است. همچنین صدور 16 هزار پرونده برای رانندگان نیز صورت گرفته است که 6هزارو 500 مورد آن مربوط به  سال 95 بوده و  در این راستا۲۷۰ شرکت حمل و نقل بار نیز ساماندهی شده است.

وی کنترل خودروهای باری درون شهری را از مهمترین وظایف این سازمان دانست وگفت: در این حوزه نیز ازسال ۹۵ تا کنون ۵۰ هزاراعمال قانون خودروهای مختلف باری صورت گرفته است و ۲۰۰ مورد بازدید از شرکت‌های باری برای ارائه خدمات مطلوب داشته ایم. همچنین ۲۲ هزار مورد خودروی فاقد معاینه فنی، اعمال قانون شده‌اند تا شاهد آلودگی‌های زیست‌محیطی نباشیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون شهری مشهد و حومه با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی مفصل برای رانندگان عنوان کرد: دوره‌های آموزشی و تخصصی در هفت محور با 1300 ساعت آموزشی برگزار شده و در مجموع 140 هزار نفر ساعت طی 4 سال اخیر آموزش دیدند.

 

۳۵ درصد خودروهای باری مشهد فرسوده هستند

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه 35 درصد از خودروهای باری فرسوده هستند و آلودگی‌های زیست محیطی را به دنبال دارند، در این راستا با

برگزاری 20 جلسه در هیئت انضباطی شرکت‌ها، 115 دفتر غیرمجاز پلمپ شد.

مختاری به ساماندهی 155 مورد خودروی یدک‌کش در یک سال اخیر اشاره کرد و افزود: کمتر از 100 خودروی دیگر باقی مانده که تا یک ماه آینده مجوزدار می‌شوند. همچنین ۱۰ شرکت امداد خودرو نیز در مشهد ساماندهی شده‌اند.

وی با اشاره به جلوگیری از تردد خودروهای با اضافه‌بار، بیان کرد: در سال 94 حدود 14 میلیارد تومان خسارت در بحث تردد خودروها با اضافه‌بار برآورد شد که در سال گذشته در بحث جلوگیری از تخلفات ناشی از تردد خودروها با اضافه ‌بار، از 25 درصد میزان تردد این نوع خودروها به 5 درصد کاهش یافت که سبب صرفه‌جویی‌های مالی شد.

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون شهری مشهد و حومه ادامه داد: همچنین سامانه‌های توزیع در حال حرکت در ورودی‌های شهر در سال 97 راه‌اندازی می‌شود که در این راستا 11 مورد جانمایی اولیه صورت گرفته که فاز نخست آن با اعتبار 15 میلیارد تومان تا پایان سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی به صدور دستورالعمل‌هایی برای محدودیت تردد خودروهای سنگین و نیمه سنگین در محدوده شهر و در محدوده‌های زمانی اشاره کرد: محدوده‌های تردد ماشین‌های سنگین در سه رنگ مشخص شده که رنگ زرد برای کمربندی‌ها، رنگ قرمز برای مناطق محدوده طرح ترافیک و رنگ سبز برای مناطق عادی بوده است.

 

ساخت 5 توفقگاه خودروهای باری

مختاری با بیان اینکه توقفگاه‌های میثاق و نمایشگاه به عنوان نخستین توقفگاه‌های حمل و نقل بار شهر مشهد در سال گذشته به بهره‌برداری رسیده‌اند، ادامه داد: مجموعه هزینه احداث این توقفگاه‌ها با احتساب سایر توقفگاه‌ها، 3.5 میلیارد تومان بوده است. همچنین توقفگاه معراج با 27 هزار مترمربع با ظرفیت 400 پارک خودروی سنگین و غیرسنگین و 50 خودروی سبک با دو میلیارد و 200 میلیون تومان هزینه در سال گذشته به بهره‌برداری رسید.

وی عنوان کرد:  توقفگاه ناوگان باری نمایشگاه با 23 هزار مترمربع با ظرفیت پارک 300 دستگاه خودرو نیز با برآورد هزینه 350 میلیون تومان به بهره‌برداری رسیده است. توقفگاه ماشین‌آلات و مصالح ساختمانی در میدان نمایشگاه نیز در فضای هشت هزار مترمربع و با ظرفیت پارک 100 دستگاه جرثقیل و لودر با اعتبار 150 میلیون تومان احداث شده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون شهری مشهد و حومه در ادامه خبر داد: دومین توقفگاه ماشین‌آلات و مصالح ساختمانی نیز در بولوار طوس و پایانه معراج در زمینی به مساحت 9 هزار مترمربع با میزان هزینه 350 میلیون تومان در حال ساخت است که در هفته آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

بهره‌بردای از توقفگاه خودروهای تخلیه فاضلاب میامی تا 4 ماه آینده

وی تاکید کرد: در راستای ساماندهی پارک خودروهای فاضلاب، جلسات متعددی با نظارت استانداری خراسان رضوی، فرمانداری، دادستانی و شهرداری مشهد برگزار شده، تا با احداث توقفگاهی مشکل بهداشتی ناشی از توقف این خودروها حل شود؛ به همین دلیل عملیات اجرایی توقفگاه ساماندهی خودروهای تخلیه فاضلاب در میامی در زمینی به مساحت 20 هزار مترمربع آغاز شده است که پیش‌بینی می‌شود که این توقفگاه تا 4 ماه آینده به بهره‌برداری برسد تا خودروهای حمل فاضلاب در داخل شهر و در مجاورت منازل مسکونی توقف نکنند و از مشکلات بهداشتی و زیست‌محیطی جلوگیری شود تا سلامت شهروندان به خصوص کودکان به خطر نیفتند.

مختاری خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود 200 خودروی حمل فاضلاب شناسایی شده که 35 خودرو ساماندهی شده و حدود 160 مورد دیگر هم الزامی است که ساماندهی شوند و باید در زمان مقرر مراجعات و اقدامات لازم را داشته باشند.

 

 

گزارشی از هانیه فیاض

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *