ملک سلمان‌ها بهترین آفریننده شرایط انقلاب هستند

یک کارشناس جامعه شناسی سیاسی گفت: ملک سلمان‌ها بهترین آفریننده شرایط انقلاب هستند. انقلاب‌ها وقتی اتفاق می‌افتند که مردم به صورت توده‌ای راه بیفتند و مردم وقتی به صورت توده‌ای راه می‌افتند که در نهادهای مردمی منسجم نباشند.

دکتر وحید امانی با حضور در نشستی که به همت دفتر سیاسی حزب کارگزاران سازندگی ایران-خراسان رضوی با موضوع تغییرات اخیر عربستان که در محل دفتر این حزب برگزار شد، با بیان اینکه تغییرات اجتماعی با بخش‌نامه اجرا نمی‌شود، اظهار کرد: تمام انقلاب‌ها می‌خواستند جامعه خود را تغییر بدهند اما یک تغییر اجتماعی و تغییر ذائقه یک جامعه یک شبه اتفاق نمی‌افتد. فتوای تغییر عنوان مناسبی نیست زیرا به معنای این است که اول فتوا داده شده و بعد تغییر اتفاق افتاده در حالی که اینطور نیست و بالعکس، تغییرات بوده که موجب این فتوا شده است. تغییراتی که در نیم قرن اخیر در کشور عربستان رخ داده است.

وی با اشاره به ویژگیهای یک تغییر اجتماعی و با بیان اینکه عربستان در 50 سال گذشته تغییرات زیادی کرده است، تشریح کرد: نیم قرن پیش در عربستان اصلا زن به عنوان یک انسان مطرح نبود که بخواهد خواسته‌ای داشته باشد. این تغییرات ممکن است علل مختلف کوتاه مدتی مانند ترس از بهار عربی داشته باشد اما علت بلند مدت و اصلی آن تغییرات اجتماعی است که امواج تجدد ایجاد کرده است.

این کارشناس جامعه شناسی سیاسی عنوان کرد: دو نوع تغییر اجتماعی با رویکرد سیاسی داریم اول تغییر از بالا است که اصلاحات نام دارد و دوم تغییر از پایین که همان انقلاب است. وقتی نظام سیاسی جامعه‌ای آنقدر بسته باشد که اجازه تغییر از بالا را ندهد و خواسته های مردم را برآورده نکند، تراکم خواسته‌ها منجر به انقلاب می‌شود؛ در هر نظامی با هر مبنایی، اگر پاسخ به نیازهای جامعه داده نشود با بحران مشروعیت روبه‌رو و منجر به انقلاب خواهد شد. اما یک سری نظام سیاسی وجود دارد که در زمان‌های مناسب پاسخ مناسب به تغییرات می‌دهد و این‌ها بر روی یک طیف قرار دارند که می‌توان اول آن را از کشور توده‌ای چپ گرایی مانند چین دانست و آخر آن را کشوری با دموکراسی مثل سوئد، این‌ها جامعه باز هستند یعنی زمانی اگر احساس کنند محدودیت‌ها موجب بروز مشکل خواهد شد، درها را باز می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در ایران اصلاحات از بالا است. اصلاح طلبان کسانی هستند که می‌خواهند در چارچوب قانون‌های اساسی جمهوری اسلامی، نظام سیاسی را مجبور به پاسخ‌دهی به نیازهایی کنند که طلب جامعه است.

وی خاطرنشان کرد: اگر زنان حق فتوا پیدا کنند ممکن است در دراز مدت خواهان حق انتخاب شدن به عنوان مقامات بشوند و زمینه یک مشروطه را ایجاد کنند تا نظام عربستان تن به یک تغییر ساختاری بدهد. اگر این تغییرات ادامه پیدا کنند تغییرات دیگری به وجود می‌آورد اما اگر ساختار سیاسی باز هم اجازه ندهد این تغییرات موجب تغییر در ساختار اجتماعی شود و بدنه اجتماعی خودگردان نشود، در درازمدت درگیر یک چالش با مردم می‌شوند.

این کارشناس جامعه‌شناسی سیاسی عنوان کرد: ملک سلمان‌ها بهترین آفریننده شرایط انقلاب هستند. انقلاب‌ها وقتی اتفاق می‌افتند که مردم به صورت توده‌ای راه بیفتند و مردم وقتی به صورت توده‌ای راه می‌افتند که در نهادهای مردمی منسجم نباشند و گاردها هیچ موقع یاور حاکمان نظامی نخواهد بود و این را هم در نظام پهلوی و هم در گارد ریاست جمهوری صدام دیدیم.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *